Trav och galopp på samma anläggning?

Seabaz

Trådstartare
En fågel har viskat i mitt öra angående en träningsanläggning som tydligen har både trav och galopphästar i träning...

Anläggningen vad jag vet är i första hand byggd för trav och har rundbana med doserade kurvor men även en innerbana och rakbana...

Men hur är det, visst är väl travunderlag i regel hårdare än man vill ha åt galopphästar? Eller fungerar träning för de båda och sedan kanske man åker till galoppanläggning för snabbjobb med galoppisarna?

Sv: Trav och galopp på samma anläggning?

Mmm...
Det är väl inte så ovanligt. I Kungsbacka finns det minst fyra banor att kantra på. Den bästa bara ett stenkast från ridgymnasiumet. Räknar man med travbanan i Asserdal är vi uppe i fem (där finns även två sandbanor att kantra på och bra skogsslingor att rida på). Men de riktiga snabbjobben brukar göras ute på Säve. Men då på sandbanan där.
Till minnas att det fanns en rakbana med men skicket av väl inte så bra nu. Det fanns lite planer att göra en rakbana av den gamla banvallen när man byggde dubbelspår men idén stupade på att några närliggande markägare inte tyckte om idén... Nu har Åby tydligen köpt in sig norr om Kungsbacka intill ridgymnasiumet så man kan förvänta sig en ganska spännande utveckling de kommande åren.

En fågel har viskat i mitt öra angående en träningsanläggning som tydligen har både trav och galopphästar i träning...

Anläggningen vad jag vet är i första hand byggd för trav och har rundbana med doserade kurvor men även en innerbana och rakbana.

Hittade du dina banor eller var det kanske så att de inte låg i Sverige... ?

Jag hade aldrig gått i närheten av travbanor med mina galopphästar. Möjligtvis trava lite lätt men aldrig cantra. Trav och galopp är två helt skilda gångarter och har därmed olika rörelsemönster. Vid högpresterande arbete krävs därför olika underlag.

Nja...
Generellt är det väl som du säger att travbanor är för hårda för canter. Men det skiljer en del mellan de olika banorna. Sen så handlar det om väder och årstid med som gör förhållandena på banorna olika. De blir hårdare eller mjukare av torka, regn etc. Travbanan i Asserdal har använts för lättare canter i åratal. Men de snabbare jobben gjordes i Duvehed. Numera finns det betydligt fler och bättre banor för canter i kungsbacka så ingen kör väl längre till Duvehed. Men snabbjobben görs i regel alltid på Säve...
Plönninge har också en kombinerad bana vad jag förstått med mjukare underlag på innerspåret för galopp och ett hårdare ytterspår för trav...
Man skall lägga på mer sand på stora banan i kungsbacka. När underlaget väl satt sig till våren minskar nog resorna till Säve...
Flashline som haft en bra säsong har stort sett bara gått på banorna i kungsbacka mellan löpen...

Mycket möjligt. Men det handlar inte bara om att det ska fungera det ska vara optimalt. Min familj investerar inte i hästar för att de ska harva runt på någon banan som ska kompromissa för två helt skilda rörelsemönster. Det fungerar säkert bra för små amatörer (inget illa om amatörer, vi är själva hos amatörtränare) som är nöjda med vanliga handicaphästar men när det kommer till elithästar måste allt stämma till 100%.

Mycket möjligt. Men det handlar inte bara om att det ska fungera det ska vara optimalt. Min familj investerar inte i hästar för att de ska harva runt på någon banan som ska kompromissa för två helt skilda rörelsemönster. Det fungerar säkert bra för små amatörer (inget illa om amatörer, vi är själva hos amatörtränare) som är nöjda med vanliga handicaphästar men när det kommer till elithästar måste allt stämma till 100%.

Mmm...
Finns många som bedrivit sin verksamhet i och runt Asserdal i Kungsbacka. Och inte helt utan framgångar mig veterligen. Christer Hederud, Anita Olsson och Pia Höiom är proffesionella tränare med långt förflutet och meriter. Christer med över trettio år som både tränare (och jockey). Anita Olsson vågar jag inte tänka på hur många år hon har hållt på. Bland amatörtränarna finns Marie Olsson, Mikaela Jahreskog, Maud Eliasson för att nämna några...
Men det är kanske bara mediokra handicapphästar de tränat?

Absolut inget ont om dem men de är knappast storsatsande. Skulle vara Pia Höiom då som gjort det bra inom arabgaloppen senaste året.

Inte för att det spelar någon roll men om jag inte missminner mig helt har Christer varit med längre än Anita. Jag red lopp på hans gamla Noustie för VÄLDIGT många år sedan....

Minns Noustie och då var jag inte gammal. Kommer inte ihåg om det var i Jägersro eller i Göteborg... *ler* Sen så kom ju Prinsen som Christer o Molly tränade. Men det var Molly som red löpen. Vet att Molly hade tränarlicens då men ingen aning om Christer hade det. Var väl lite andra regler på den tiden. Christer red sitt första löp med Mirage om jag inte minns fel och det var några år efter Noustie. Vågar inte säga hur många år Anita hållt på men Christer är ju lite yngre. Men får nog hålla med om att han hållt på i plus 45 år med galopp...
Uh, man börjar känna sig gammal!
:angel:

Jag är ganska säker på att Christer hade licensen när jag red Noustie, men det kan ha varit Molly som hade licens. Minns i alla fall att det var första gången jag träffade Christer och hans standardsvar på allt var: Lätt som en plätt!:D

Är säkert som du säger. Christer är ju några år äldre än Molly. Var inget jag tänkte på mycket på det här med tränarlicenser då. Jag ju inte speciellt gammal då. Och att vara jockey var liksom häftigare än tränare...
Lätt som en plätt ja. Han är sådan fortfarande. Annars hade jag inte hoppat upp på en galoppör...
:laugh:

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar lite kring hur ni hanterar en sträckning som inte riktigt vill ge med sig? Det hela började med att hästen i fråga fick...
Svar
0
· Visningar
1 115
Senast: Janni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka