P

Ponny123

Jag har några frågor om tricks..

Hur kan man lära en häst att ligga ner?
Vilket trick är lämpligast att börja med? :crazy:

Tack på förhand!:bump:

Sv: Tricks?

litar hästen på dig till 100, tycker det är det viktigaste först, första trixet jag lärde min pålla va att buga, vet inte hur man får dom att lägga sig, vill lära min bus det oxå, hon kan spela död (om hon redan liger ner och jag petar på henne så lägger hon sig på sidan) jätte gulligt :D

Bebban bugar
hagen001.jpg

För det första, använd sökfunktionen, det har varit en masa trådar om trickträning på sistone.:idea:

För det andra, att ligga ner kommer högt upp på utbildningsstegen, jmfr t.ex. piaff och passage i dressyr.
Vill du att din häst ska kunna lägga sig ner på kommando, är ju absolut minsta kravet att den ligger kvar om den ligger ner när du kommer, gör den det?

Själv har jag tricktränat med mina två hästar i två år, och ingen av dem kan något av de "häftigare" tricken, som stegra, ligga ner, sitta o.s.v. Jag anser mig inte tillräckligt duktig för att lära in det.

Om du tittar i den här tråden
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=792998
så kan du se vad vi har lärt oss hittills, kanske det kan ge dig lite tips och inspiration?:)

litar hästen på dig till 100, tycker det är det viktigaste först, första trixet jag lärde min pålla va att buga, vet inte hur man får dom att lägga sig, vill lära min bus det oxå, hon kan spela död (om hon redan liger ner och jag petar på henne så lägger hon sig på sidan) jätte gulligt :D

Bebban bugar
hagen001.jpg

Haha, fyfan vad gulligt! hur har du lärt henne att spela "död" då?

det räckte med att peta henne lite på halsen eller så pakade jag på marken snett bakom henne :D har man en häst som älskar mat så ee det ganska så lätt att lära dom :p

Tack så jättemycket för alla tips :)
Idag lärde jag min pålla yoga, pussas, början till buga och stå still och att hon kommer till mej när jag ropade på henne :p
Hon var väldigt lättlärd! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 583
Senast: mily
·
Träning Behöver alla tips, trix och kunskap ni har ang travhästar. Hur får jag den att jogga lugnt, hur gör jag/vad gör jag fel om hästen går...
Svar
0
· Visningar
460
Senast: Mrs Chippy
·
Hemmet Ni vet de där de påstår magiskt ska dra åt sig en del av håren om man kör dem tillsammans med tvätten? Finns det verkligen någon sådan...
Svar
9
· Visningar
683
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama