Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Min fd travare kan gå jättefint och avslappnat i skritten, men i traven kör han upp huvudet i luften, blir stenhård i munnen och travar som en travare. Någon som skolat om fd travare som har tips på hur jag ska göra? Även andra svar går bra, tacksam för alla.
Att han kör upp huvudet beror nog på två saker;
1. Är han tränad för trav så springer de upp med huvudet
2. Han har inte muskler/ork för att trava i form och sänker då ryggen
Han behöver muskler för att orka.
Är han riden mycket?
Ja, jag har under en flere veckórsperiod ridit i backar, klättrat upp och ner, gjort halter, temoväxlingar, tränat muskelbyggande saker i skogen.
Hur lär man dom att dom ska gå "i form" i traven sen när dom väl orkar, för "travbanantraven" aitter ju kvar hur mycket ork han än har.
Veckore räcker inte så långt när det gälelr muskelbyggnad och balans. Andas lugnt och rid lätt n¨ågot långsammare än han travar. Det går inte på en vecka att balansera om traven, räkna på ett par månader. Det är fruktansvärt jobbigt för dem att bromsa upp traven så du kan ju börja i den änden för du får ingen form i travartrav ändå, bara ett nerböjt huvud så lägg in korta travsträckor, försök få en mjuk övergång, det brukar underlätta. Trava inte tre km i travar-trav. Trava 20 m så lugnt ni någonsin kan...
Tack för tipset . Så jag ska låta han bara gå med huvudet högt, men att han travar lungt och sakta? Jag antar att det där med att han samlar sig i traven kommer senare. Han blir bara så attans hård i munnen när han kör upp huvudet, och jag vill inte hålla på att dra han i munnen hela tiden..
Gör på samma sätt i traven som du gjort i skritten fast i korta intervaller.
Att han blir "hård i munnen" beror på att han sänker ryggen.
Om du rider ut så lägg en volt då och då, använd mycket halvhalter men glöm inte eftergiften.
Han behöver inte gå i form, det viktigaste är att han hittar sin egen balans, går balanserat sedan hur det ser ut spelar ingen roll.
Vet hur det känns med travare som sänker ryggen och kör upp huvudet, det känns som man förlorar hela hästen och det gör man också i viss mån.
Men när du känner att han stretar emot så gör en halvhalt, eftegift, volt 2 varv och rid rakt fram.
TACK för ditt tips, Lakrits. Du verkar förstå hur jag tänker, jag vill liksom inte bara få han att "böja på huvudet" för att det ska se snyggt ut, jag vill att min häst ska jobba rätt för dens egen skull. Om du har mer tips om fd travare så skulle jag bli tacksam
Jag håller verkligen med om ovanstående att man ska ta det lugnt och att inte streta emot och dra. Travare är ju lärda att trava så men det gäller bara för dej att visa för den hur den ska göra genom litte övningar. Men va noga med att inte dra för det hjälper inte. Jag när jag red en travare så lät jag hene trava på litte slappa tygar (men i långsamt tempo) och gjorde volter och liknande för att få henne att lyssna istället för att tänka på att hon ska springa snabbt.
red en kallblodstravare i somras som fått göra som han ville förut.
han var hård och ovillig på vanligt bett men när jag hade grimma lyssnade han mer och försökte på ett annat sätt. Han verkade tänka m då detta var nytt.
kanske kan försöka med bettlöst?
Kropp & Själ Det är verkligen det bästa med menskopp! När jag ska iväg nånstans och mensen eventuellt ska komma. Då sätter jag in koppen och behöver...
Hästmänniskan Tycker det låter tråkigt, varför är inte ridläraren med och visar och pratar lite om hästarna och hur man hanterar dom och vilka olika...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.