trav tränings tips?!

K

knasjoppan

hej på er nån som har bra trav tränings tips för passtakts häst eller hästar som "grisepassar" ? :)

Sv: trav tränings tips?!

Rent spontant skulle jag tänka på att trava över bommar till en början. Kanske ta en uppförsbacke och hjälpa hästen neråt i form och på såsätt få fram traven (på lång tygel), det har fungerat på tidigare hästar jag ridit men det beror ju också på hur svår hästen är att få fram i trav.

Ang bommarna så kan man lyfta upp dom lite över marken så det blir upphöjda bommar, på såsätt behöver hästen lyfta mer på benen, har sett hästar grisepassa över travbommar innan. Om hästen inte gått över bommar innan (upphöjda eller inte) så kan det vara bra (och schysst) att börja sakta att träna med dom i skritt.

Mkt lösgörande övningar. Om hästen inte är helt lösgjord är det svårare för den att trava och större risk att det blir grisepass.

Longera inspänd med boots fram och över bommar, brukar funka då

knasjoppan skrev:
hej på er nån som har bra trav tränings tips för passtakts häst eller hästar som "grisepassar" ? :)

Undvik att rida rakt fram och på plan och hård mark. Ut i terrängen, gärna hyggen och skritta så hästen lär sig att den faktiskt har 4 ben, ett i vardera hörnet, och inte bara 2, ett på vardera sidan! Rid gärna ut på åkrar och försök trava där eller i mjuk sand, men kom ihåg att det är tungt för hästen så lyssna noga på hästens reaktioner. Ojämn terräng eller ganska djup snö är också svårt för en häst att passa i och uppförsbackar gynnart traven. På riktigt passaktiga hästar kan man få ta till ganska branta backar för att få fram traven. Ibland är det faktiskt bättre att träna upp en ren 4-taktig tölt först och sedan gå vidare med traven. Töltträna i svag uppförsbacke, på böjda spår typ rida i serpentiner och eventuellt med boots fram. Men obs att det är tungt för hästen med boots och det måste i så fall tränas upp successivt. En lätt korrigering av hovarna bestående i ca 1 cm kortare tå bak jämfört med normalverkning samt lämna 1 cm längre tå fram jämfört med normalverkning gynnar att hästen går åt traven till. Håller man sig inom de gränserna och verkar var 6:e-8:e vecka, så är det inte värre än att hästen växer 2 cm under en period och alltså har 2 cm längre hovar i slutet av en period än då den är nyverkad. Dessutom kombinerar jag med att sko med lätta 6 mm travskor bak och tyngre 10 mm skor fram. Den lilla viktskillnaden kan göra underverk men skadar inte hästen. Det är mindre viktningen än med boots och iom att hästen går med det hela tiden så tränar den sig själv även i hagen. Så jag föredrar det framför bootsen. Hästen väljer dessutom själv hur mycket den orkar röra sig i hagen med den viktningen och ökar själv gradvis på orken. Dock är mitt mål alltid att när jag lyckats få fram de rena gångarterna i ridningen och hästen börjar bli säker i gångarterna, så vill jag återgå till normalverkning och normalskoning. Så det handlar alltså om en tisbegränsad åtgärd. Dock kan riktigt passaktiga hästar behöva fortsätta med de här åtgärderna. Däremot vill jag inte justera mer än dettta för då börjar man inkräkta på hovvinklar mm.

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
761
Senast: Ajda
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
974
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
433
Senast: Pegasus63
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
696
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka