Triangelmärka - är det så lätt?

Silver Girl

Trådstartare
Undrar lite vilka krav det finns för triangelmärkning. Trodde att det var något man gjorde endast om hästen var helt obrukbar.

Anledningen till min fråga är att min ridskola har ett 11-årigt triangelmärkt sto som lektionshäst. Det är inget fel på henne, förutom att hon är stel och behöver extra uppvärmning för att kliva under sig. Hon är jättesnäll och mycket populär bland nybörjare och på handikappridningen. Enda skillnaden mot de andra hästarna är att hon aldrig går 3 lektioner om dagen vilket de andra gör någon gång ibland och att hon aldrig hoppar högre än 70.
Enligt ridläraren skulle hon bli hopphäst, men höll inte för tävling. Vet inte om det berodde på skada eller annat. I alla fall fick ägaren henne triangelmärkt för att hon inte kunde användas till det h*n ville ha henne till. Har gått på ridskola i 3-4 år och mått bra.

Tyck nu inte synd om henne för att hon går på ridskola. Vill inte ha någon diskussion om detta, det finns redan så många.
Hon står i box, går ute i stor hage med hästkompisar tills en timme innan första lektion, fodras fyra gånger dagligen, en vilodag/vecka. Kunnig och trevlig personal.

Sv: Triangelmärka - är det så lätt?

Jag märkte min häst då hon blev utdömd men det finns ju endå en liiiten chans att det kunde gå och rida lite till vardags. så då var alternativet att märka för att få ut lite av försäkringspengarna. Benet blev bra efter ett halvår av skritt och vi hade många härliga galoppturer ute i skogen. men 2 år senare orkade inte det andra frambenet som oxå fick samma grej. Så då fick hon somna in!

Man får väl inte ha en triangelmärkt häst som lektionshäst?
Allt som innebär regelbundenhet i träning mm är inte tillåtet. Inte ens en lektion om dn skulle jag tro.
Detta är helt emot principen om triangelmärkning då hade hon inte behövt triangelmärkas alls om hon tål lektionsarbete.

Triangelmärkning innebär väl bara att man inte får ställa upp i någon slags tävling... Träna får man väl göra så mycket som hästen klarar... Nu menar ja inte att man ska träna en triangelmärkt häst som man tränar en "vanlig" häst... För att den är triangelmärkt behäver den inte bara stå...

Hon är frisk. Nu var det kanske 5-6 år sedan hon märktes, reglerna kanske har ändrats??

Kan inget om reglerna kring triangelmärkning och därför jag frågar.

Lite förtydligande:

Vem bestämmer om hästen ska triangelmärkas? Ägaren? Veterinär? Vilka regler finns? Kan man triangelmärka hur som helst?

Finns det regler för vad en triangelmärkt häst får/ inte får göra? Förutom försäkringen?

Jag tror man triangelmärker när hästen inte kan utföra det man har som mål, dvs skulle den bli en bättre hopphäst och inte klarar det efter skadan kan man märka och få ut en del av summan ,men att hästen får leva vidare och göra nåt den klarar av. annars kan man ta ut hela summan av försäkringsbolaget och slakta, men det är ju jättebra det finns alternativ tycker jag. En häst kan ju bli så jättebra för nån annan!

Om det inte är ändrat de absolut sista åren, så får man inte använda en T-märkt häst i sk "verksamhet". Vilket innefattar även ridskola. Minns inte exakta ordet som försäkringsbolaget använde, men man får inte använda T-märkt kuse i turridning, ridskola osv.

Var förut aktiv på en ridskola där vi T-märkte en lektionshäst.

Det är veterinären som bedömer om hästen skall triangelmärkas eller ej, som min häst har mkt lindriga pålagringar i ena framknät och det märks inget om man bara rider lugnt och fint i skogen men böjer man benet så visar han lite hälta. Vi behandlade en gång men hältan kom tillbaka och då kunde iaf min veterinär triangelmärka min häst. Han skall nu gå i en unghästflock som "uppfostrare" då han är en otrolig glädjespridare och helst leker dagarna i ända!

Jag red min t-märkta valack upp till SVÅR nivå innan han fick somna in från cancern

Till syven och sist är det försäkringsbolaget som bestämmer om hästen får triangelmärkas eller ej. Det sker på inrådan av veterinär.
Tror att det kan vara lite skillnad mellan olika bolag om vilka regler som gäller. Själv har två triangelmärkta hästar den ene p g a den inte passade som lektionshäst?!!! Hur nu ridskolan lyckades få till det vet jag inte, men det finns inget "riktigt" fel på hästen. Utan han fungerar som vilken häst som helst när han slipper ridskolan. Den andra är ett sto som fått en kroniskt skada och klarar inte att gå som fälttävlans häst utan får gå som avelssto istället. Ingen av dessa hästar har fått någon begränsning från färsäkringsbolaget som betalat ut försäkringarna. Det enda som finns är att de inte går att försäkra högre än restvärdet och med reservation för den skada de dömts ut för.

Äger en T-märkt häst som levt med sin skada hela livet och funkat bra i ridningen ändå. (ataxi med troligen CNS-störning) Han är tom utbildad upp till MSV dressyr.
Han T-märktes när jag köpte honom för att ägarna ville skydda honom och dels för de ville ha ut hälften av försäkringen eftersom de inte kunde få ut dom genom priset, och för han ändå inte skulle funka som tävlingshäst mer utan som läromästare och bara ta det lugnt. Dessutom har han en skada som man kan T-märkas för men inte så farlig att han måste bli utdömd.

Han klarar utan problem att bli riden och tränad på viss nivå, han blir bara stelare om han bara står.
Så han måste röras varje dag, men man måste hitta en balans så man inte rider exakt varje dag eller tränar hårt varje gång man rider.
För i och med hans rörelsestörning så blir han lättare spänd eftersom han inte rörs sig korrekt, han blir även stel och spänd pga av det om man bara låter han stå.. Så det blir lätt en ond cirekl.

Den balansen vi har nu funkar skitbra, med mkt lugna uteritter och dressyrträning lite då och då och mkt markarbete eller promenader, ibland får han en eller två vilodagar som han kan gå och skrota på och det är inget problem.
Att gå på känsla är viktigt med honom, självklart är det vikitgt med alla hästar men med honom är det extra viktigt.
Hade man tänkt hobbyträna dressyr någon dag kanske det ibland blir istället en massage med en mysig promenad efteråt.

Så bara för en häst är T-märkt, som någon annan sa, så betyder det inte att de bara måste stå och tyna bort. Självklart beror det på vilken skada och så.
Men det hade aldrig funkat med min häst.

Senast ändrad av en moderator:

Har sett många exempel på T-märkta hästar som var i mycket bättre skick än icke T-märka hästar

Jo det har faktiskt jag med.. undra varför det är så?

JA så menade jag att man inte får använda en triangelmärkt häst i verksamhet detta oberoende på skadan. Den håller ju kanske inte för svår klass men påfrestningarna blir ju stora om ridskolehäst också.
Att T märkta hästar är så fräsha kanske beror på att de gör precis det de klarar av och mår bra av det?
Nåt att tänka på?

Triangelmärka kan man få göra om hästen inte går att använda till det den är avsedd för, det behöver inte vara något stort fel på hästen, utan hästar som triangelmärks går ju ofta alldeles utmärkt som rid/promenadhästar. Jag vet en del ridskolor som har eller har haft t-märkta hästar i lektionsverksamhet, och som jag har förstått det så borde dom väl inte få gå som lektionshästar om det är det dom är inköpta för och sen t-märkta av ridskolan?? Det är så luddiga regler, ingen vet nånting....

Härligt att din häst hittat en arbetsuppgift i livet! Trots pålagringarna menar jag. Jag blir så glad när jag läser sådant! :love:

Vet inte vad för regler som gäller men vad jag vet så är det bara tävla som hästen inte får göra. Enligt min erfarenhet så finns det många t-märkta hästar som inte skulle behövt ha blivit det. På min klubb går det två hästar som lektionshästar som är t-märkta. Dessa fungerar mycket bra, är pigga, glada och fräscha. Uppenbarligen så hade de inte behövts t-märkas men det är ju inget man kan veta innan.

Ullis

T-märka hästen är ngt man bara ska kunna göra om den blir obrukbar som ridhäst, eller bara klarar av att promenadridas, om den kan tävla eller ej har inget med saken att göra, men är den obrukbar som ridhäst så är den ju obrukbar som tävlingshäst oxå.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 542
Senast: Cambrie
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 336
Ridning Jag började fundera på ridskolor och ekonomi och hästmaterial och kom på många frågor som ni gärna får svara på. Var ligger ridskolan...
Svar
0
· Visningar
736
Senast: ridelev
·
Hästmänniskan Jag är ny här på Bukefalos :) skulle behöva veta vad ni tycker, varning för längre ts men känner mig verkligen hjälplös. Har ridit på...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 269
Senast: Cha9
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar