Sv: Tretaktig galopp?
I tretaktig galopp hörs tex v bak som takt 1, h bak + v fram som takt 2 och h fram som takt 3.
Galoppen kan blir 4-taktig genom att v fram landar före h bak. Detta händer väldigt lätt om man försöker samla galoppen för mycket med tygeln. Jag tror alla är överens om att detta är felaktigt.
Galoppen kan också bli 4 taktig genom att h bak landar före v fram. Detta kan hända när hästen samlar sig mycket, tex på en häst som i en piruett reser framdelen mycket i varje språng. På dressyrtävling vill jag minnas att det står att galoppen ska vara 3-taktig även i piruetter, men personligen tycker jag inte att detta är felaktigt. Det händer även när hästen går i full fart, med ett nästan borglömt uttryck fyrsprång, och jag tror inte på tex Täby försöker arbeta bort detta för att få en "ren galopp"...
Vad jag ser på bilden är att den bakre hästen har "tryck" i framdelen, hade bilden varit kapad mitt i skulle jag nog ha gissat att den löshoppades. Nu tror jag den bromsar för en viftande svans... Hur den landade i takt 2 i galoppen kan jag inte gissa!
Jag har sparatbilden och försökt blåsa upp den för att försöka studera om och i så fall hur den främre hästen trampar igenom kotorna. Det blir väldigt rutigt, men det är möjligt att bakhoven är i marken men att framhoven inte har landat riktigt än. Det kanske går att se bättre på originalbilden?