Tre stoföl på ett och samma år för ett sto??

Zuzzi

Trådstartare
Sitter och pillrar med lite halvblod... är just nu och kollar in några gamla hingstar och hamnar på Jordan 368, en hingst född 1952 vars mor heter Humania. Hittar en intressant text som jag tänkte att någon klok bukefalist vet mer om?

Humania 3463 är född som tvilling tillsammans med stoet Ulania. Deras mor heter Ulla 2424. Hon betäcktes med Mentor 162 och födde ytterligare ett stoföl under samma år och visades med dessa tre ston på Flyinge 1939.

Är det bara jag som inte fattar hur detta går ihop? :crazy: Eller har jag bara inte riktigt vaknat ännu. Någon som vet mer om detta?

Sv: Tre stoföl på ett och samma år för ett sto??

Väldigt konstigt. Borde väl ståt om det var Embryo transfer, men nu står det ju att hon födde. Hmm hoppas någon annan vet.

Går, går det väl. Föder tvillingarna det första hon gör på året, betäcks på första brunsten och föder en ny avkomma det sista hon gör det året.

Humania, Ulania och Mentania var berömda på sin tid!

Ulla fick som sagt först tvillingar i januari, betäcktes på fölbrunsten, och fick Mentania i slutet av samma år. Nästa avkomma föddes 1940.

Vad fränt ändå! Finns det fler såna här händelser i modernare tid?

Humania, Ulania och Mentania var berömda på sin tid!

Ulla fick som sagt först tvillingar i januari, betäcktes på fölbrunsten, och fick Mentania i slutet av samma år. Nästa avkomma föddes 1940.
Jag har en gammal bild någonstans i mina gömmor, från flyinge när stoet och alla 3 avkommor visades. Dags att börja leta!

Vet inte om du menar samma bild, men här är den jag har iaf:

Ulla.jpg

Jag tänker stackars häst :eek: Man vet ju själv hur det är att klämma ut en unge....

Men, visst, ovanligt o lite smått overkligt att båda tvillingarna klarade sig fint och att hon på nytt tog sig så snart efter en tvillingfödsel....

Jag har aldrig någonsin hört talas om det!

Tänk vad mycket som ska klaffa, först att stoet blir dräktigt i februari, sen att det blir tvillingar som överlever och sen att hon tar sig på fölbrunsten!

Vet inte om du menar samma bild, men här är den jag har iaf:

Ulla.jpg

En härlig bild som jag sett förut, men minns inte var. Jag har läst mer om dessa tvillingar någonstans, som vad jag förstått var riktiga kändisar på sin tid.
Vi får väl anta att tvillingarna var förtidigt födda men ändå livskraftiga nog att klara sig. Att man normalt tog föl så tidigt som i januari på 30-talet har jag svårt att tro. Flyinges hingstar brukade väl inte vara tillgängliga förrän månadsskiftet mars-april.
Tvillingarna lär ha visats som remonter men var för små, alltså under 154 cm som 3-åringar, men alla tre blev stambokförda avelsston så småningom.
Dessa ston tillhörde ju Giletta familjen (21), en av de familjer som haft gulanlag, mesta kändis Regulators far, Likör som kommer ur denna familj och som förmedlade anlaget till Pegasus och Pompe bland andra.

http://www.blup.se/sv-SE/horses/158975-ambra-21-swb
Detta sto född 2003 går tillbaka till Ulania via
Vanda 25822 e.Vivaldi u.Ulva 21044 e.Urbino u.Hexa 16027 e.Hubertus u.Iris 8046 e.Immer u.Katja 7154 e.Corso u.Loreley 4835 e.Largo u.Ulania 3464 e.Humanist, alltså 8 led bakåt till Ulania.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka