Travare som blir fälttävlans häst?

SandraBarklund

Trådstartare
Hejsan jag har ett varmblod som nästan nyss blivit bortplockad från travbanan och han är snart 11 år , jag har hoppat han lite och han älskar de han flyger över hindrena men de jag undrar , skulle en travare kunna bli en fälttävlans häst ? han hade innan jag fick honom varit hos en hoppryttare men vet inte om hon tränat han i hoppning men han har ett underbart steg och jag prova hoppa bana med han i paddocken och han klara de galant och han tyckte de var jätte skoj oxå , men kommer de ta lång tid att träna honom såpass bra att han kan komma ut i naturen och hoppa fasta hinder ? eller de kanske är skillnad från häst till häst ? vet att dom är individer men tänkte eftersom att han är travare :angel: dressyr går lite att rida han på , många klarar rida dressyr på han men han är väldigt svår och tkr att dressyr är tråkigt han vill att de ska va lite action i ridningen ^^ annars början han tricksa och kan stanna och kasta sei åt olika håll :cool:

Sv: Travare som blir fälttävlans häst?

Hindermässigt tror jag de flesta travare skulle klara lätta klasser i FT Debutant tror jag det kallas.

Däremot misstänker jag att dressyr kan bli ett problem.

Jag har inte sett någon travare ute på fälttävlan tror jag, men det finns säkert de som kan klara de lättare klasserna. Därimot finns det ju många gallopörer som tagits från banan, men det är ju en helt annan typ av häst, men det jag vill komma fram till är att efter en häst gått på bana vare sig det gäller trav eller galopp så tycker jag den bör få en ordentlig vila, ca 1 år, innan man överhuvudtaget kan börja tänka på att börja träna den ordentligt för någon annan gren. De använder ju andra muskler och det brukar ta ett tag för dom att bygga om dem, plus att de kan behöva en tid för att få lugna ner sig.
Det låter som dressyren kan bli ett problem, men om du inte har som ambition att rida mer än debutant och inte har några planer på att gå ut och vinna varenda klass så fungerar det nog med travaren ifråga också :)

Jag har inte sett någon travare ute på fälttävlan tror jag, men det finns säkert de som kan klara de lättare klasserna. Därimot finns det ju många gallopörer som tagits från banan, men det är ju en helt annan typ av häst, men det jag vill komma fram till är att efter en häst gått på bana vare sig det gäller trav eller galopp så tycker jag den bör få en ordentlig vila, ca 1 år, innan man överhuvudtaget kan börja tänka på att börja träna den ordentligt för någon annan gren. De använder ju andra muskler och det brukar ta ett tag för dom att bygga om dem, plus att de kan behöva en tid för att få lugna ner sig.
Det låter som dressyren kan bli ett problem, men om du inte har som ambition att rida mer än debutant och inte har några planer på att gå ut och vinna varenda klass så fungerar det nog med travaren ifråga också :)

nej nej jag är inte ute för att vinna ^^ utan bara för att ha kul med min kompis :)

Med mycket träning går det säkert bra. Det viktiga är bara att du kan kontrollera hans galopp och få den reglerbar så du kan rida på ett säkert sätt i terrängen.
Samt att han är rädd om benen när han hoppar. Träna lite cavaletti och stuts så han lär sig bli kvick och lyfta på benen. Har sett en del travare som hoppar med alla ben rakt ner ungefär...

Annars är det ju bara att börja träna dressyr och hoppning för tränare och när det funkar bra åka ut på någon terrängträning :)

Då ska det nog verkligen inte vara några problem, och jag menar inte att du inte skulle kunna vinna med din travare någon gång, det är nog bara det att det krävs en hel del träning.. och så länge man bara vill ut och ha roligt fungerar det nog med de flesta typer av hästar så länge de bara klarar av att hoppa terränghindrerna utan några problem

Självklart går det! Har sett flera travare som gått 90-100 cm fälttävlan. Brukar vara minst en med på varje träning jag är på.

För många år sedan var det en varmblodstravare och en kallblodstravare som brukade dela på 1:a och 2:a platsen på de flesta fälttävlan här omkring, till fullblodsryttarnas stora förtret!

såklart travare kan bli fälttävlanshäst! :D som någon annan sa så är det ju dressyren som man får jobba lite extra på ;) de flesta travare jag har sett hoppar riktigt bra, men man får ju såklart hoppträna också.

själv rider jag en kallblodstravare o vi håller på med terrängträning o målet nu är att ta fälttävlanskortet. ev tänkte jag att vi skulle starta en fälttävlan i augusti, men det beror på hur det går nu.. vi ska ju hoppkvala också, o lite mer träning behöver vi.
min pålle är en hejare på att hoppa men dressyren får vi arbeta extra på - men det går framåt!

så det är bara att träna på med din travare! :bump:

Absolut!! Jag hade själv en travare för typ 10 år sedan, som blev ridhäst eftersom han inte sprang in några pengar på banan. Han hade ett hjärta av guld och ställde upp på ALLT. Vi hann upp till *-ig med placering. Han hade inga bra gångarter utan i dressyren fick jag satsa på att sätta alla momenten exakt och vissa hans ridbarhet. Vi fick mycket beröm just för noggranheten i dressyren men hade oftast bara 5-6 på gångarterna. Han var däremot alltid felfri på hinder i terrängen. Även om galoppen var kort och ganska ooelastisk så var tiden oftast inga problem.
Träna MYCKET på lydnaden och noggranheten så kommer det bli bra.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 327
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 966
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 366
Senast: Lutten
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 744
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama