Tre hästar döda i trafikolycka

Sv: Tre hästar döda i trafikolycka

Helt klart!

Lastbilen var ruskigt ramponerad i fronten. Den ena hästen låg död över mitträcket när jag passerade bara några minuter efter olyckan.

Det var förmodligen bara försynen som gjorde att det inte blev en seriekrock.

Jättetråkigt för de/den som förlorade sina hästar men jag slutar faktiskt inte att förundras över att det fortfarande är så vanligt att hästar är på rymmen utefter hårt trafikerade vägar.

Har man hästar på ett sådant ställe bör man väl se till att man har ordentliga stängsel?

Jag håller med, några tusenlappar extra på ett bra staket är nog värt mer än man tror.

Men det går ju 90-vägar i hela Sverige? och en häst kan ju lätt kuta 5 km och svänga ut på den tungt trafkerade vägen, det finns inget som säger att hagen låg 100 m från vägen..

otroligt jobbigt för hästägaren, och trist för alla som såg det, inkl dig.. trafikolyckor med exponerade offer gör intryck..

Visst går det 90-vägar (och högre hastigheter också) över hela Sverige och visst kan hästar kuta långt.

MEN

Det borde väl i rimlighetens namn ligga i hästägarnas intresse att ha ordentliga stängsel?

Jag kör många tusen mil/år och jag vill påstå att minst 75% av alla hagar jag ser är bristfälliga i stängselhänseende.

Jag har själv delat stall med folk (på flera ställen dessutom) som inte ens kollat stängslet innan de släppt ut hästarna i hagar som stått oanvända i månader eller år :eek:

javisst finns det massvis med dåliga hagar..

MEN

det finns nästintill inget staket i sverige som skulle hålla för en häst verkligen ska ut, om den blir skrämd eller att staketet går sönder..
det finns ingen som patrullerar sina hagar varje halvtimme om något träd skulle ha fallit på tråden.. jag tycker att det är en tråkig ton när man anklagar alla som nån gång haft en förrymd häst för att ha dåliga hagar..

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Vid halv sju-tiden på torsdagsmorgonen fick polisen i Skåne larm om en trafikolycka, där en bilist kört på en häst. Det visade sig att...
Svar
0
· Visningar
68
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Efter måndagens olycka, där en bilist körde rakt in i en flock med lösa hästar, har nu samtliga fem hästar dött av sina skador - två...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har kanske haft tur eller helt enkelt varit förskonad från större problem i mina hästars munnar. Men sen för några veckor sedan...
Svar
2
· Visningar
850
Senast: MayGrace
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 911

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka