Tredelat bett, hur är det egentligen?

GardenAngel

Trådstartare
Jag och ägaren av stallet där vi har våra hästar började prata bett förut. Vi har tredelat på våra hästar då jag alltid har blivit lärd att det är det absolut "mjukaste". L därimot hävdade att tredelat är ett väldigt skarpt bett och att det är tvådelat - vanligt tränsbett, som är det snällaste mot hästens mun.
Då L har haft häst hela livet och i mina ögon är väldigt kunnig så började jag fundera. Det står nämnligen en gammal travhäst i stallet som är väldigt het som rids på mycket skarpt travbett, detta är tredelat.
Med ens blev jag orolig, hur ligger det till egentligen?
Är det tredelade snällt eller skarpt?
På min ridskola blev jag lärd att tredelat var snällast, sen tränsbett och sen stång, osv. De flesta jag känner rider också på tredelat, men är det för att "alla göra det"?
Jag vill ju inte pga av okunskap låta mina hästar lida.

Hoppas någon kan få detta mysterium att klarna för mig.

Tack,

Sv: Tredelat bett, hur är det egentligen?

Jag är verkligen ingen expert, men det jag har fått lära mig är att ju fler brytningspunkter, desto skarpare. Alltså skulle två delat/rakt vara bland de mildaste, och tredelat lite skarpare.
Men jag är som sagt ingen expert alls.:crazy:

Har också blivit lärd av bland annat ridskola m.m att tredelat är snällast.
Men jag har ju inget bevis på det så jag vet heller inte säkert faktiskt.
Har tredelat till mitt varmblod nu och det funkar fint på henne iallafall.

Snällast beror på hästen och ryttaren.

Generellt är ett rakt, svagt böjt bett mildast, men sen är det ju vad hästen tycker!
Tidigare sa man att ett tjockt bett är det mildaste man kan ha, men hur är det då hos en häst som är trång i munnen? Då fungerar det ju inte alls.
Är ett två-delat bett för långt kan det ge nötknäppareffekt mot hästens gom, vilket inte är bra. Det gör inte ett två-ledat på samma sätt, det är mer utformat efter hästens mun också, därför det upplevs bättre än tvådelat.

Beror på hur hästen ser ut i munnen, vad hästen själv tycker om och hur ryttaren är.

Jag tycker att det är helt fantastiskt att det på bara 10 år har vänt till att tredelat presenteras som mildare än tvådelat. Det visar att vi växlar ganska fort i attityder inom ridsporten.

Jag håller annars helt med det Sorbe skriver. Men när jag började med tredelat för just 10 år sedan så ansågs fortfarande det tvådelade vara mildare men när jag satte i ett sånt på min häst stängde han aldrig munnen... Så det beror på hästen, hur den är skapt och det borde det alltid göra och inte styras av vad som är en trend just nu.

/Camilla

KL,
så overall att dömma så är det inte värst, men inte snällast heller. Men mer snällt än skrapt?

Ta ALLT med en nypa salt när Hööks är inblandat, mycket som INTE stämmer på den där sidan!

Hästtandläkaren Torbjörn Larsson har en hemsida med skisser och information om olika bett och deras inverkan. Den förklarar väldigt bra skillnaden. http://www.djurtandvardskliniken.se/

För 10-15 år sedan var de första tredelade betten sådana med platta. De nuvarande med droppe anses milda för dels slår de inte upp i gommen, dels blir de inte som nötknäppare runt lanerna utan trycket fördelas på tunga och laner och mycket mindre risk att brytpunkten slår upp i gommen. MEN, de skall vara i rätt storlek för hästen.

Jag är på jakt efter tredelat med fasta ringar.

Senast ändrad:

Jag brukar variera, inte så ofta som vartredje dag men jag varierar. Höjer och sänker bettet, annat bett, kandar, tränsbett, rakt tränsbett. Allt för att trycket inte skall vara på samma plats hela tiden och göra så att hästen blir som om den vore nervsnittad i mun.

Men det där får man ta med en nypa salt (som allt annat)...

Min häst går med tvådelat bett, 6 dagar i veckan, har ägt honom i 3 år och tandläkaren har aldrig haft något att anmärka på i hans mun...

Inga anmärkningar här heller, mer än normal raspning. Fast jag varierar i alla fall. Har gjort det i många år. Långt innan jag läste att Anders Eriksson och Torbjörn Larsson rekommenderade det.

Jo, jag brukar också variera mellan rakt, tvådelat, tredelat och också mellan engelsk nosgrimma, aachen, pullar och helt utan. Men inte så ofta. Känns som att hästen skulle bli förbryllad av att få nytt i munnen hela tiden. Fast iofs vänjer de sig antagligen vid de olika betten också.

Ta ALLT med en nypa salt när Hööks är inblandat, mycket som INTE stämmer på den där sidan!

Jo, men nu var det det tredelade som var på tapeten. Och om det stod det ju på hööks ungefär som överallt annars, lite skarpare pga brytpunkter, så resten däremot "hmm"; därav kommentaren om salt-nypan.:p

Senast ändrad:

Nya rön.
Förr sa man att det mildast tänkbara bettet var ett tjockt tvådelat, ju tjockare desto bättre.
Så de med 'gammal' kunskap, som din stallägare, har fått lära sig det.
Numera säger hästtandläkare andra saker om bett, se tex länken som shlubberdubb postade.

Jag alternerar mellan rakt, tredelat, stång och sidepull på min häst och då hästtandläkaren var här sist och gick igenom åtta hästar så var min den enda utan skador. De andra hade i regel ett och samma bett hela tiden. Sen hänger det inte bara på bettet utan hur man rider också förstås.

KL,
okej, förstår att dethär med bett är en tolktningsfråga, men jag fick iaf någelunda svar på det jag undade.
Tack allihop. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 413
Senast: Ceta
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red... 2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 176
Senast: Bri
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 352
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 645
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II