Travsko vs tjocklek på hovvägg?

linka277

Trådstartare
Hej,
Har två frågor som jag klurat lite på sedan hovis var här sist. Kommer även att diskutera dem m hovis vid nästa tillfälle.

1) Enligt hovis blir hästens hovvägg tunnare av travskor och han vill varva med ridskor för att förhindra detta. Sant eller falskt?

2) Hur undviker man att med skor få separation i lamellranden bak i trakten? Såg att han fått det nu när han dragit av sig ena skon. När jag drog av den andra såg jag att även denna hade separation på utsidan. Fin på insidan. Är det felverkat? För hög trakt på yttersidan jmf m insidan? Ligger skänkeln på skon fel? För utfluten? Separation = hovvägg o lamellrand har en smal glipa som det samlas smuts i.

Nu var det ett tag sedan jag hade skor på min gamla häst och även om jag har haft skor tidigare hade jag inte riktigt koll på mekaniken i hoven, och kommer inte heller ihåg hur fötterna brukade se ut när skorna drogs av. :crazy:

Nu gäller detta min nya häst (travare) som gått varvat barfota och skodd sedan juni 2010. Barfotaperiod innan han blev skodd för 5 veckor sedan. Då han ska kunna jobbas har vi valt att sko när han började ömma och halkan kom, dock gått barfota emellanåt då han dragit av sig skor och inte ömmat.

Någon som har en teori? :bow:

/Linka

Sv: Travsko vs tjocklek på hovvägg?

Min hovis har också sagt att travarnas fötter blir så himla fina med vanliga skor. Vet dock inte anledningen. Har en travare med superfina fötter och enligt hovis beror det delvis på de vanliga skorna (naturligtvis är det ju genetiskt och beroende på utfodring också :) ).

Liknande trådar

Hästvård Jag hade varit tacksam om någon kan ge mig lite input över vad detta kan vara.. 15-årigt halvblodssto som går på lösdrift, har haft 4...
Svar
12
· Visningar
4 399
M
Hästvård Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är...
2
Svar
21
· Visningar
3 293
Senast: -moa-
·
F
Hästvård torsdag, tjälen satt, hästen otroligt hovöm bak, ville knappt gå (barfota) Fredag skoddes bak Lördag min medryttare red ut, mest...
Svar
4
· Visningar
1 132
Senast: Catrin
·
Hästvård Fick för några dagar sedan en förfrågan om jag kunde komma och ta av en framsko på en kompis häst, då han för någon vecka sedan tappat...
Svar
8
· Visningar
1 782
Senast: skjootan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka