Travare som galoppör?

M

MissMandis

Ni vet säkert alla att travare som omrids till ridhästar är väldigt snabba i galoppen och traven?! Om man då ser det som en fördel ist för en nackdel, kan man inte då börja träna galopp med hästen???? Och sedan tävla om det går bra?
Tacksam för svar. :bump:

tanken är nog god men det skulle nog inte funka i praktiken. Inte bara för att galoppen har väldigt strikta "ras regler", utan därför att det förmodligen är väldigt få travare som skulle ha en chans mot en galoppör.
Däremot om det var en ponny skulle väl chansen finnas....

Vore roligt med egna galopplöp til travare. :idea:
Men vi är nog chanslösa mot dom riktiga... :smirk:

täby har anordnat sk ridhästlöp och kommer förhoppningsvis anordna nåra under våren. förhandlingar med täby skulle has under hösten/vintern, vet inte riktigt vad de har fått för resultat.

JAG tror inte att en travare har nån större chans i fbllöpen direkt :crazy:

nej de har jag väl inte, men jag har ridit en väldans massa galoppöreroch även endel föredetta travare. ställer gärna upp på ett race på täby i sommar! :D

Strikta rasregler finns inte, men det kan däremot bli väldigt svårt att klara kvaltiden för ett varmblod. Let's face it, varmblod travar fort och fullblod galopperar fort. Och vi älskar dem för det de är! :love:

hmm strikta rasregler finns väl visst?
Hästen måste antingen vara engelskt eller arabiskt fullblod - beroende på vilken typ av löp det är..

Eller som någon sa, om det är ponny spelar det ingen roll..

Du tänker kanske på de regler som gäller för att ett fullblod ska få vara med i stamboken? Då är det hårda regler, men för att tävla räcker det att vara registrerad hos Svensk Galopp. Hästar som registreras förutom engelskt fullblod, är övrigt fullblod, dvs fullblodshästar med oklar härstamning, där man inte kan påvisa 8 led rent fullblod bakåt på båda sidor. Kan antingen vara ett rent fullblod som är registrerad i ett land med icke godkänd stambok, eller en häst med t ex okänd fader. Fadern skulle rent hypotetiskt kunna vara av en annan ras än fullblod.
Det står ganska bra förklarat på Svensk Galopps hemsida

Fast jag förstår hur du tänker, att man inte tillåter raser helt utan fullblodsinslag att tävla, t ex travare som det handlade om i den här tråden. Nej, det gör man inte, helt rätt!

Jag tror att även Götebors galoppbana ska ha "ridhästlöp" i år. För du bor väl i Göteborg..?

Hörde av en tjej när jag var på tävling för några veckor sedan. Hon var med i travhästgalopp på jägersro . Mer vet jag inte tyvärr..
Pratade även om steplecheese på Falsterbo som hon var med på sin travare (tror jag)

Jag känner henne inte..

Liknande trådar

Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
653
Senast: Miingla
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 420
Senast: Roxy
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 329
Senast: mily
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 139
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Dagens nagellack!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur