Tretaktig galopp?

eldione

Trådstartare
Kan ni ta en titt på detta foto och säga om hästarna ser ut att ha tretaktig galopp?
142108_59922.jpg

Sv: Tretaktig galopp?

Nä förstår att det kan vara lite trixigt, men om det är någon som tror sig kan ana något ur bilden så är jag tacksam!

Eftersom undertecknad håller på att försöka lära gångarterna kan det ju vara kul att fundera lite.
Som sagt...den bakre ser ut som om den är på väg och galoppera eller tvärt om.
Den främre är lite svårare, trav är ju tvåtaktig diagonal rörelse. Om hovarna inte går ner i backen samtidigt diagonalt hörs ju en takt till och om de inte går ner samtidigt på andra sidan heller blir det ju fyrtaktigt.
Så om man ska tro något av bilden så verkar den främre vara (minst) tretaktig :crazy:
Om jag tänker fel är jag tacksam för rättelse :d

Rolle på Österlen, som försöker hålla reda på fem gångarter(minst)

I tretaktig galopp hörs tex v bak som takt 1, h bak + v fram som takt 2 och h fram som takt 3.

Galoppen kan blir 4-taktig genom att v fram landar före h bak. Detta händer väldigt lätt om man försöker samla galoppen för mycket med tygeln. Jag tror alla är överens om att detta är felaktigt.

Galoppen kan också bli 4 taktig genom att h bak landar före v fram. Detta kan hända när hästen samlar sig mycket, tex på en häst som i en piruett reser framdelen mycket i varje språng. På dressyrtävling vill jag minnas att det står att galoppen ska vara 3-taktig även i piruetter, men personligen tycker jag inte att detta är felaktigt. Det händer även när hästen går i full fart, med ett nästan borglömt uttryck fyrsprång, och jag tror inte på tex Täby försöker arbeta bort detta för att få en "ren galopp"...

Vad jag ser på bilden är att den bakre hästen har "tryck" i framdelen, hade bilden varit kapad mitt i skulle jag nog ha gissat att den löshoppades. Nu tror jag den bromsar för en viftande svans... Hur den landade i takt 2 i galoppen kan jag inte gissa!

Jag har sparatbilden och försökt blåsa upp den för att försöka studera om och i så fall hur den främre hästen trampar igenom kotorna. Det blir väldigt rutigt, men det är möjligt att bakhoven är i marken men att framhoven inte har landat riktigt än. Det kanske går att se bättre på originalbilden?

AAAh vilka härliga bilder!! Man kan väl adlrig se nog av busiga och glada hästar :) :p (har däremot inget att säga om galoppen......)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter SM-mästaren Sara Henriksson och hennes vinnarhäst Woo Boo Doo håller till i småländska Agunnaryd. Här tränar ekipaget hårt för att att...
Svar
3
· Visningar
740
Senast: Skjøldur
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Sommaren 2022 fattade Svensk Galopp beslut om att inte följa med till nya Jägersro. Nu har diskussionen om en gemensam anläggning...
Svar
0
· Visningar
165
Senast: Gunnar
·
Ridning Min häst ville inte alls gå fram på ridbanan igår och tjurade rejält för skänkeln - varför? Kan det bero på pälssättning? Så fort jag...
Svar
3
· Visningar
420
Trav Jag undrar hur man får en travare att galoppera i vagn då han kan galopp i ridningen, från marken osv men i vagn när jag säger kommandot...
Svar
2
· Visningar
668
Senast: Kamomilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama