Sv: Trava på asfalt?
Ja, man travar vissa sträckor på asfalt under längre (och kortare!) distansritter. Om man nyss har börjat med distans och rider för godkänd ritt på kortare ritter finns det ofta ingen anledning att trava på asfalten utan då kan man skritta men på längre ritter, när man rider för placering och om asfaltssträckorna är långa så är det ofta nödvändigt att trava på asfalt.
Det sliter inte extremt på hästen om den är tränad för det. Jag tränar det precis som jag gör med allt annat. Börjar med lite och ökar gradvis, håller koll på senor och leder och de får avgöra hur fort man går fram.
Det jag brukar tänka på är att hästen ska trava balanserat och i lämpligt tempo på asfalten, alltså inte slafsigt och med bakdelen i nästa län. Ju mer balanserat den går destom mindre onödiga stötar. Jag travar på asfalt EFTER uppvärmning och INNAN Spirre är trött, för att jag anser att det är då han tar minst skada och träningen gör mest nytta. Jag rider självklart lätt när jag travar på alla hårda underlag.
Spirre har inga speciella skor men sulor och gummiskor minskar säkert stötarna. Men skador av stötarna minskar också med träningen av hästen så lagom träning och kortare sträckor är nog lika bra som längre sträckor med anpassade skor. Jag inbillar mig också att släta järnskor glider lättare mot asfalten än mot andra underlag så då kompenserar det ökningen i stötarna.
Sen är det förstås också individen det hänger på. Spirre har långa kotor och har alltid bra stötdämpning och tål hårda underlag mycket bra, men har sämre tolerans för mjuka underlag, tex ridhusbotten, då han får jobba mer med senorna.
Jag vet att också fälttävlansryttare tränar road-work, dvs asfaltsträning och gör det med hästen i form och balans och ökar successivt sträckorna.
/Camilla