trava efter galopp...

R

Ronjaa

hej :)

mitt varmblod vill inte trava lungt efter en galopp...hur lär jag henne att lyssna...hon lyder inte om man bara göra halt och börjar om...samma sak när vi rider ut med andra...då sticker hon med mig..vad ska jah göra snälla hjäp mig??

kram :confused: :(

Sv: trava efter galopp...

Ronjaa skrev:

mitt varmblod vill inte trava lungt efter en galopp...hur lär jag henne att lyssna...hon lyder inte om man bara göra halt och börjar om...samma sak när vi rider ut med andra...då sticker hon med mig..vad ska jah göra snälla hjäp mig??

Hur länge har hon blivit riden? För min travare tog det minst ett halvår innan han kunde trava efter en galopp. Jag har nu haft honom i drygt ett år och galopperar fortfarande (!) inte i sällskap med andra. Traven går sådär med sällskap, framförallt om han inte får vara först.. :smirk: Ta det lugnt och få henne till att slappna av själv innan du gör nåt annat än att skritta i sällskap med andra hästar. Ta det lugnt och ha tåååålamooood.... :) Lycka till!!

hon har livit riden i 2år.

Jag har haft hne i 5 månader

hon vill liksom inte ta d lungt alls..

mina kompisar kan galoppera lungt ute och sen bryta av till trav men de kan inte jah :(

Vrf?

Börja med att träna på en ridbana eller äng att efter galoppen gå ner till trav på stora bågar i lite lägre form, andas ut själv och slappna av lite, rid lätt sakta och bara trava runt tills hon slappnar av.
Travare har en viss förmåga att stressa upp sig efter att ha fått springa. Skit i traven, gå från galopp till skritt och vänta med traven tills skritten är lugn och avslappnad, sedan kan fu börja trava. Är du konsekvent kommer avslappningsmomentet gå fortare och någon gång i framtiden kommer du kunna bryta av till trav istället för skritt och fortsätta trava utan att hästen hetsar upp sig.

Min travare blev väldigt stressad av galoppen och kunde inte heller trave efter, han bara sprang och tjafsade emot. Och trodde jag skulle fatta galopp direkt igen. Jag gjorde så att jag BARA tränade galoppfattningar, och sen direkt bröt av till trav och sen försökte få att han att slappna av... kunde ta lång tid. Ibaldn när de inte gick då saktade jag av till skritt och red i skritt resetn av passet. Kunde bara göra en galoppfattning i början varje ridpass. Så småningom förstod han att de inte var så svårt och jobbigt och nu kan vi göra sådär 4-5 galoppfattningar och ändå trava lugnt efter. =D (oftast)
Det här gör jag på ridbanan... ute har aldrig vart några problem för mig. Tack och lov! ;)

Men det har tagit tid... har haft han 3.5 år och det är föst NU som de börjar fungera. Men det beror på att jag ändrat min ridning väldigt mcyket senaste året och Då först började det blir ändring.
Förr gjorde jag på andra sätt... som var mindre bra.

Lycka till och ha tålamod. Fast de är svårt... ;P

Ronjaa skrev:

Min travara som jag har nu blev stressad av att galoppera just för att han inte har rätt muskler för att orka galoppera! Men ju mera vi tränar på att han ska bli stark i traven destå mindre stressad blir han när vi testar galoppen.
Sen kom jag på att min travare trodde det skulle bli galopp varje gång jag satt i traven. Förra ägaren satt nog bara ner i traven i en galoppfattning.(hon red inge dressyr)
Men nu när jag har börjat dressyr rida honom så blir han inte stressad när jag sitter ner i traven heller.

Hm....hur mycket är din häst riden?
Rider ni regelbundet markarbete? Går hästen i form?

Min gissning är att din häst orkar helt enkelt bära upp sig i en lugnare trav efter en galopp.
Som du vet så breddar travare med sina bakben när dom travar.
När du byter gångart från en snabb till lite mer saktare plus att den är en annan takt så får den svårare att balansera upp sig.
Många hänger/lägger sig på bogarna när man saktar av och förlorar balansen/samlingen.

Att hästen springer fortare är nog för att det är lättare för den.

Jag skulle rida mycket markarbete, sidoförander rörelser, stärka upp hästens muskler, tempoväxlingar osv.
Börja om lite från början...man säger att man får ingen bra galopp utan en bra trav.....
Rid hästen i form i trav,,,den ska kännas välbalanserad och mjuk, när den sedan har ork och styrka att bära sig i traven, så kommer galoppen bli lättare mer balanserad och kommer också få lättare att bryta av till trav och då i en balanserad övergång så den inte behöver rusa.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 688
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 395
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
246
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama