GardenAngel
Trådstartare
Jag och ägaren av stallet där vi har våra hästar började prata bett förut. Vi har tredelat på våra hästar då jag alltid har blivit lärd att det är det absolut "mjukaste". L därimot hävdade att tredelat är ett väldigt skarpt bett och att det är tvådelat - vanligt tränsbett, som är det snällaste mot hästens mun.
Då L har haft häst hela livet och i mina ögon är väldigt kunnig så började jag fundera. Det står nämnligen en gammal travhäst i stallet som är väldigt het som rids på mycket skarpt travbett, detta är tredelat.
Med ens blev jag orolig, hur ligger det till egentligen?
Är det tredelade snällt eller skarpt?
På min ridskola blev jag lärd att tredelat var snällast, sen tränsbett och sen stång, osv. De flesta jag känner rider också på tredelat, men är det för att "alla göra det"?
Jag vill ju inte pga av okunskap låta mina hästar lida.
Hoppas någon kan få detta mysterium att klarna för mig.
Tack,
Då L har haft häst hela livet och i mina ögon är väldigt kunnig så började jag fundera. Det står nämnligen en gammal travhäst i stallet som är väldigt het som rids på mycket skarpt travbett, detta är tredelat.
Med ens blev jag orolig, hur ligger det till egentligen?
Är det tredelade snällt eller skarpt?
På min ridskola blev jag lärd att tredelat var snällast, sen tränsbett och sen stång, osv. De flesta jag känner rider också på tredelat, men är det för att "alla göra det"?
Jag vill ju inte pga av okunskap låta mina hästar lida.
Hoppas någon kan få detta mysterium att klarna för mig.
Tack,