Trav på lång tygel...

_Runaway_

Trådstartare
Min kompis sa under en ridlektion till mig i somras att det är bra att trava/jogga på lång tygel som uppvärming. På så sätt sträcker hästen ut ryggen och "hittar" en bra form. Det lät vettigt tycker jag och jag fortsatte rida så. Men en annan kompis säger att det är typ livsfarligt att göra det. För OM hästen snubblar så kan hela ekipaget gå omkull och skada sig. Nu undrar jag hur ni gör och vad ni tycker om tarv på lång tygel!

Sv: Trav på lång tygel...

Varför skulle inte hela ekipaget gå omkull om hästen snubblade när du har den på kort tygel? Det kan ju dock vara bra att ha ett bra grepp så du kan korta tygeln snabbt om hästen skulle bli rädd för något. Att hästen sträcker ut sig och hittar en bra form då man travar på lång tygel vet jag inte, har inte alls tänkt på det. Dock fungerar min häst bäst om han får värma upp utan några krav, utan bara att få springa på innan man börjar jobba. Det är väl kanske samma princip? Du ser väl vad som funkar bäst för dig!

Personligen tycker jag att det är ett jättebra sätt att få hästen att slappna av. Om den får gå på lite längre tygel i traven kan den hitta sin egen balans i steget och på så sätt "rulla" på i det tempo den känner sig som mest avslappnad i. Det är ju inte ryttaren som ska hålla hela hästen i balans. Hästen MÅSTE ha en egen sådan och, som sagt, bästa sättet är att låta pållen hitta den själv. F ö (lär väl få lite sura kommentarer på skillnaden mellan att ha ryttare på ryggen och springa själv, men ändå) om hästen inte klarar av att trava på längre tygel utan att dråsa på näsan, hur klarar den då att springa i hagen? Och hur klarar sig westernhästar isåfall ur sina snubblingar? De springer ju oftast på lång tygel i så gott som alla gångarter.
Visst, ryttarens obalans kan orsaka att hästen faller vid en snubbling. Men har man bara bra balans själv och sitter stadigt rätt över hästen går det utmärkt att trava fram hästen på lös tygel. Jag gör ofta det själv eftersom det får hästen min att lugna sig en aning och koppla av.

Farligt är det ingalunda. En häst som måste ha stöd av tygeln för att inte trilla är synnerligen obalanserad.
Däremot så beror det på om syftet uppnås alla gånger med lång tygel i trav.
En del hästar har då en tendens att slänga upp huvudet och dra på i traven och då uppnår man inte det man vill. Andra hästar hittar själv ner med huvudet och välver sin rygg, sansar sitt tempo och joggar på balanserade. De hästar som har en tendens att sätt upp huvudet och dra på, måste man lära att de skall söka sig framåt nedåt vid lång tygel först innan man kan rida så i trav. Man behöver också lära dem att lyssna på ryttarens rytm i sits och skänklar för att sansa sig och gå framåt steg för steg i ryttarens rytm. När väl det är uppnått så är lång och låg joggingtrav mycket bra som uppvärming. Jag tror överhuvudtaget på variationer i formen under ett och samma ridpass och ibland bara ridpass där man låter hästen vara mest lång och låg och långsam hela tiden.
Hälsning Maja

Att trava på lång tygel är oerhört bra både för häst, avancerad ryttare och nybörjare. Alla balansträning i skogen, där händerna är involverade sker på lång tygel. Man stör inte hästen utan hästen får själv trava i balans och ryttaren övar upp sin balans.
De flesta hästar / ponnyer upplever att få gå på lång tygel i trav och galopp som relaxerande., speciellt om de är gamla och om de är stressiga. Med gamla professorer ska man inte tjafsa utan försöka förstå och på så sätt hitta en bra sätt att rida. Detta vet jag av egen erfarenhet.
På många är det också skönt att även avsluta ett arbete med att man ger mer och mer tygel, när hästen/ ponnyn på slutet söker sig ner åt. Det får en positiv effekt på dem och man slutar på ett positivt sätt ett arbete.
*kramar av styrka*
Magda

Förstår inte varför hästen skulle gå omkull och skada sig mer än vad något annat tillfälle vid ridning?
Själv låter jag mina hästar trava fram på lösare tyglar i början av passet för att de ska själva söka sig framåt neråt, kunna sträcka ut och komma igång ordentligt. Tycker det är otroligt bra och enkelt sätt att få igång dem, kan kolla framåt drivningen ordentlgit och göra tempoväxlingar utan att ta något i munnen på dem, utan se till att de svarar på sätet, men fortfarande med mycket drivning framåt.

tycker det är ganska kul att trava på lång tygel ute, (säker häst, inga bilar).
Det är härligt när man verkligen känner hur man kan få hästen att sakta in genom att rida lätt långsamare. Och att bara behöva tänka skritt utan att ta i tyglarna på en annars pigg häst.
Tycker hästen blir väldigt avslappnad.

Trav på lång tygel efter ett pass är kanon. Låta hästen sträcka ut ryggmusklerna och varva ner.

Persobligen så travar jag inte på långa tyglar innan ett pass eller ute i skogen. I början javistt har jag en väldigt väldigt lös kontakt och inga krav.
Men det är så olika från häst till häst. Sunny funkar kanon på den här metoden. Medans stallväninnans häst kör värsta rivstartena om den ska travas på långa tyglar. Speciellt i början. Hon måste ha en liten lätt kontakt för att den inte bara ska tycka livet är stenkul och att det är högst onödigt med en ryttare på ryggen ;) :)

Travar alltid av hästen i slutet av ridpasset på lång tygel så att den får söka sig fram och ner och sträcka ut ryggen ordentligt. En form av stretching. Fungerar jättebra. Däremot gör jag det inte i början av ridpasset då han är så sugen på att börja jobba så han bara springer om han får lång tygel.

Om man ska störa hästen så lite som möjligt så är det SITSEN och den EGNA balansen man ska träna upp. Tygellängden har ganska liten betydelse om ryttaren sitter bra (eller dåligt).

I övrigt så travar jag också min på lång tygel emellanåt, både i skogen och på banan.

Senast ändrad:

Jag inte bara travar på lång tygel - jag galopperar också! Och inte sjutton går vi omkull för det. Som ryttare får man lita på att hästen har balans, och för sin egen del får man träna upp sin balans.

Måste säga att "snubbel idéen" är något av det dummaste jag nånsin hört. Dock anser jag att man inte bör sitta och åka på lång tygel för mycket, på fel häst.
Själv travar jag ibland fram på lång tygel. Det gör att han sträcker ut sig, använder sig av hela steget, blir avslappnad och gör kroppen redo för att bära oss i en naturlig form. Ibland jobbar jag även fram formen via fri trav. Speciellt om jag sitter på hästar som ridits illa och inte går i korrekt form pga. spänningar, ovilja, rädsla, att de är hårda i munnen etc. På lång tygel kan man få fram en form helt utifrån hästens kapacitet och vilja.

Jag tycker att man alltid ska ge hästen den möjligheten och inställningen till arbetet. Men det gäller att man utvecklar det så att hästen tillslut går i en mer samlad eller buren trav även på lång tygel. Annars blir det mycket slitande på lederna i längden.
Detta gäller ju inte bara traven utan även skritt och galopp.

Det gjorde jag när jag skulle muskla upp min förra ponny. Bra träning och uppvärmning.

Håller fullständigt med dig om att man måste lita på hästen.
Känner hästen att du litar på den, så går den så mycket bättre.
Många stressiga hästar blir lugnare av att jobba på dem på lång tågel. Inte alla men många blir det, speciellt de gamla, stressiga och nerviga professorena.
*kramar av styrka*
Magda

Brukar ofta både börja och sluta mina ridpass med att trava på lång tygel, dock mycket viktigt att behålla kontakten hela tiden. Brukar även galoppera på volt eller så på lång tygel, hästen slappnar av, stäcker sig framåt-nedåt och "joggar av" lite.

Att hästen skulle kunna snubbla om man travar på lång tygel var något av det konstigaste jag hört, om den travar i hagen då? Då har den ju inte heller någon tygel att ta stöd på...

/ullis

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 297
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
857
Senast: igbest
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 679
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka