Trava på asfalt?

P

Pepparn

Hej!

Har länge funderat över detta: travar man på asfalt under längre distansritter? Sliter det inte extremt på hästen? Hur tränar man hästen inför detta? Speciella skor?

Vore intresant att höra.

/Karin

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Trava på asfalt?

Ja, man travar vissa sträckor på asfalt under längre (och kortare!) distansritter. Om man nyss har börjat med distans och rider för godkänd ritt på kortare ritter finns det ofta ingen anledning att trava på asfalten utan då kan man skritta men på längre ritter, när man rider för placering och om asfaltssträckorna är långa så är det ofta nödvändigt att trava på asfalt.

Det sliter inte extremt på hästen om den är tränad för det. Jag tränar det precis som jag gör med allt annat. Börjar med lite och ökar gradvis, håller koll på senor och leder och de får avgöra hur fort man går fram.

Det jag brukar tänka på är att hästen ska trava balanserat och i lämpligt tempo på asfalten, alltså inte slafsigt och med bakdelen i nästa län. Ju mer balanserat den går destom mindre onödiga stötar. Jag travar på asfalt EFTER uppvärmning och INNAN Spirre är trött, för att jag anser att det är då han tar minst skada och träningen gör mest nytta. Jag rider självklart lätt när jag travar på alla hårda underlag.

Spirre har inga speciella skor men sulor och gummiskor minskar säkert stötarna. Men skador av stötarna minskar också med träningen av hästen så lagom träning och kortare sträckor är nog lika bra som längre sträckor med anpassade skor. Jag inbillar mig också att släta järnskor glider lättare mot asfalten än mot andra underlag så då kompenserar det ökningen i stötarna.

Sen är det förstås också individen det hänger på. Spirre har långa kotor och har alltid bra stötdämpning och tål hårda underlag mycket bra, men har sämre tolerans för mjuka underlag, tex ridhusbotten, då han får jobba mer med senorna.

Jag vet att också fälttävlansryttare tränar road-work, dvs asfaltsträning och gör det med hästen i form och balans och ökar successivt sträckorna.

/Camilla

Här hemma i götet är det mest asfalt o hårda grusvägar så våra hästar blir atomatiskt
tränade för det.men för par år sedan när jag precis köpt hem min kära cardigan så
hadde han ingen vana alls av våra hårda vägar, han blev lätt öm i sulan då, men det
var något som jag fick härda framm oss honom. nu går han jätte bra på alla underlag
men jag har aldrig andvänt mig av sula på våra hästar, vi andvänder oss av vanliga
standarskor.
mvh anne

Det stärker ben att trava på asfalt. men att göra det för ofta tar det bara skada. men kort lugn trav på asfalt stärker. fort sliter, ofta sliter.

hur är det med bara grusvägar varje ridpass?
vissa blir ju väldigt hårda. Men det kanske inte blir detsama som asfalt iallafall?

__Stilett__ skrev:
hur är det med bara grusvägar varje ridpass?
vissa blir ju väldigt hårda. Men det kanske inte blir detsama som asfalt iallafall?

Grusvägar kan speciellt sommartid bli hårdare än asfalt. Asfalt har en viss svikt, men när grusvägar torkar kan de bli hårda som betong och sten. Det är det inte alla som tänker på.

Största problemet med asfalt är väl att det kräver långsam och balanserad trav, då det är tämligen halt. Det är väl snarast därför det är svårt att rida fort på asfalt.

Alla underlag krävs tillvänjning av hästens ben för att den skall tåla det. Det gäller även mjuka underlag.

Hälsning Maja

oki, funderade på det där ang grusvägarna för det kryllar av grusvägar men än så länge inga skogsvägar vid min gård (ja skogsvägarna har jag ej hunnit se ännu eftersom jag inte flyttat dit än) o då tänke jag att om man bara har grusvägarna som alternativ. Frågan är hur mkt o länge man vågar rida på dom när dom är så hårda. (har grusvägar som är miltals långa här...)

Jag håller med Stopek. Alla underlag kräver tillvänjning. All ridning överhuvudtaget.

Det finns hästar som drar vagn med turister på asfaltsvägar hela dagarna. Och det finns lektionshästar som går flera timmar i sågspån varje dag. De skulle inte kunna byta med varandra utan långsam tillvänjning.

Jag tror att man kan rida på nästan vilket underlag som helst, om man bara vänjer hästen och är uppmärksam på varningssignaler. När man flyttar (byter miljö) är det nog klokt att vara extra uppmärksam. Kolla benen noggrannare, kolla puls och temp, och anteckna. Ibland är förhöjd puls och/eller lite högre temp första varningstecknet på överansträngning.

Tack för era svar! Tillvänjning är alltså nyckelordet.

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 359
Senast: Miingla
·
Utrustning Hej, nån som vet av nått märke/modell på flughuva m. öron som har utbuktningen längre ner på huvudet? Hästen fick ta andra pållens...
Svar
2
· Visningar
269
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
953
Skola & Jobb Hej! Jag är 50 och har jobbat som uska och inom äldreomsorgen i hela mitt liv. Det Är kul men som många vet, stundtals lite tufft...
Svar
1
· Visningar
544

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka