trava över bommar?

A

ANIRROZ

hur långt mellanrum ska man ha mellan bommarna när man 1 travar över bommar, 2 galopperar över bommar 3 när man hoppar? jag vet att det är olika men för en a ponny till stor häst? visste ej vart jag skulle lägga tråden men hoppas det blev rätt!

Sv: trava över bommar?

det kan skillja helt mellan olika hästar även fast dom har samma mankhöjd, det bästa är om du kan ha någon med dej när du rider som kollar och anpassar bommarna efter just din häst/ponnys steg.

Jag brukar ha som riktmärke ca 1 m mellan bommarna i skritt och 1,5 meter i trav.
Provrider över, och justerar sedan efteråt.

Som Tjalfe säger, så varierar det mycket.
Men jag har dem gärna som jag skrev ovan, för att hästen ska lära sig att länga el korta steget.

Eller ja... kanske inte exakt em meter, men ett stort kliv alt. ett ännu större kliv! :p Så det blir ung 1 - 1,5 m

1. För stor häst brukar man säga ca 1,2 m mellan travbommar (tror det är minus 10 cm per ponnykategori)
2. ca 3-3,5 m mellan galoppbommar
3. mellan två hinder (ett galoppsprång) 7 m

Ha så kul!

Jag arbetar min 4-åriga islandshäst från marken och skrittar/travar över bommar ibland. I skritt brukar en steglängd passa honom, men i trav får jag bredda dem ordentligt, annars hoppar han över alltihop :D Sist tror jag att jag hade över 1 m mellan bommarna, han har sådant steg att det behövdes och det vart bra. //Linda

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
806
Senast: Nevermind
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Tänkte lägga in en dag i veckan med bommar som styrketräning. Skritt och avsuttet till att börja med, varierad höjd men gärna lite högre...
Svar
3
· Visningar
882
Senast: Habina
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama