Trav eller galopp?

Habina

Trådstartare
På ett annat hästdiskussionsforum kom åsikten om att mängdträningen skall ske i galopp upp. Jag har alltid fått höra att mängdträningen skall ske i trav, eftersom det är den mest ekonomiska gångarten för hästen.

Argumentet gick något i stil med att bra, långsam trav i en arbetsbesparande form var så pass svårt för en ryttare att få sin häst att hålla under en längre tid, att det var enklare att istället cantra i form i lugnt tempo.

Vad har ni för tankar kring detta här på forumet? Jag säger varken bu eller bä än så länge, men som alltid är det ju generaliseringar som gäller, sedan måste man ju se till den enskilda individen. :smirk:

Senast ändrad:
Sv: Trav eller galopp?

På ett annat hästdiskussionsforum kom åsikten om att mängdträningen skall ske i galopp upp. Jag har alltid fått höra att mängdträningen skall ske i trav, eftersom det är den mest ekonomiska gångarten för hästen.

Argumentet gick något i stil med att bra, långsam trav i en arbetsbesparande form var så pass svårt för en ryttare att få sin häst att hålla under en längre tid, att det var enklare att istället cantra i form i lugnt tempo.

Vad har ni för tankar kring detta här på forumet? Jag säger varken bu eller bä än så länge, men som alltid är det ju generaliseringar som gäller, sedan måste man ju se till den enskilda individen. :smirk:

Jag anser att distansträning - långsam uthållighetsträning i mängd - skall ske i både galopp och trav. Med början i långsam jogging trav i lång och låg omväxlande med en mer friare form och med galopp när man rider uppför, det även i långsamt tempo. Finns det inga backar anser jag att man bör lägga in korta galopper då och då för att byta gångar och låta andra muskelgrupper arbeta.

Lång och låg form, likaväl som en samlad hög form är inte något man ligger och rider i hela tiden, utan den mer fria höga formen tränar man mest i - men efter att hästen genom dressyr och den långa låga formen byggt upp en stark rygg. Träning av rygg sker ju även regelbundet flera ggr i veckan annars med. Anser att man gärna tränar en stund i början när hästen blivit uppvärmd under varje ridtur, för att sedan släppa i en friare form. Så om hästen inte orkar gå samlad i längre tid i trav har ingen betydelse. Jag kan inte se att det skulle vara lättare för hästen att gå samlad längre stunder i galopp heller för den delen.

Fast jag kanske missförstod dig helt när du sa att det var svårt att "hålla hästen" under en längre tid i trav.

Själv anser jag inte att man skall nöta i samma tempo länge för varken människa eller häst. Träningen för en distanshäst bör även vara omväxlande. Sedan att man går arbetsbesparande och i långsamt jämnt tempo på tävling för att orka längre, det är en annan sak.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Träning Jag har en grym liten unghäst som hade varit helt perfekt för mig för nästan 20 år sedan, på den tiden då jag hade mer ridkänsla och...
Svar
0
· Visningar
1 398
Senast: moiran
·
Hundhälsa Hunden och jag springer idag mellan 5-7 km och jag googlade av rent intresse efter just hur man tränade hunden i kondition. Men det...
Svar
5
· Visningar
4 543
Senast: fryckan
·
Distans Hej alla! Hoppas ni vill hjälpa mig lite inom denna gren då jag är rättså grön. Det är så att jag har en 10åring Islandshäst som jag...
Svar
9
· Visningar
2 227
Senast: em76
·
Träning Vad tänker ni när ni bryter av från galopp till trav? Var med om en riktigt "aha"-grej på träningen i fredags. Jag och unghästen har...
Svar
7
· Visningar
1 805
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama