H

Hlynur

Jag har en valack som är travaktig i korta tölten ibland.
I ökade går han bra..När han lossnar går han super!
Men sen så blir han travaktig igen.Nån som har nått tips för att få honom mer på bakdelen??? :confused:

Öppna i skritt mot traven, sluta i skritt o mot tölten.

Öppnan hjälper traven o slutan tölten.

Lena

Min Islänning är också hyfsat travtaktig i sin tölt. Genom att rida mycket lösgörande så avhjälps detta ganska mycket. Passa på att "traggla" lite i en paddock nu när det ändå är så mörkt och kallt. För att få ändan med sig så gäller det att driva MASSOR. Även om hästen är framåt. Förhållningar hela tiden. Brukar rida fram några steg, göra halt och sen fram igen. Börjar med 5-6 steg och tillslut bara förflyttning av ett ben. På så vis får jag en "laddad" häst med hela häcken under sig. Denna övning är även jättebra i alla gångarter och speciellt vid kombination med öppna. Tänk även på att ofta är galoppen den mest lösgörande gångarten som förbättrar mycket överlag. Galopp-halt-galopp osv.
Sitt inte och ta för mycket i hästen på "storhäst" vis för då faller de ju bara ännu mer på framdelen och vill gärna trava. Min tränare Eyjolfur sa till mig: Du med 4-gångare åt travhållet ska rida 60% tölt, 20% galopp, resten trav och galopp.
Hoppas detta hjälpte något!
Jessica :)

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
807
Senast: Lejd
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
588
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
998
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama