Travare, galoppera????

Status
Stängd för vidare inlägg.
C

CarenSidney

Hejsan! Jag har haft lite problem med min travare.
När jag rider ut med henne och bara skrittar är hon hur lung som helst, men så fort vi ska trava så blir hon helt galen, vill antingen galoppera eller trava snabbt.:(
Har någon ett tips på hur jag ska få henne att tänka om( frågan är mest riktad till någon som "rider in" travare, eller rider travare:) )
När vi rider på plan och i ridhuset då är hon hur fin som helst, Men hon kan inte galoppera inne. alltså det där med galoppen är inget jag ens funderar på att börja jobba på ett tag.
Men hur har ni andra "lärt" era travare att man får faktiskt galoppera och att det inte är helt galet?
För jag vill så småning om när hon är lite mer musklad börja arbeta med det:)

/ Arro :D...

Sv: Travare, galoppera????

Tömkör!:) Det tycker jag är A och O när man ska omskola en travare. Ta ut en tränare om du inte kan själv

Okej tack för tipset_:) har testat det några gånger och hon galopperar fint ibland XD det är bara när man rider inne i padocken problemen uppstår :(

För vår travare var det helt naturligt att galloppera redan från början, trots att han gått på banan. (dock inte under en längre tid, just därför att han gick upp i gallop under löpen :D)För honom är det lättast att fatta gallopp direkt från skritt eller halt, betydligt lättare då att få med hela kroppen. När du sedan har gallopperat en del och han har fått lite "gallopp-muskler" tycker jag du kan galloppera en del i uppförsbackar! Då får han arbeta ordentligt med hela kroppen och särskillt när det gäller påskjutet. men absolut inte för branta backar eller under längre stunder till en början. :)

Har själv haft en travare som inte kom igalopp förrän hastigenten i trav var 180:eek:

Han colade ner sig så småningom, lät honom trav korta sträckor på lång tygel först, bröt av så fort han ökade.

Det räckte jag tog i tyglarna, då började han steppa.
Kortade tyglarna i skritt korta stunder för att sedan börja om igen.

Det tog tiiid, men blev bra.

Har själv haft en travare som inte kom igalopp förrän hastigenten i trav var 180:eek:

Han colade ner sig så småningom, lät honom trav korta sträckor på lång tygel först, bröt av så fort han ökade.

Det räckte jag tog i tyglarna, då började han steppa.
Kortade tyglarna i skritt korta stunder för att sedan börja om igen.

Det tog tiiid, men blev bra.

Okej tack så jätte mycket för tipset, för det är verkligen inge kul att rida ut när hon bara rusar allt hon har:(

För vår travare var det helt naturligt att galloppera redan från början, trots att han gått på banan. (dock inte under en längre tid, just därför att han gick upp i gallop under löpen :D)För honom är det lättast att fatta gallopp direkt från skritt eller halt, betydligt lättare då att få med hela kroppen. När du sedan har gallopperat en del och han har fått lite "gallopp-muskler" tycker jag du kan galloppera en del i uppförsbackar! Då får han arbeta ordentligt med hela kroppen och särskillt när det gäller påskjutet. men absolut inte för branta backar eller under längre stunder till en början. :)

Okej:) Jag har provat att galoppera i uppförsbackar, men det är som inte jag som bestämer att hon ska göra det,d et blir bara så.
Sen blir hon så het efter att det nästan inte går att få stop på henne.:crazy:
Och hon kan inte galoppskänkeln så jag vet inte hur jag ska få henne att fatta från skrit eller halt:confused:
Men tackc för dina tips :D

Det är svårt....min ena travare galopperar hellre än hon travar så där är inget problem....;) den andra damen däremot är det mer jobb med. Galopperar bra gör hon när man fått ner henne i varv och det kommer inte gratis, krävs att man är ute varje dag och tränar. Men när hon väl galopperar, gör hon det bra, så det är egentligen inte gångarten som är dålig, utan mer att hon är så präglad att trava att hon tror att det är det man vill ha ut av henne. Har jobbat henne mycket i uppförsbackar och att klättra. Och mycket skrittande, blir hon minsta het får hon bara skritta. Mycket jobb men det går! Lycka till.....

Din beskrivning är en kopia av min fd.travare.

Jag tror du går för fort fram.

Galoppera inte alls förrän du fått hästen lugn i skritt och trav, speciellt inte utomhus.

Trava korta stunder på lång tygel, för att sedan skritta resten av turen. Träna på halter och låt hästen lära sig att stå stilla en stund.

Träna på att korta tyglarna först i skritt, hästen ska då inte bli spänd och uppjagad, gör sedan likadant i trav.

Rid mycket volter och böjningar i skritt,så att hon kan bli mer böjlig.

Tömkör gärna mycket.

Löshoppa mycket och låt hästen springa lös i ridhus eller inhägnad, där kan den bralla och galoppera så den tycker livet inte bara är tråkiga skittturer.

Mycket tips:crazy: Efter ca: 1år!!! kunde jag börja med galopp ute och det gick mycket bra.

Ska bara tillägga att, när hästen är spänd och uppjagad så bygger den inga muskler utan de bryts snarare ner och hästen får ont i ryggen, därför ska du sträva efter att få en glad och lösgjord häst:D

Min travare som jag galopptränade intervaller med lärde jag galoppera genom att trava runt, runt i en sandgrop och sen föll det sig naturligt att börja galoppera när det började bli för jobbigt att trava i sanden. Nu tävlar han inte i trav mer, men han har alltid varit och är lugn och fin i både skritt, trav o galopp. Han kan galoppskänkeln, han kan galoppera från skritt, trav eller vad du vill. Tar även galopp på kommando.

Din beskrivning är en kopia av min fd.travare.

Jag tror du går för fort fram.

Galoppera inte alls förrän du fått hästen lugn i skritt och trav, speciellt inte utomhus.

Trava korta stunder på lång tygel, för att sedan skritta resten av turen. Träna på halter och låt hästen lära sig att stå stilla en stund.

Träna på att korta tyglarna först i skritt, hästen ska då inte bli spänd och uppjagad, gör sedan likadant i trav.

Rid mycket volter och böjningar i skritt,så att hon kan bli mer böjlig.

Tömkör gärna mycket.

Löshoppa mycket och låt hästen springa lös i ridhus eller inhägnad, där kan den bralla och galoppera så den tycker livet inte bara är tråkiga skittturer.

Mycket tips:crazy: Efter ca: 1år!!! kunde jag börja med galopp ute och det gick mycket bra.

Ska bara tillägga att, när hästen är spänd och uppjagad så bygger den inga muskler utan de bryts snarare ner och hästen får ont i ryggen, därför ska du sträva efter att få en glad och lösgjord häst:D

Tack så jätte mycket för alla tips, har lust att dra ut till stallet redan nu och börja med allt :)
Jag har löshoppat henne 1 gång i veckan dom två senaste veckorna, och hon verkar tycka det är jätte kul så ska nog fortsätta med det :D
Fast jag har inte tänkt jobba på galopp nu, jag tänkte mer hur man skulle göra när hon har blivit lite mer redo! :)

Det där med att släppa henne i en ingägnad lät bra :smirk:

Det är svårt....min ena travare galopperar hellre än hon travar så där är inget problem....;) den andra damen däremot är det mer jobb med. Galopperar bra gör hon när man fått ner henne i varv och det kommer inte gratis, krävs att man är ute varje dag och tränar. Men när hon väl galopperar, gör hon det bra, så det är egentligen inte gångarten som är dålig, utan mer att hon är så präglad att trava att hon tror att det är det man vill ha ut av henne. Har jobbat henne mycket i uppförsbackar och att klättra. Och mycket skrittande, blir hon minsta het får hon bara skritta. Mycket jobb men det går! Lycka till.....

Ja, vissa travare har lätt för galopp och vissa inte :(
Jag har ett sandtag en bit bort, det kasnke är en bra ide att låta henne klättra där?:confused:
eller vad tycker ni?

Sandtag är säkert nyttigt, men jag hade tänkt två ggr. Tungt underlag ökar risken för kotledsinflammationer, risken för överansträngning är stor. Korta pass om underlaget är löst, ju bättre underlag ju bättre träning.

Sandtag är säkert nyttigt, men jag hade tänkt två ggr. Tungt underlag ökar risken för kotledsinflammationer, risken för överansträngning är stor. Korta pass om underlaget är löst, ju bättre underlag ju bättre träning.

mhm okeej. men jag tänkte att man kanske kan låta henne travar där, hon kan ju inte springa så snabbt om underlaget är tungt:P
fast det där lät fel...

Har oxå en travare och han blir väldigt pigg nrä man ska trava ute i skogen då kmr travarsteget verkligen fram men han brukar lugna ner sej eter ett ga ifall han känner att du inte sliter och drar i tyglarna utan förösker skata ner han med sättet, och sen när han fått trava igång kan du jobba han lite i skogen.

Har oxå en travare och han blir väldigt pigg nrä man ska trava ute i skogen då kmr travarsteget verkligen fram men han brukar lugna ner sej eter ett ga ifall han känner att du inte sliter och drar i tyglarna utan förösker skata ner han med sättet, och sen när han fått trava igång kan du jobba han lite i skogen.

Jaha okej...
ja sitter aldrig och sliter henne i munnen brukar försöka bromsa med sätet, men det funkar itne då börjar hon som tölttrava :O

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 746
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 684
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 130
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama