Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Såg förresten tips i spansk skritt-tråden om att använda spöet som target istället för att peta och det låter ju trevligare!Jag har inte jättemycket erfarenhet av trickträning, men höll på lite förr.
Det kan vara smidigt att börja med att lära in ett kommando för att lyfta hoven när man petar med spöet, används tex till spansk skritt och bergsgeten (börja med att ha en bom eller staket framför för att visa hästen att den inte ska gå framåt).
För plie/buga och senare kompliment tycker jag man kommer ganska långt med att locka med en morot...
Om du har tillgång till en stadig platform kan hästen gå upp med frambenen och/eller gå upp med alla och göra bergsgeten på platformen.
Äta godis under bakbenet provar min häst fortfarande för att tigga godis, trots att det är typ 10 år sedan jag höll på så
Sitta och ligga har jag aldrig prövat själv, men det ska ju också gå.
Vad kan era hästar för tricks och hur lärde ni in det? Funderar på att aktivera min gubbe lite med trickträning, men behöver idéer på vad man kan lära in.
Hur gör du rent konkret för att lära hästen tex ”stå still”?Använder klicker och target. Med klicker tränar jag både trick och det mentala jag söker.
Dom fösta tricken jag lär in är ståstill (helt still och jag går runt hästen och även en bit ifrån, när hästen har lärt sig kommandot så håller den nästa andan för att vara så stilla som möjligt), kommando för fram/ höger/ vänster/ backa/ stanna (min ena har blivit duktigare på höger/ vänster än mig ), inkallning (inkallning går ju att försvåra genom att kalla in över hinner).
Med target blir det mycket stretching
Har försökt att lära min att söka kantareller, 3 gick det bra i stallet med men ute kickade ponnygenen in och gräs var mer intressant och 1 är för otålig för att jag vill försöka.
Andra saker beror mycket på häst, den orala blir det mycket plocka upp med munnen och den som var lätt fram lärde jag gå på 2 ben som fösta trick.
Men allra först blir det är lära sig sinnesstämning och hur godiset ska tas vid klickerträning.
I början kan det vara bra att tränat så hästen inte ha massa energi i kroppen och det inte finns massa störande moment runt.Hur gör du rent konkret för att lära hästen tex ”stå still”?
Smart!Ofta så det första du lär hästen är det beteendet det kommer erbjuda när de senare blir frustrerad/ ska testa sig fram (eftersom det vet att det brukar få utdelning).
Därav så brukar jag börja med att vända bort huvudet och därefter backa bort från mig. Både bra och användbara beteenden och jag slipper att det t.ex. slängs fram en hov eller liknande om jag lärt in spansk skritt som första trick.
Ofta så det första du lär hästen är det beteendet det kommer erbjuda när de senare blir frustrerad/ ska testa sig fram (eftersom det vet att det brukar få utdelning).
Därav så brukar jag börja med att vända bort huvudet och därefter backa bort från mig. Både bra och användbara beteenden och jag slipper att det t.ex. slängs fram en hov eller liknande om jag lärt in spansk skritt som första trick.
Hur belönar du klicket utan godis?Det där är ju en sanning med modifikation skulle jag säga. Om jag lär hästen läggning som första trick kommer inte hästen testa ligga så fort den blir frustrerad. Det är för jobbigt och omständigt och bygger på helt andra känslor och instinkter gentemot ex lyfta hov mot ngt liknande spansk skritt.
Olika trick triggar olika känslor och instinkter. Vissa går de upp mer i energi av och har lättare att ta till vid frustration. Andra kan man dämpa dem genom att använda.
Att gå upp och lyfta upp brukar trigga mer uppåt energi än att sänka och gå ner så att säga om man ska hårdgeneralisera.
Sen får man också olika respons på hur man belönar. Många använder godis felaktigt och får därför hästar som går upp för mycket i energi av det.
Jag föredrar att jobba utan godis. Jag har använt det på en gammal häst jag ville få liggandet bli tryggt snabbare och då kunna gå vidare till ligga på rygg och sitta etc. Han var över 25 år då jag började med det. Så jag visste inte hur länge jag hade kvar iom åldern.
Ska man ge godis så känner jag att enstaka små godisar som folk ger inte får den rätta känslan. Jag vill att ätandet ska ta mer tid. Så det blir en mer långsam men skön och trygg energi. Där den sköna känslan håller i sig längre. Då betingas känslan och tricket ihop snabbare och bättre.
Så ger jag godis gör jag standard att de ska se bort, de får muffla lite försiktigt på handen innan jag öppnar och sen stänger efter någon bit och upprepar.
Hur belönar du klicket utan godis?
I hundvärlden använder man (jag) alltid godis som belöning efter klick. Klicket betyder ju "precis NU gjorde du rätt, snart kommer belöning".
Ah, det förklarar att du kan belöna utan godis .Jag använder inte klicker.
Det är en viss skillnad när det kommer till klicker och shaping just till energinivån. Jag upplever att vid shaping kan den vara rätt hög, men ju mer ett trick blir befäst, dels så sänks energinivån av sig själv. Dels så går den att moderera när man fått fram beteendet man vill befästa.Det där är ju en sanning med modifikation skulle jag säga. Om jag lär hästen läggning som första trick kommer inte hästen testa ligga så fort den blir frustrerad. Det är för jobbigt och omständigt och bygger på helt andra känslor och instinkter gentemot ex lyfta hov mot ngt liknande spansk skritt.
Olika trick triggar olika känslor och instinkter. Vissa går de upp mer i energi av och har lättare att ta till vid frustration. Andra kan man dämpa dem genom att använda.
Att gå upp och lyfta upp brukar trigga mer uppåt energi än att sänka och gå ner så att säga om man ska hårdgeneralisera.
Sen får man också olika respons på hur man belönar. Många använder godis felaktigt och får därför hästar som går upp för mycket i energi av det.
Jag föredrar att jobba utan godis. Jag har använt det på en gammal häst jag ville få liggandet bli tryggt snabbare och då kunna gå vidare till ligga på rygg och sitta etc. Han var över 25 år då jag började med det. Så jag visste inte hur länge jag hade kvar iom åldern.
Ska man ge godis så känner jag att enstaka små godisar som folk ger inte får den rätta känslan. Jag vill att ätandet ska ta mer tid. Så det blir en mer långsam men skön och trygg energi. Där den sköna känslan håller i sig längre. Då betingas känslan och tricket ihop snabbare och bättre.
Så ger jag godis gör jag standard att de ska se bort, de får muffla lite försiktigt på handen innan jag öppnar och sen stänger efter någon bit och upprepar.