tre färgad häst

T

Taminn

Litningur frá Möðrufelli

litningur%2031.jpg

brukar inte bry mig så mycket om fägen på hästar, men när jag så detta blev jag lite nyfiken

http://www.visir.is/section/MEDIA99&fileid=VTV9AEF30F7-3835-4F34-8640-864A7F90BEB5 (ett reportage från en djurparkpå island)

tror ni att det kommer att komma fler tre färgade hästar ?!

Sv: tre färgad häst

Det finns väl lite tveksamheter kring den saken (förstod inte mycket av isländskan så vad det sades i reportaget har jag bara ett vagt begrepp om).

Hästen kan möjligen egentligen vara 2 färgad men att den på bakdelen är extremt mörk fux. Om hästen verkligen är trefärgad så beror det på när/var mutationen uppstått om den kan nedärvas eller inte.

Cool häst, jag villl också ha en äkta marsvinshäst (har ungefär samma teckning som ett marsvin jag hade).

Det finns väl lite tveksamheter kring den saken (förstod inte mycket av isländskan så vad det sades i reportaget har jag bara ett vagt begrepp om).

Hästen kan möjligen egentligen vara 2 färgad men att den på bakdelen är extremt mörk fux. Om hästen verkligen är trefärgad så beror det på när/var mutationen uppstått om den kan nedärvas eller inte.

Cool häst, jag villl också ha en äkta marsvinshäst (har ungefär samma teckning som ett marsvin jag hade).

ska poängtera de har teorier om att det skulle kunna vara en tvilling som har växt ihop med med honom

Enligt mina källor är han "dubbelskäck", vilken med största sannolikhet uppstått som en mutation tidigt under fölets utveckling. ( Något om två embryon, ena rödskäck och andra svartskäck, som sedan gått samman till ett.)

Väntar ivrigt på att se hur hans föl till sommaren kommer se ut! :)

Det finns nån mer sån där häst, vet inte vert bilden finns men har sett den.

Ett sto, tror jag, som var fux och svartskäck, inget vitt alls.

Det finns nån mer sån där häst, vet inte vert bilden finns men har sett den.

Ett sto, tror jag, som var fux och svartskäck, inget vitt alls.

I reportaget sa de att detta är första gången som det sker på Island men att det funnits en eller två i Amerika någonstans. Men å andra sidan kan man väl fundera på hur mycket fakta som gjordes innan inslaget.

Men hur cool häst som helst i alla fall!!

Jag minns att jag hade en affisch på en islandshäst som var trefärgad då jag var liten. Superfin. Brun, svart och vit :)

Jag hade oxå en, från MIn Häst tror jag. den hade iaf ljus man och bruna och svarta fläckar, as-snygg!

Misstänker att det är Randver frá Nyjabae ni haft som affisch? Han är brunskäck. :)
randver.jpg

Den hästen cowgirl73 tänker på är Miljón frá Grund.
20654d1262291706-find-me-picture-brindle_-_miljon_fra_grund-729x459-jpg

Till TS:

Som någon skrev tidigare får Litningur sina första avkommor i vår/sommar. Då får vi kanske veta om mutationen är ärftlig! :laugh:

Hmm jag tror inte det var den affischen. Man såg tydligt att det var tre olika färger iaf.

Det var ju så länge sedan men undra om den inte gick i sommargräs.. hmm ne synd att man inte har kvar alla hundra affischer.

Jag har hört/läst att Miljón inte nedärvde sin färg ock att orsaken bakom hennes färg också var nån tvilling. Men som sagtm det vore spännande med ny färg :D

Dunbars Gold är tydligen resultatet av en "embryosammansmältning". Han har två hästars DNA läste jag nånstans.

Jag har sett en brindled islänning på bild, har för mig den hette Frida och fanns till salu i Danmark för några år sedan.
Tror den var danskfödd......grundfärgen är jag inte säker på men nånstans runt fuxfärgad har jag för mig.

Hade bilden på en gammal dator som nu är sönder....

Linda + Duplo: Japp, Miljon var det jag tänkte på !!

OM det är en mutation, oavsett vilken häst vi pratar om, så ärvs väl inte det ??
Eller beror det på vilken mutation ?

Blir det som en defekt gen ?

Är det skillnad på mutation och "sammanväxta" embryon ?

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 076
Senast: tessan.g
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 264
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 821
Senast: Fiorano
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka