Trav på Malta

via

Trådstartare
Vi är nyss hemkomna från Malta där vi har semestrat. Vi blev också inbjudna på studiebesök på travbanan och ett par hästgårdar. Tyvärr blev barnen lite trötta, så vi fick hoppa över ett av gårdsbesöken.
Några bilder kommer här för den som är intresserad, fler bilder ligger ute på vår hemsida.

Banan:
_DSC2523.jpg

Utselningsplats för besökande hästar:
_DSC2508.jpg

Publikplats:
_DSC2525.jpg

Gatan bredvid banan:
_DSC2537.jpg

Sv: Trav på Malta

Häftigt :) Hur upplevde ni att standarden/skötseln av hästarna var i stallen ni besökte? Det var ju mycket snack om detta för ett par år sedan men vad jag har hört så ska det ha förbättrats.

Annars tycker jag att det verkar vara en skön och avslappnad atmosfär kring hästeriet på Malta :D

Hästarna vi såg på banan såg överlag jättefina ut.
På den gården vi åkte till tyckte jag att hästarna var lite för tunna, men inte direkt magra. Där hade de däremot en nybyggd skrittmaskin i två "lager", där den yttre var en vanlig skrittkarusell och den inre var vattenfylld. De hade även bubbelpool för hästben och kaklade väggar i stallet. Hästarna fodrades bland annat med krafft groov.
Jag tror inte att det faktum att hästarna var lite tunna i det stallet berodde på brist på pengar, utan snarare hur ägaren ansåg att en häst skulle se ut.
Överlag verkar malteserna mycket stolta över sina hästar och lägger mycket tid, pengar och omsorg på att de ska må bra. De är väl medvetna om att de hästar de tar över till Malta redan har en karriär bakom sig och behöver extra omvårdnad för att hålla ihop.

Jag har också varit där och tittat på travet -07 (Bröllopsresa så klart, enda anledningen att resa ifrån kusarna hemma :D)
och jag håller med om att travhästarna där har en hög status och får säkerligen bättre omvårdnad än många andra!
Ett problem dock är ju att det finns väldigt få möjligheter till hagar då många hästar bor i huvudstaden och ön är väldigt liten med begränsade ytor,såg ett stall på taket på ett 2 våningshus, med en ramp upp ) och också möjligheten att utfodra med grovfoder som inte är pelleterat. Men de lägger verkligen ner pengar på dem, det kostar en hel del att få över dem dit också.

Det roliga var att vi tittade på lopp, och kände igen flera namn från lopp hemma i Sverige, några år tidigare :)

Ja, hagar och grovfoder är ju det stora problemet.
Gården vi var på hade hagar, men pyttevarianter. De hade ju dock sin avancerade skrittmaskin som komplement. De hade hö också, men gissningsvis fick de väldigt små portioner. Det fanns ju inte precis något höloft någonstans, det hö vi såg var en öppnad fyrkantsbal (10-15 kilos bal kanske) som låg i stallgången.

Problemet med utevistelse löser de flesta som jag fattade med att köra, promenera, ha som handhäst osv.

Lite skillnad mot hur vi har det med fri tillgång och ute i stora hagar från tidig morgon till sen kväll. Man förstår varför de väljer att köpa in äldre hästar, de har ju inte precis några möjligheter till vettig uppfödning.

Apropå grovfoder:
För sex år sedan var vi i Marocko på semester och åkte ut till ett turridningsstall. Planen var att om hästarna inte ser välmående ut så åker vi bara tillbaka till hotellet igen, men verkar det bra så rider vi ut.
Hästarna var fina och välskötta, så det blev en ridtur med galopp i Atlanten, superhärligt.
De hästarna fodrades med 3-4 kg halm/dag, och i övrigt havre. De hade en paddock på ca 12x40m, där hästarna turades om att gå eftersom nästan alla var hingstar, några få valacker. De gick dock på tur 3-4 tim/dag, så de fick röra på sig hyfsat mycket.

När jag var på Malta för två år sen så var ju banan stängd på grund av omlägging (och vi skulle dit och köra kuskmatch!)

Däremot drogs vi runt kors och tvärs och fick se även de lite mindre stallen. De kaklade väggarna och maskinerna har ju de som har i princip obegränsat med pengar, vi fick även se lite ruffigare stall och även några i ren skjulvariant. Över lag tyckte jag att de verkade måna om hästarna åtminstone så länge de duger på travbanan. Sen får de som är lämpade för det mentalt dra turistkärror.

Vi träffade också en gammal märr som varit Maltas bästa street race-häst (på asfalt då). Here gud vilka krokiga framben hon hade. Hon gick på en asfalterad innergård och det var så klart så att hon fick mer möjlighet att röra på sig men kul såg det inte ut - och då i kombination med att hon hade svårt att gå med sina krokiga ben.

Vi var även över till grann-ön för att köra vår kuskmatch, jag körde en häst från "skjul-stallet" som slog i värmingen...

Apropå grovfoder:
För sex år sedan var vi i Marocko på semester och åkte ut till ett turridningsstall. Planen var att om hästarna inte ser välmående ut så åker vi bara tillbaka till hotellet igen, men verkar det bra så rider vi ut.
Hästarna var fina och välskötta, så det blev en ridtur med galopp i Atlanten, superhärligt.
De hästarna fodrades med 3-4 kg halm/dag, och i övrigt havre. De hade en paddock på ca 12x40m, där hästarna turades om att gå eftersom nästan alla var hingstar, några få valacker. De gick dock på tur 3-4 tim/dag, så de fick röra på sig hyfsat mycket.

Jag antar att det kan fungera ganska bra även om det avviker från vårt "skandinaviska" sätt att göra här; 3-4 timmars ridning förbränner säkerligen havren och en bra halm innehåller mkt fibrer som får tarmen att arbeta på bästa sätt :idea:

Vi har ju också börjat komplettera med halm till våra hästar till natten, särskilt de äldre kallbloden som vi upplever har mer störningar i tarmen och lätt får problem med kraftfoder, och blir för feta på allt för mycket hö då det har höga värden på både MJ och smrp för de unga hästarna. Magarna blir mer balanserade likaså humöret.

I stockholm finns ju också(visserligen kritiserade) ridskolor och andra stallar som har begränsad möjlighet med utevistelse och frihet, de släpps också i ridhus samt pyttehagar någon timme om dagen, trots våra djurskyddslagar. :angel:
och det fungerar ju, även om det inte är något jag är positiv till. Men så länge hästarna mår bra och ser fina ut, så varför inte? Måste varit häftigt att uppleva Marocko från hästryggen :)

Senast ändrad:

KL
Lite lustigt att ni som varit på Malta verkar tycka att deras hästhållning är OK. För min nya hovslagare kommer från Malta (han mycket duktig) och har flyttat hit för att hans gamle travhäst ska få en fin ålderdom.
Trots att han själv är livrädd för snö m m så var möjligheten att hingsten skulle få gå i hage och ha det bra på gamla dagar viktigare för honom.
Så det verkar ju som om man gör mycket för sina hästar där nere, på olika sätt.

Ja det är väl vad det mesta handlar om i livet. Att vi har olika förutsättningar, men det som skiljer oss åt är vad vi gör av dem, och viljan att förbättra och utveckla.

Fint gjort av honom, men fungerar naturligtvis inte för alla ;)

Det vi såg var mycket pelleterat, allt foder importeras ju. Så halm och lucern eller krafft var väl det mesta.
Fukten tar ju gärna höet också. Vi var hos Maltas rikaste hästägare (som då hade en av Marthas uppfödingar) och visst var stallet laxigt med allt kakel och egen utgång ur varje box och de hade planer på att anlägga en träningsbana så de inte behövde träna på asfalt jämt. Och en sunkig sim-balja fanns det där också. Men där var enda stället vi såg hö alls och huruvida det var mögligt eller ej minns jag inte riktigt. Jag tror de som var framme och kollade sa det.

Nu var så klart alla stall vi var i med nära svensk-anknytning på något sätt. Och jag är rätt övertygad om att de vi såg var från toppskick till medel (skjul-stallen) men det är ju inga fattiga malteser som har råd att hålla travhäst.

Masse: Jag tror du förstår vad din hovis menar om du läser det där om den asfalterade innergården igen.Den var i storlek med vilken bakgård som helst vilket är som en normal maltesisk grushage. Det är inget sätt jag skulle vilja ge min häst pension på. För malteserna finns inte så många alternativ annat än att kränga dem vidare som vagnshäst eller ta bort dem om man inte vill flytta eller ha dem på innergården.

Jag har också varit på Malta och sett en del.
Kommer inte sälja någon av mina dit efter det jag såg i alla fall.
Den saken är helt klar.

Liknande trådar

Äldre Hejhopp! Tänkte höra med er vart eran bästa solsemester inom Europa har varit? :) Det är nämligen så att min 30års dag börjar närma sig...
Svar
14
· Visningar
1 209
Senast: sjoberga
·
  • Låst
Islandshäst Efter att ha lusläst annonser, kollat uppgifter/färger mm under ett par månaders tid så har jag jag sett en hel del tveksamheter...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
13 622
Senast: Boj
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·
Avel Ja, nu närmar sig paniken. Två veckor kvar tills det är dags för mig att betäcka, och jag är fortfarande inte säker på vad jag ska ha...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 442
Senast: moiran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar