Triangelmärkt, vad får man göra?

Liten

Trådstartare
vet att man inte får TÄVLA en häst med triangelmärkning, men om hästen är frisk (och självklart bedömd frisk av veterinär också..), vad får man göra "istället" för tävling? och gäller "tävlingsförbudet" också tävlingar där hästen endast visas upp/rids lättare (t.ex. utställning) ?
- Märkestagningar/märkesuppridningar (ej ridborgarmärket utan för t.ex. märke 1, märke 2 o.s.v......) ?
- Utställning?
- Träningstävling?
- Träningsritter (i distans) ?
- S.k. lingondressyr/blåbärshoppning?

Sv: Triangelmärkt, vad får man göra?

En häst som t-märks är inte frisk. Sen att den kan klara av viss ridning ändå är en annan sak. Man får inte ställa upp i någon form av tävling/träningstävling så som clear rouner osv. Då borde de inte heller få starta i typ lingondressyr/blåbärshoppning. Utställning är jag osäker på.

grejen är att denna häst ÄR frisk. Han fick en senskada i bakbenet, som ledde till märkningen. han bedöms nu som helt frisk, redo att sätta igång att (långsamt) bygga upp musklerna igen och börja ridas.. han hade alltså inte behövts dömmas ut från början, han behövde rätt skötsel och vila..

ok. men, lingondressyr/blåbärshopp, kan väl jämföras med märkestagningarna? de är ju mest en "uppridning" inför domare, du rider en ritt och får en bedömning..? :confused:
(med träningstävling menade jag inte clear round, utan typ "prova på")

har för mej att man kan tävla triangelmärkta hästar..har hört hästar som dom gjort undantag med och låtit tävla endå..men de kanske bara va klubbtävling..kommer inte ihåg.

men kan man verkligen triangelmärka en häst pga senskada som läkt ut? borde väl vet. set att den kommer bli bra?

fast de verkar ju vara en hel del som får hästar triangelmärkta även om de inte behövs.

Vårat ponnysto har nyligen blivit triangelmärkt. Hon kommer gå i avel och enligt vårat försäkringsbolag får man visa henne på utställning.
Det kanske varierar beroende på typ av skada?
Sen är det ju viktigt att ett sto är lämplig som avelssto och att inte skadan påverkas vid en dräktighet.

har för mej att man kan tävla triangelmärkta hästar..har hört hästar som dom gjort undantag med och låtit tävla endå..men de kanske bara va klubbtävling..kommer inte ihåg.

men kan man verkligen triangelmärka en häst pga senskada som läkt ut? borde väl vet. set att den kommer bli bra?

fast de verkar ju vara en hel del som får hästar triangelmärkta även om de inte behövs.

klubb? va bra, det är det jag vill isf, har för mycket nerver för att tävla nåt annat :D haha..

tydligen :( jag vet inte riktigt hur det gick till ärligt talat, men hästen dömdes iaf ut och nu när han fått vila och vård mår han finfint och är less på hagen.

jo det är sant. aldelles för många hästar döms ut, ofta i "onödan"..blir f*n lessen när jag tänker på det.

Man får inte tävla en t-märkt häst på någon av ridsportsforbundets reggade tävlingar.
Men klubbtävlingar, blåbärshoppning etc är helt ok.

Egentligen ska inte en T-märkt häst vara med på klubbtävlingar, men det händer att vissa klubbar tillåter det ändå.

Vissa klubbar kan tillåta det, men inte försäkringsbolaget. Det finns en anledning till att hästen blivit t-märkt o försäkringsbolaget har betalat ut en viss summa pengar för att hästen inte ska kunna användas som tävlingsindivid. Har tom hört fall där det kommit till fösäkringsbolagets kännedom att hästen tävlat i klubbtävling (clear round) o ägarna fått återbetala en viss summa av försäkringspremien de tidigare utbetalat, detta är väldigt ovanligt, men tänk på att det kan förekomma.

Kolla med din klubb om vad de säger. Om inget annat tror jag säkert att du kan rida utom tävlan om du vill och om klubben kan få in det i tiden på tävlingen. Har svårt att tro att man inte får göra det i alla fall.

Måste bara först säja att gud vad kul att din häst blev frisk igen!:)

Ja tyvärr är det många som triangelmärker i onödan, bara för att få ut halva försäkringsbeloppet på hästen. Många triangelmärkta hästar klarar utan problem att ridas"vanligt" men kanske inte håller som tävlingshäst...

hursomhelst så tror jag att du får tävla clearrounder och klubbtävling även på en triangelmärkt häst. Särskilt om det är en ridskola som känner dej eller om du har hästen uppstallad där. Jag är 99,9% säker på att du får vara med på alla sorters träningar(så länge din häst klarar det förstås men så är det ju med alla hästar)

Lycka till!

Ja tyvärr är det många som triangelmärker i onödan, bara för att få ut halva försäkringsbeloppet på hästen. Många triangelmärkta hästar klarar utan problem att ridas"vanligt" men kanske inte håller som tävlingshäst...
Nu får du rätta mig om jag har fel.
Men man måste väl ändå vid triangelmärkning ha expertis bakom bedömningen?
Och inte får man triangelmärka en häst om " den bara klarar av att ridas som vanligt"?
Tycker för övrigt att det är rätt många triangelmärkta hästar som blir oroande friska oroande snabbt bara den del av premien betalats ut som utgår vid triangelmärkning.

Den ridskola ja red på som mindre hade en triangelmärkt häst, den va med i alla träningstävlingar, lingod/blåbärs dressyr och även klubbmästerskapen i hopp, dressyr och terräng....varje år....

//Domino_s

Måste bara först säja att gud vad kul att din häst blev frisk igen!:)

hursomhelst så tror jag att du får tävla clearrounder och klubbtävling även på en triangelmärkt häst. Särskilt om det är en ridskola som känner dej eller om du har hästen uppstallad där. Jag är 99,9% säker på att du får vara med på alla sorters träningar(så länge din häst klarar det förstås men så är det ju med alla hästar)

Lycka till!

Tycker jag också, även om hästen i fråga inte är min..:angel: det gäller en hingst som jag funderar på att lägga ett litet bud på, se om ägaren kan tänka sig att sälja honom. jag är inte intresserad av att starta "riktiga" tävlingar ännu (utom lite distans, men det ska jag rida med min medryttarhäst och jag är inte säker på att jag verkligen hinner med att hålla TVÅ tävlingshästar i kondition). men vore ju kul att få göra något ibland, lite omväxling och träffa nya människor och hästar..

hästen är inte i nuläget uppstallad på en ridskola, kommer ej heller att bli det om jag nu köper. men jag har ridit (rider till jul) på VRK Veda, där de ju har en hel del klubbtävlingar. har ridit där i 3½år.

Nu får du rätta mig om jag har fel.
Men man måste väl ändå vid triangelmärkning ha expertis bakom bedömningen?
Och inte får man triangelmärka en häst om " den bara klarar av att ridas som vanligt"?
Tycker för övrigt att det är rätt många triangelmärkta hästar som blir oroande friska oroande snabbt bara den del av premien betalats ut som utgår vid triangelmärkning.

detta kanske inte var en fråga till mig, men jag tar mig lite frihet att svara ändå ;) :angel: hoppas ingen har nåt emot det.

har hört talas om många hästar som blivit triangelmärkta och sen blivit friska. t.ex. min kompis häst blev t-märkt pga hälta (långvarig på två ben), efter ett år utan ridning visar hon nu inga som helst tecken på att någonsin varit halt och veterinärer som undersöker henne numera frågar nästan alltid om varför hon är t-märkt. hästen t-märktes eftersom veterinären sa att hon inte skulle bli bra och inte klarade av att gå dressyr mer. om man rider henne idag, klarar hon aldelles utmärkt av det, och hon älskar det verkligen. hon är bara 11år, var 9 då hon dämdes ut..

vet inte riktigt hur det går till vid "alla" triangelmärkningar, men med tanke på hur många hästar som verkar vara märkta och ändå fullt "riddugliga", verkar det mycket göras för att få ut pengar eller för att man inte orkar vänta på att hästen ska bli bra nog att tävlas.
(säger inte att det inte finns t-märkta hästar som verkligen ÄR för skadade elr så för att ridas.)

Samma uppfattning jag har. En del blir faktiskt bra och därför har t- märkts i onödan, medans andra inte blir bra men rids ändå.

så.. är det värt att lägga ett litet bud, och köpa om han är till salu? han har tidigare använts en hel del till avel, och har bara fått bra avkommor, så jag kan ju alltid ta en avkomma efter honom senare (om jag vill göra det). godkänd för avel, måste ju betala in licensen igen men..

Liknande trådar

Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 502
Senast: fio
·
Hästmänniskan Ny på forumet så vet inte om jag lägger in detta på rätt ställe, men om inte så får admin flytta :) Jag sitter nu med mitt livs...
2
Svar
31
· Visningar
3 749
Hästvård Frågan gäller min väns häst, så ni får ha lite tålamod med att jag inte har alla detaljer. Min vän har en 7-åring islandsvalack som...
Svar
0
· Visningar
1 229
Senast: skuggi
·
Ekonomi & Juridik Bakgrund : Blev förra vintern ombedd att ta hand om 2 hästar då ägaren skulle flytta till lägenhet. Vi är ytligt bekanta från den ort...
2
Svar
27
· Visningar
4 652
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar