Travsele till ponny

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Sellan
  • Startdatum Startdatum
S

Sellan

Vilka märken är bra och mindre bra?
Tänkte först och främst köpa begangnat.
Tänkte använda den till lättare körning på "plan" mark.

Min vagn set ut såhär http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/simora2006/DSC00794.jpg

vart ska jag sätta fast draglinorna i selen? och "måste" man ha "snörning" att sätta fast i vagnen eller kan man ha en rem till öglan på skackeln(som på bröstselar)? är väldigt sugen på snabbknäppning, men då måste man ha det på vagnen åxå, är det lätt att svetsa fast? hur är det med säkerheten vid snabbknäppning?
Min häst är gammal och om hon mot förmodan skulle få "hjärtinfarkt" och ramla ihop så vill jag ha ngt väldigt säkert. Har tidigare mest kört med Lok och bröstsele och inte kännt att det var riktigt min "smak".

SJÄLVKLART ska jag leta upp något "trav-proffs" för att se om selen sitter bra! men man vill ju veta vad man ska leta efter!

Sv: Travsele till ponny

Hei!
Walsh og Finn Tack er gode merker, det er vel de mest kjente. "Draglinorna" festes i brystreima (går ut ifra at du mener repet som er festet til vogna..?) bruker en kort brystreim som disse festes i.
Det er bør nok ha snøring til en travsele, om du skulle prøvd med en reim som på brystseler vil vognen være veldig ustabil, det ville ikke vært veldig behagelig.. Er vel ikke noen måte å feste en slik reim til travselen heller.
Er vogna tung, ville jeg foretrukket "surresele", ellers er det greit med quick hitch, særlig når en kjører på plan mark.
Jeg vet ikke hvordan det er å sette på quick hitch, men det er vel ikke så stor jobb. For ekstra sikkerhet med quick hitch bruker man å surre rundt ei ekstra reim som holder vogna på plass om det skulle skje noe, denne er rask å ta av. Du får si fra hvis det var noe du ikke skjønte av "norsken" min..

Vilka märken är bra och mindre bra?
Tänkte först och främst köpa begangnat.
Tänkte använda den till lättare körning på "plan" mark.

Min vagn set ut såhär http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/simora2006/DSC00794.jpg

vart ska jag sätta fast draglinorna i selen? och "måste" man ha "snörning" att sätta fast i vagnen eller kan man ha en rem till öglan på skackeln(som på bröstselar)? är väldigt sugen på snabbknäppning, men då måste man ha det på vagnen åxå, är det lätt att svetsa fast? hur är det med säkerheten vid snabbknäppning?
Min häst är gammal och om hon mot förmodan skulle få "hjärtinfarkt" och ramla ihop så vill jag ha ngt väldigt säkert. Har tidigare mest kört med Lok och bröstsele och inte kännt att det var riktigt min "smak".

SJÄLVKLART ska jag leta upp något "trav-proffs" för att se om selen sitter bra! men man vill ju veta vad man ska leta efter!
Hej hej! jag köpte en sele på börjes till min ponny. den var billig o fungerar till "hemmakörning".
www.bojes-tingsryd.se

jag användrer inte nårra draglinor.
men till in stora häst har jag en lång bred brösta som jag surrar fast bak på vagnen.
igentligen om man har en tyngre vagn ska man väl ha nån form av draglinir, brukar fästa dom i bröstan.

Jag har själv funderat på snabbkoppling till min stora häst o då ska vi iså fall svettsa dit motstyckena. De e nog inga problem. Annars ska dom ju skruvas på.

du får säker snart bättre tips en mina ;-)

Mvh tinis

Såg bilden. glömde kolla. Dom där linorna som är där kan du fästa i bröstan. Skaffa gärna en bred brösta med öglor som du kan fästa linorna i.
Fin vagn föresten!

mvh tinis igen

Såg bilden. glömde kolla. Dom där linorna som är där kan du fästa i bröstan. Skaffa gärna en bred brösta med öglor som du kan fästa linorna i.
Fin vagn föresten!

mvh tinis igen

tack för svar :bow:

Har haft en sånhär sele http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/6008.jpg storlek ponny men den var för stor tillomed för min C-ponny! (har en welsh Mountain) men där är det bara en gjord, då jag skulle vilja ha en buk och en däckelgjord. och så gillade jag inte börjes däckel, då det var så hårt stoppat. och så fanns det ingenstans att fästa slaggjoren i ryggstycket... nu vet jag ju inte hur mkt de gjort om selen sedan jag köpte den för ett antal år sedan (sålde den ganska snabbt)
och en finsele på över 5000kr.. nja.. :/ blir dyrare än min rockard!

Har kollat lite på DriveOut, och tycker att de har fina selar där.. men tyvärr har man inte tillräckligt med pengar att köpa en så "fin" sele..
Höök´s sele verkar ha aldeles för smal brösta :/

Vet ni nånstans där det finns bröstselar med bred brösta i shettis/ponny storlek med buk och däckelgjord under 3000kr?

kan man köpa skygglappar "separat"? isåfall vart? (alla de med komplett huvudlag är aldeles för klumpiga för hennes lilla huvud)

sheridan: :bow:
brukar en travsele kosta mer om det är snabbfästen?

Min tidigare sele såg ut såhär: http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/simora2006/kortavling2006/DSCF0164.jpg och http://i85.photobucket.com/albums/k75/spiddiz/simora2006/kortavling2006/DSCF0152.jpg
bred och fin brösta (och misstänker att det är en finn tack slaggjord, då jag köpte den på börjes för en massa år sedan då en "travis" rekomenderat den ;)) men hon hoppade över skackeln (hon vägrade gå för att slaggjorden satt för "spännt" så jag lossade 2hål och det var visst för mkt :smirk: ) så det blev fullt med sprickor i lädret på allt förutom själva "bröstdelen" på bröstan och ryggstycket.
på körningsforumet tyckte de att selen såg "kass" ut men vad tycker ni? den sitter väl inte så illa att hon borde "lida"? (ja jag vet att det e dåligt med luft i däcken :D ) är det värt att byta ut remmarna?

det låter kanske som om jag e helt borta men jag kan köra(gått kurser osv), det e bara det att jag inte riktigt har så mkt kunskap om selar. (då jag kört med travsele har jag alltid fått den spännd åt mig och när jag kört med loksele har det varit markerat vilka hål man skulle använda ;))

och misstänker att det är en finn tack slaggjord, då jag köpte den på börjes för en massa år sedan då en "travis" rekomenderat den ;)) men hon hoppade över skackeln (hon vägrade gå för att slaggjorden satt för "spännt" så jag lossade 2hål och det var visst för mkt :smirk:
Enligt min lära så sitter slaggjorden på tok för högt upp på rumpan. Jag skulle vilja ha den mitt mellan svansroten och läget på bilden. Man kan använda en nosrem, ett snöre eller liknande för att fästa i öglan på ryggstycket (antar att den är fäst i en sån på bilden) och anpassa remmens längt till önskad position

En begagnad travsele utan Quick hitch (snabbkoppling) kan du få för 1000-1500kr, kolla annonser. Brukar finnas både Ponny och full ute.

Senast ändrad:

Men börjes har rätt bra nya travselar till ponnys. De skiljer inte så värst mycket i storlek på selen i storlek shettis o cob. De e mest på huvudet de skiljer... Dom är inte så dyra heller.
Jag föredrar att köra med travsele då vagnen kommer lite högre upp på ryggen. Där av jag skrev att draglinorna som fann på din vagn fästes i bröstan.
Börjes har bredbröstor till ponnys oxå. både långa o korta. Dom har mycket mer i affären än i katalogen.
Dom har även separata skygglappar i alla dess utformningar. Både till ponny o häst. Vad behöver du? Börjes har nog de billigaste priset av alla ställen ja jämfört med. O de duger till "hemmakörning".

Ja, en qick hitck kostar rätt mycket mer än en remsele.

Jag hade med en bröstsele lika dan som din köpt på börjes o den var med förstor för min polle.

Ska nog EVENTUELLT till börjes imorgon. Vill du jag ska kort på något så kan ja göra de o lägga in här. Jag har bara nånna mil till tingsryd så om du vill så skulle du kunna skicka bud om de skulle va så. eller kan man bara ringa dom o be dom skicka de även om de inte finns i katalogen.

med vänliga hälsingar Tina

ps: Just ja. De finns en helt OK hemsida oxå med bra priser, även på fintack selar mm. www.lillhastenistav.se eller com!

Enligt min lära så sitter slaggjorden på tok för högt upp på rumpan. Jag skulle vilja ha den mitt mellan svansroten och läget på bilden. Man kan använda en nosrem, ett snöre eller liknande för att fästa i öglan på ryggstycket (antar att den är fäst i en sån på bilden) och anpassa remmens längt till önskad position

:bow: :bow:
Har läst lite mer här på travforumet och inser hur fel jag satt den och var nog därför hon sparkade över! turligtnog fick hon inte panik, utan sparkade lite och stannade tillslut (efetr kanske 20meter?) mig var det värre med:o

det med att sätta slaggjorden under svanskappan va ett jättebra tips!

nu när jag ändå är på fråghummör; hur ser en stigrem ut och hur inverkar den?

Tack tack :bow:

har inte riktigt tänkt att köpa något innan våren.. vet inte om hästen lever då s a s.. för hon har haft "svimningsanfall" flera gånger för några år sedan ( flera hästar avlivades pga detta, men spekulationer var om fodret framkallat vingelheten men jag är fortfarande väldigt försiktig) och så är hon ingen ungdom.. hela 26år i år ;)

och jag e en såndär fegis som inte gillar att köra när det e vinter.. det kränger så läskigt i vagnen då.. (har så smala däck)

Aha ok! Otäkt de där med svimingsanfallen! Min polle är med lite lustig ibland. Beter sig som om hon inte kan skita eller pinka. Ställer sig i ställning osv. ser lite ut som brunst, men detta ska ja ta upp i en annan tråd.

Ha de bra

Själv har jag sele från Hööks och jag upplever inte bröstan som smal :confused: Selen har både buk och däckelgjord, och storlek ponny passar på min övervuxna shettis, 118cm i manke (som litet russ).
Passar bra till hemmakörning, men ska troligtvis köpa travsele då det är vad jag är intresserad av.. :idea:

Liknande trådar

B
Körning Hej! Äntligen, efter många års körning med min gamla långvagn och travsele (utan snabbknäppning) så har vi införskaffat ny rockard...
Svar
3
· Visningar
1 883
I
Körning Sen en tid tillbaks har jag en varmblodig travare. Hon är körd både som travare och som hobbyhäst. Alltså inkörd på nytt som 4 åring för...
2
Svar
22
· Visningar
2 844
E
Körning Jag ska ev. låna hem (för senare köp) en liten travare, han är väl inkörd men har aldrig tävlat (har ingen tävl.instinkt tydligen :p )...
Svar
2
· Visningar
802
Senast: Egonson
·
S
Trav Lade tidigare in frågan i forumet Körning men där var den inte speciellt upskattad:smirk: jag har en bröstsele, och på den...
Svar
17
· Visningar
1 639
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka