Travtakt eller passtakt

_moa_

Trådstartare
Vilket är egentligen "bäst"? Vilket är lättast att jobba bort?

Min häst har från att vara en grisepassare blivit en travtaktare :p Varje gång han töltare rent så tappar jag honom i trav och inte pass, bra eller dåligt? Beror travtakten på att jag driver för lite?

Bara en liten fundering nu under fredagsförmiddagen ;)

Sv: Travtakt eller passtakt

Egentligen beror bägge problemen på för lite drivning, men passtakt kan ha djupare problem än så. Däremot skulle jag se det lite som positivt om hästen börjar dra sig mot travtakt, det tyder i varje fall på en viss avspänning sas. Nu har du en mycket ung häst, så stärk och träna bakben och rygg. Som ryttare måste du vara mycket aktiv och hjälpa din häst, men hjälp fram den efter hästens förmåga och skynda långsamt.

Boj skrev:
Egentligen beror bägge problemen på för lite drivning, men passtakt kan ha djupare problem än så. Däremot skulle jag se det lite som positivt om hästen börjar dra sig mot travtakt, det tyder i varje fall på en viss avspänning sas. Nu har du en mycket ung häst, så stärk och träna bakben och rygg. Som ryttare måste du vara mycket aktiv och hjälpa din häst, men hjälp fram den efter hästens förmåga och skynda långsamt.

Har jag en unghäst... Den första som säger så :D Då behöver jag inte orora mig för att han är för gammal :angel: (han är 12år :D )

Tack för svaret :)

Hm.. Men om jag driver ännu mer när han passar så ökar han ju bara i passen (aldrig hört talas om ökad grisepass :angel: ). Men driver jag mer i traven går han över till tölt igen. fast jag brukar sakta ner och börja om så han nite ska spänna sig i ryggen vilket han har en tendens att göra.

Sorry, blandade nog ihop dig med någon annan. Dock kvarstår rådet, stärk hästen i ländrygg och bakben samt lär honom in i samling för bärigheteten. Det är den biten som fattas, en travtaktig häst sänker ryggen och skickar ut bakbenen bakom sig. Det borde i själva verkeet vara tvärtom, under sig och höja ryggen samt sänka korset och vinkla bäcken.

Okej, tack för tipset :) Hur bör man bäst göra för att stärka honom?

Jag tycker att det är lättare att jobba bort passtakt än travtakt. Det är också lättare att rida till en fyrgångare än en femgångare.

Hm... Säger du inte emot dig själv lite? Är det inte vanligare att femgångare är passtaktiga och fyrgångare travtakiga? Eller är det kanske jag som är ute och cyklar igen :p

Det är ju lite svårt för fyrgångare att vara passtakiga men jag har inte sagt något om det så jag förstår inte riktigt? :S.

Nej det är lite svårt. Jag uppfattade ditt inlägg lite så först men nu tror jag att jag fattar :D

Kan förklara :p
Du skrev att det var lättare att träna bort passtakt, men att det var lättare att rida till en fyrgångare. Eftersom vi pratade om tölt först så fattade jag inte riktigt, men jag antar att du menade dom andra gångarterna också?

Jag tycker det beror helt på individen.
Om man tränar en häst som är passtaktig, för att den alltid blivit låten passat är detta svårare.
Som Boj skriver är en travtaktig häst avslappnad, vilket kan vara riktigt svårt att få en passtaktig att bli...
Jag säger nog emot mig själv när jag säger att travtaktiga är lättare att rätta till, då jag mest tränat passtaktiga.
Svårt att säga, det beror helt enkelt på individen.

I ditt ställe är det väldigt klurigt. Din pålle har inte tillräckligt med muskler i bakdel och rygg för att kunna tölta än. Jag tycker även att det verkar ta tid att träna upp detta, men jag ser heller inte hur ni tränar varje dag. Jag tror att fler hästar än vi tror har någon låsning i kroppen, oftast korset/ländryggen/bäckenet, som ställer till en hel del problem.

Juvelflickan skrev:
Jag tycker det beror helt på individen.
Om man tränar en häst som är passtaktig, för att den alltid blivit låten passat är detta svårare.
Som Boj skriver är en travtaktig häst avslappnad, vilket kan vara riktigt svårt att få en passtaktig att bli...
Jag säger nog emot mig själv när jag säger att travtaktiga är lättare att rätta till, då jag mest tränat passtaktiga.
Svårt att säga, det beror helt enkelt på individen.

I ditt ställe är det väldigt klurigt. Din pålle har inte tillräckligt med muskler i bakdel och rygg för att kunna tölta än. Jag tycker även att det verkar ta tid att träna upp detta, men jag ser heller inte hur ni tränar varje dag. Jag tror att fler hästar än vi tror har någon låsning i kroppen, oftast korset/ländryggen/bäckenet, som ställer till en hel del problem.

Jo individen spelar nog stor roll är klart. Sen är det kanske lättare att fixa till en häst som inte grisepassat så lång tid än en som varit travtaktig större delen av sitt liv?

Att det tar tid och träna Kjarni beror på en hel del saker faktiskt. Jag tror ingen riktigt förstår heller så jag håller det för mig själv... Men jag kan säga att jag inte kan/vill uppfylla alla kraven alla har haft på oss. Jag orkar inte... Och jag tror inte att Kjarni bryr sig om han kan tölta eller inte... Faktiskt... :p

_moa_ skrev:
Hm... Säger du inte emot dig själv lite? Är det inte vanligare att femgångare är passtaktiga och fyrgångare travtakiga? Eller är det kanske jag som är ute och cyklar igen :p

Men det där är lite myt, min madame som är en allra högsta grad femgångare var från början i sin ungdom mycket travtaktig. Gammelman som är ren fyrgångare kunde inte ta ett töltsteg när han kom till oss, det kom succesivt och en bunden sådan vilket ger en ren grundtakt med vissa passinslag.

Madame har idag en klockren tölt från första steget, det har även gammelman.

Att en femgångare inte skulle kunna bli travtaktig, nej ta en liten titt på skäckhingsten Kofri så förstår man det. En häst med mycket pass, men kan ändå luta mot travtakt. Likaså finns gott om fyrgångare som antar vissa inslag av pass, här blir det antagligen i form av bunden tölt eller så styvar de sig och passtakten kommer.

själv anser jag att det är "lättare" och "bättre" med en häst som är travtaktig än en som är passtaktig. min pålla beter sig likadant som din verkar göra. först blandade hon bara in en massa pass i det hela, men nu efter ett år är det nästan bara trav som blandas in.
har hört många säga att det är bättre med travtakt än passtakt pga att om den är passtaktig så brukar det betyda att de är stela, snea osv.
en travtaktig häst är iaf mjuk och böjlig och inte stel.

Komma skrev:
själv anser jag att det är "lättare" och "bättre" med en häst som är travtaktig än en som är passtaktig. min pålla beter sig likadant som din verkar göra. först blandade hon bara in en massa pass i det hela, men nu efter ett år är det nästan bara trav som blandas in.
har hört många säga att det är bättre med travtakt än passtakt pga att om den är passtaktig så brukar det betyda att de är stela, snea osv.
en travtaktig häst är iaf mjuk och böjlig och inte stel.

Att alla travtaktiga hästar är mjuka kan jag verkligen inte hålla med om. Jag har en häst hemma som har en väldigt travtaktig tölt och han är tyvärr stel som en pinne. Och min andra häst som har en väldigt passtaktigt tölt han är mjuk som en elitgymnast. Skenet kan bedra. Det beror helt och hållet på individen hur det är att rida till osv.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
694
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 541
Senast: Liten
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
703
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 260
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar