Trippeltest som blir fostervattenprov

H

Horsespirit

Hjälp!
Vi väntar vårt andra barn i april (om allt går väl) Eftersom jag är över 35 blev vi erbjuden olika typer av fosterdiagnostik. Vi valde att börja med ett trippeltest, ett vanligt blodprov som gjordes förra veckan (V 15) och idag ringde min doktor och rekommenderade oss att komma på fostervattenprov eftersom risken var relativt hög (hur hög procent det var sa han säkert men jag kunde inte ta in det just då...)
Jag har fått tid redan i morgon!
Skit jag har inte ens hunnit förbereda mig, men det kanske är bra för då blir grubblerierna inte så utdragna.. suck.

Med oss i bagaget har vi att jag fått två missfall hösten 07 och våren 08. Det känns inte alls kul detta!
Men det kan ju vara så också att det inte är någon fara.
Nån som har varit med om något liknande och fått positivt svar?
:confused:

Sv: Trippeltest som blir fostervattenprov

Åh vad jobbigt :( Jag har ingen erfarenhet själv, men en bekant fick hög risk (typ under 1 på 10) och gjorde FVP, men allt var okej :) Hoppas det är så för er också! Förstår att du är orolig, styrkekramar till er.

Hej!
Jag gjorde CUB-test på en privat mödravård. Då gör man ett ultraljud för att mäta nackspalten och ett blodprov. Jag vet inte om blodprovet är det samma som ditt trippeltest, men jag tror att det var något liknande. De visar på risken för avvikelse av kromosom 21 (downs syndrom) och 18.

Efter ultraljudet fick jag veta att att risken för downs syndrom va 1:400 mycket lägre för det andra felet. Men när svaret på den kemiska analysen kom steg risken till 1:20. Vi fick aldrig något separat svar på riskbedömning enbart utifrån blodprovet, men det måste ha varit som bäst 1:20.

I alla fall så gick det bra och jag fick en frisk och pigg flicka i januari.

Hoppas att det blir så för er också.

P.S.Se till att kunna vara ledig dagarna efter fv provet. Jag fick blödningar och sammandragningar vid minsta ansträngning i flera dagar efteråt. Ingen hade sagt att det kunde bli så. Men det gick ju bra tillslut.

Jag har aldrig varit i din situation så mitt råd är inget råd utan mer en tanke på hur jag själv skulle göra.
Eftersom jag inte skulle klara av att göra abort skulle jag inte göra något prov, det som händer det händer skulle nog bli min inställning. Men det är min högst egna tanke, var och en gör ett eget val.

Nu har vi varit och gjort fvp!
Det var inte alls lika hemskt som jag trott. Men nu ska jag vara i stillhet några dagar.
Vi får svar (det preliminära svaret) på måndag.
Risken var 1 på 10 för kromosonförändringar.

Nu har vi varit och gjort fvp!
Det var inte alls lika hemskt som jag trott. Men nu ska jag vara i stillhet några dagar.
Vi får svar (det preliminära svaret) på måndag.
Risken var 1 på 10 för kromosonförändringar.

Jag som är 31 år (77:a), kan/skall jag också göra dessa test?

Horsespirit, jag håller tummarna att allt går bra!

Styrkekramar!

Har inte din bm sagt något ?

Tror att det är personer som fyllt 35 och äldre som automatiskt får gå på sådana koller, om det vill :)

( tror det är så i mitt län iaf )

Har inte din bm sagt något ?

Tror att det är personer som fyllt 35 och äldre som automatiskt får gå på sådana koller, om det vill :)

( tror det är så i mitt län iaf )

Jag har inte fått träffa BM ännu.
Nästa vecka, den 12:e Nov, informationsmöte, vad det nu är?
Har just gått in i 7:e veckan.

Okej :)

Du kan ju fråga om hon inte tar upp det med er .

Däremot är det ju viktigt att du och din sambo diskuterar frågan om ex down syndrom.

Vi har valt att inte göra något sådant test för det spelar ingen roll för oss, vi kommer behålla våran Groda oavsett svaret.

Okej :)

Du kan ju fråga om hon inte tar upp det med er .

Däremot är det ju viktigt att du och din sambo diskuterar frågan om ex down syndrom.

Vi har valt att inte göra något sådant test för det spelar ingen roll för oss, vi kommer behålla våran Groda oavsett svaret.

Jag kollar gärna det.
Vad mer får man kolla när man inte är över 35?
Känner att jag ju är ganska så nära den åldern.
Betalar man själv? (Typ, är det i 10.000-tals kronor vi talar om?)
Är det skadligt för fostert att göra dessa test?
Hur görs dom?

Du kan söka information på FVP ( fostervattenprov ), det finns en missfallsrisk när man gör FVP, på mamamia står det att dom räknar ett missfall på 100-200 provtagningar

På en vanlig graviditet görs ganska ofta ett tidigit VUL ( inte för alla ) och senare i v.18 görs en ordentlig rutinultraljudsundersökning.

Hur det sker efter rutinultraljudet har jag ingen aning om, jag är ju ett specialfall så jag får gå på många och täta kontroller :)

Du kan söka information på FVP ( fostervattenprov ), det finns en missfallsrisk när man gör FVP, på mamamia står det att dom räknar ett missfall på 100-200 provtagningar

På en vanlig graviditet görs ganska ofta ett tidigit VUL ( inte för alla ) och senare i v.18 görs en ordentlig rutinultraljudsundersökning.

Hur det sker efter rutinultraljudet har jag ingen aning om, jag är ju ett specialfall så jag får gå på många och täta kontroller :)

Ganska ofta men inte alla? Vad betyder det och varför får man göra det tidigt?

Jag har börjat oroa mig en del för missfall, då mitt arbete är ganska så tungt och fysiskt hårt och ansträngande. (se tråden Argbiggan) Men jag förstår att man inte kan göra ett tidigt UL bara för att folk är paranoida, det är förmodligen dom flesta.
Häromdagen skulle jag göra en uppgift, som dom på mitt jobb vet att jag inte alls tycker om, och som dessutom skrämmer mig. Jag var uppjagad i tre timmar innnan jag skulle göra dettta, och givetvis i de 3 timmar som jag skulle utföra arbetet, vilket resulterade i enorma buksmärtor och magkatarren var outhärdlig. Dagen efter kände jag mig allt möjligt i magen och ringde Mödravårdscentralen, men kände mig så fåning, och förklarade dåligt, så jag sa att jag ringer om något händer. Jag ville typ bara veta om man känna 'föraningar till missfall' eller hur jag nu ska förklara.

Nu svamlar jag säkert men, så funderar jag....

Många gånger görs faktiskt tidiga VUL för att man är orolig för fostret i magen och inte kan koppla av.

Jag har fått göra 3 st innan v.15.

Första för att vi skulle fastställa ett mer exakt datum och dom två andra för att jag fått blödningar ..

Jag är en orolig människa och det vet min BM om så henne ringer jag ofta och hon är så hjälpsam och otroligt duktig.

Är det ett väldigt tungt och slitsamt jobb kanske du bör söka dig till andra arbetsuppgifter ?

Många gånger görs faktiskt tidiga VUL för att man är orolig för fostret i magen och inte kan koppla av.

Jag har fått göra 3 st innan v.15.

Första för att vi skulle fastställa ett mer exakt datum och dom två andra för att jag fått blödningar ..

Jag är en orolig människa och det vet min BM om så henne ringer jag ofta och hon är så hjälpsam och otroligt duktig.

Är det ett väldigt tungt och slitsamt jobb kanske du bör söka dig till andra arbetsuppgifter ?

Det finns egentligen inte några andra 'lättare' uppgifter, tyvärr..
Jag älskar verkligen mitt jobb, men just nu, känner jag ibland att jag helt enkelt inte klarar av det. Det gör mig så ledsen, men jag somnar nuförtiden runt 19.00-tiden och går upp kl.06.00 med gråten i halsen (och illamåendet som börjat ;) ) jag är så utmattad och orolig för att mista mitt jobb och vårt barn, då jag jämt är orolig och stressad ovanpå allt tungt arbete. Känns nästan som att jag håller på att gå under. Fast det är förmodligen också bara en del i 'hormon-humöret'?
Trodde man fick känna glädje och livslust när man blev gravid, inte såhär..
Vill absolut inte att min depression ska återkomma!:(

Jag kände mig inte heller speciellt lycklig och föreställningen om att man dansar omkring på rosa moln och är superlycklig försvann fort .

Nu har det lagt sig lite och bara jag fått göra undersökningen i morgon så kanske jag kan andas ut lite.

Som jag skrev i din tråd, jag mår mycket bättre nu än i början även fast jag fortfarande är sjukligt orolig.

Hej!
Ville bara tala om att vi har fått ett positivt svar på fvp och har även fått reda på att det är en FLICKA som vi väntar på i april!! Helt fantastiskt.

Grattis :love: Skönt att det gick bra, och skojsigt att veta vad det blir !

*kl*

Jag gjorde FVP för en vecka sedan idag (förra måndagen) och vi fick brev hem med resultatet i fredags. Allt var bra och det kändes så himla skönt. Vi firade med att åka iväg och köpa en juicepress (philips 1865). :)

Men vad avundsjuk jag blir på de som fick reda på könet i samband med FVP. I vår region (eller är det bara på själva sjukhuset?) tog de ett beslut i somras att inte kolla könskromosomen, så ingen får veta könet längre.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Oseriös avel 2023
  • Utreda för allergi eller inte

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka