Travsele och rockard?

K

Kockan

Jag har förstått att ju mer man tar reda på inom körning, desto mindre kommer man på att man kan......
Jag vill inte använda "skitsele" (Snigelfarmors benämning på dessa ekonomivarianter) men har inte råd att köpa en fin bröstsele just nu.
Jag har en D-ponny som jag håller på att köra in (med kunnig hjälp) och en travsele med bredbrösta.
Rockarden är en lättare variant med moppehjul, svängel och draglinor samt fjädring.
Det jag förstått inte är så bra med travselarna är att man surrar fast selen i skaklarna? Eller? Varför gör man det egentligen? Trvfolk har ju bara svanskappa på selen så jag fattar ju att om man inte gör det så kan ju vagnen köra på hästen. Vitsen är väl att hästen ska dra med bröstan och inte med däckel/gjord där det är surrat?
Jag har öglor för baksele på min rockard. Kan jag inte lägga skaklarna "lösa" i skalmlädren (heter det så?), använda draglinor i bröstan och använda en baksele som bromsar vagnen?
Är det någon som fattar min konstiga förklaring?
Hjälp vad krångligt det blev, men man vill ju försöka göra det bästa för hästen!

Sv: Travsele och rockard?

Om du har kunnigt folk som hjälper dig att köra in så rådfråga den/dom..så kan ni ju testa er lite fram också.

Jag tror säkert det går att plocka bort alla skakelremmar från travselen och lägga skaklarna löst.
Men min enda fundering ang det är att på travselen sitter ju skalmlädret ganska högt upp och rörliga skaklar kräver en viss "frihet" att kunna röra sig på..och att det blir rätt avvägning i tyngden från skaklarna.
Om din rockard´s skaklar ligger i skalmlädrena för högt upp så undrar jag om det verkligen fyller någon bra funktion?

Har du en sele där du kan flytta ner skalmlädrena en bit?
I sådana fall så skulle det nog vara en förutsättning för att det ska funka.
Samt att själva skalmlädret är så stort att skaklarna kan "löpa" fritt igenom utan att fastna pga av att de fyller ut hela skalmlädret..

Mina funderingar bara, det finns säkert dom här inne som kan svara bättre.

Senast ändrad:

Min medhjälpare har inte kollat på min sele än då jag använt tömkörnings-gjorden bara än så länge. Vill att hon ska vara väl tömkörd och trafikvan och så innan vi går vidare. Självklart ska jag även kolla med honom.
Menar du att det blir fel avvägning i vagnen (fel tyngd i skaklarna) om de sitter för högt i selen? Skalmlädren är kanske i trångaste laget, men de går ju att byta ut mot större. Kanske även går att sänka dem då.
Travfolk verkar gilla att surra, snurra och linda läderremmar! :D (Ett skämt. Ta inte illa upp nu travfolk!)

Ja..jag tänker att det blir fel avvägt, förmodligen bakåtvikt, om skaklarna sitter löst i travselen. men det kan säkert justeras.

Och nej, travfolket tar säkert inte illa upp..för de flesta har numera sk. quick-hitch-selar (helt remlös sele) som man bara sätter fast med ett knäpp..klart!! :D

Hur hög är hästen? Det är ganska svårt att säga utan att se vagnen förspänd hur avvägningen är/blir. Men funkar det med det skackelfästet du har tänkt tror jag du kan köra med din variant du beskriver!! Men be personen som hjälper dig ta en titt.

Hon är ca 140 cm, men växer nog lite till. Hon är bara 2,5 år. Vi tar våran först lektion på fredag. Då ska vi nog prova ut grejerna.

Senast ändrad av en moderator:

Men Nora, om man har skakelremmen alldeles där den korta däckeln tar slut..då vilar ju vagnen/skaklarna snett uppåt,..och motverkar inte det syftet med draglinor och svängel då..`?

Men precis som du säger så är det ju svårt att avgöra när man inte har det framför sig. På en av mina selar går det att spänna ner skakelremmen långt ner och då borde det ju funka..
Medan på den andra sitter skakleremmen fast och kan inte flyttas och där måste det bara bli för högt upp och orsaka både bakvikt och en del ev. farligheter enligt mig..

Jag är verkligen inte bra på det här (därför jag undrar så mycket), men där jag hakar i draglinorna, i kortbröstan alltså, det är ju längre ner på sidan. Skaklarna sitter lite högre medan draglinorna sitter lägre. Blir det ändå fel avvägning då? Annars kan man väl bara sätta sig i vagnen och be någon hålla upp skaklarna i den höjd som blir då den sitter förspänd i selen. Då lär man ju känna hur vikten blir fördelad? (Så att den vilar lagom tungt i handen.) Hästen är ju inte så stor, så det kan ju inte bli samma som om man hakar på den på en 170 cm-häst?
Vad jag har förstått så är denna vagn mest körd med travsele och då borde den ju vara rätt avvägd?

Brösta, draglinor och svängel "lever sitt eget liv" skiljt från seldonen i övrigt. Om skalmarna sitter lite högre eller lägre spelar ur den synpunkten mindre roll. Se bara till att draglinjen är rak. Har du också en baksele, så är bromsen fixad.

Det är alldeles rätt att skalmarna ska kunna röra sig "fritt" framåt/bakåt. Om du väger av rockarden som du tänkt, får du svaret på om den är rätt balanserad, 5-10 kg. Jag har i en tidigare tråd utfört en liten test för att se, hur höjden på skalmändarna påverkar deras vikt. Det rör sig om små skillnader i det vanliga höjdområdet. Så låt hellre skalmarna vila högt på hästen än att krångla till det.

LIA

Skacklarna kan ju peka uppåt men ändå ha lagom tyngd i det läget. Svängel + brösta och bakselen fungerar ändå, men det är ju bäst att ha skacklarna rätt anpassade också. Men som sagt kan man ju inte säga något utan att ha sett rockarden, hästen eller selen.

Kockan: Travselen "surrar" ju som sagt fast skackeln i däckeln och därför fästs dom både för tryck uppåt och nedåt. När man kör med giggsele, eller rörligt skackelfäste, är det då nogrannare med avvägningen. Du ska ha några kilos tyngd i skacklarna då dom sitter i däckelläget. Du kan prova genom att sätta dig i den och be någon hålla skacklarna i rätt höjd ja! Då ser du hur det blir på ett ungefär. Sen kan man sitta lite olika också, så brukar jag få avväga ibland med shettisen som har rockard...

Hej allihopa och tack för era tips!
I morgon ska vi nog prova ut grejerna så då får vi se hur det funkar.

Ville bara säga att jag kör så som du vill, med skaklarna löst, utan något stopp åt något håll. Funkar super eftersom ju bakselen o draglinorna bestämmer skakelläget.
Men, problemet med min travrockard är att den är för lätt, så därför har jag valt att komplettera med skakelremmar ett varv runt skakeln och så ner under magen ifall den skulle tippa uppåt. (har aldrig hänt )

/jenny

Liknande trådar

Körning Fråga: jag har en enkel bröstsele med fast brösta och en "billig" rockard med svängel. Tänker köpa ny sele med lös brösta och baksele...
Svar
7
· Visningar
1 905
Senast: ameo
·
Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 245
Trav Hej! Jag har nyligen köpt mig en rockard och ska börja köra lite grann. Går även en kortkurs på Åby Travet för nybörjare inom körning...
Svar
2
· Visningar
2 089
Senast: Texaz
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix