Travare som har svårt för galopp

C

Cissi94

Hjälper för tillfället till med att motionera en gammal travare som är hur go som helst, och som jag nu äntligen börjat lista ut hur han fungerar xD Jag har dock ett problem med honom, och det är galoppen. Lägger man på galoppskänkel så ökar han till toksnabb trav oavsett hur samlad han än är innan. Sedan går det att driva honom vidare in i galoppen, men då är även den hiskeligt snabb, och väldigt svår att samla (jag har inte lyckats iaf :S) eftersom han, när man börjar med ex. halvhalter och volter och andra saker för att samla, gärna bryter av till trav igen.

Har ni några tips på bra saker man kan göra för att detta ska bli smidigare? Tänker ju jobba vidare med de övningar jag redan gör, men kom gärna med förslag :)

Sv: Travare som har svårt för galopp

Ett hett tips är att prata med ägaren till hästen, hur fungerar galoppen för honom/henne? Vilket/vilka kopmmandon har hon för galopp - skänkel (ytter? inner?), vikt, röst? Hur mycket ridfen är hästen? Har den konduis och muskler nog att KUNNA galoppera lugnt? Har den öht någonsin läst sig att fatta galopp lugnt och sansat? Är hästen frisk och passar utrustningen?

Kom tillbaka med svaren på dessa frågor och sök sedan på forumet för här finns precis hur mycket info som helst...

Hett tips 2 - TA HJÄLP AV EN TRÄNARE!

Jag skulle nog tipsa om att rida ut i skogen, galoppera i terrängen. "Släpp" hästen i en väldigt kravlös galopp, så att h*n först och främst får bygga upp muskler så att h*n fixar galoppen, när h*n sedan gjort det kan du sakta men säkert börja kräva lite arbete.

Men kolla upp svaren på Polly_Mulles frågor innan du litar på mig :) haha.

Detta kan bero på flera saker, men det jag tror är:
1. Han kanske aldrig lärt sig galopp skänkeln?
2. Travare tränas för att springa fort, och har därför långa muskler, som har svårare att samla sig.

Jag tycker att du ska trava antingen på fyrkanten eller i skogen, ha väldigt lätt kortakt på tygeln, lägg på galoppskänkeln och använd hela höften och vikthjälper, var extra tydlig med vad du vill. Stå gärna i lite lätt sits och "rulla in" i galoppen. Låt hästen sedan galoppera på egen motor, alltså bromsa inte, eller försök driva på. Driv bara om hästen håller på att bryta av, utan att du vill det.
Det är ocskå bra att galoppera i branta uppförs backar då hästen bygger muskler och "tvingas" att samla sig mer.

Träna mycket galoppfattningar, "rulla in" i galopp, galoppera några språng och sakta sedan av och gör en ny fattning.

Ha i åtanke att travare avlas och tränas för att trava fort och inte slå upp i galopp!

Jag hade samma problem med min travare för två år sen då jag köpteh honom. Men det är inte förren nu jag har börjat "arbeta" med galoppen. Jag bytte sadel och sedan gick jag ut i skogen för att bilda muskler till och börja med. Sedan böjade jag med endast galoppfattningarna för att bygga upp de musklerna, speciellt i bakdelen. Jag brukar ta galoppfattningen från halt. Och sen tar jag in det från samlad trav. Jag har änså länge inte gjort detta på ridbanan. Kom i håg bara att träna båda sidor lika mycket så han inte bli ojämt musklad :D

Hästen är mest som sällskap till en nordsvensk, så han rids egentligen inte så jättemycket, och ägaren är liksom ett företag. Hon som har huvudansvaret rider honom när hon får tid under arbetstiden, och då är det nog skogsturer i skritt och trav som gäller.
Galoppskänkeln fungerar ju, men efter mycket om och men.
Han klarar skritt och trav väldigt bra! Går att få i form i bägge gångarterna. Börjar ana att han inte är tillräckligt musklad i bakdelen, men rider mkt i backar i skogen när jag rider (tips på fler sätt att träna upp rumpan? :P). Han är frisk, men som sagt svag i baken, och har bra utrustning. Och som travare har ju stor fokus legat på traven, så att lära sig fatta galoppen lugnt och fint kanske inte är glasklart?? Kan det vara felet?

Tror inte han kan fatta galopp från halt, fast har i och försig aldrig provat :)

Vill du stärka rumpan så föreslår jag att du rider mycket böjning samt öppnor och slutor, jävlar vilken röv min travare har fått efter det ;)

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 706
Hästvård Jag har ett dilemma och känner att jag behöver fler perspektiv. Jag har en häst som ser väldigt irriterad ut när jag ber om trav eller...
Svar
4
· Visningar
2 112
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Terminens sista två lektioner blev en hopplektion och en dressyrlektion. På sista hopplektionen fick jag rida Juvelen, den unga...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Kvällens laguppställning blev samma som förra veckan: Dunja (fina mörkbruna fröken långöra) och Sahara (det frissiga kraftiga fuxstoet)...
Svar
0
· Visningar
410
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama