Transpotera hästen på vintern

grodan21

Trådstartare
Har nu äntligen kommit igång med träningar i ridhuset, men snart kommer ju snön och med den kommer halkan. Hur gör ni på vinter, har ni uppehåll på träningarna eller tränar ni på som vanligt? Är ju inte så kul att vara ute och köra när det är halt.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

När jag var igång och tränade så åkte jag på vintrarna. Självklart? Det är väl därför man bemödar sig med att ha bil och släp (helst 4WD).

Man får köra med huvudet helt enkelt! Är det ren jävla isgata och snöstorm så kan man ju tänka sig för en extra gång kanske men annars är det väl bara att tuffa på :)
Det var väldigt få tillfällen jag valde att stå över träning pga väder.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Håller absolut igång på vintern. Ger mig dock inte ut om det är ren snöstorm eller om det varit underkylt regn/uppenbar ishalka.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag tränar också på vintrarna. Ridturerna här hemma får lite annan karaktär: om det inte kommer snö så blir ridbanan som betong och därmed inte vettig för träning. Så det blir ännu mer uteritter längs grusvägarna under veckorna. Men man kan ju träna det mesta längs vägen också. Lite knepigare att grunda bytena, men annars är det ingen större skillnad.

Vad gäller att transportera, har jag inga större problem. Man får köra sakta och försiktigt och har det kommit för mycket snö och ingen snöplog, så får man avstå.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag åker inte om ja inte måste till vetrinär exempel.
Åkte för 2 vintrar sen på ganska OK väg men var is under snön så vi bara gled. 3 gånger sen strunta ja i det och red i skogen alt skritta 4km till ridhuset.
Idag har ja ridhus på gården så då åker ja ingenstans.
Inget jag rekomenderar. Har framhjulsdriven bil också.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag har dubbdäck på både bil och släp i vinterväglag, och 4WD. Så jag kör i de flesta väder och det har gått mycket bra, kör dock inte på blankis eller i snöstorm, någon måtta måste det vara.
Broddar på hästen också, med tanke på att det kan vara halt där man lastar och lastar av. Alltså även bensksydd och tjock bädd av spån i släpet.

Har stått över en gång, det var just blankis på asfalt med underkylt regn uppepå, man kunde inte gå på det utan att benen for åt alla håll!
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag har ofta kört mer på vintern än sommaren (tävlar inte). Just för att komma till vettiga träningsmöjligheter om det inte funnits hemma.

Köra försiktigt, vara medveten om begräsningar och förutsättningar i ekipaget. Inte köra i helt omöjliga väderförhållanden.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag tränade förra vintern, men då bodde tränaren granne med stallet = träningarna var på hemmaplan i stallets ridhus.
Nu har jag och hästen flyttat, och står i ett stall utan ridhus men med goda träningsmöjligheter i övrigt. Ridhus finns någon mil bort, och jag har bakhjulsdrift och sprillans nya däck på bilen. Men. Jag tog körkort i mitten av december förra året, och har inte hunnit öva tillräckligt med hästtransporten för att känna mig säker att köra den med häst i. Nu kommer dessutom halkan hit till trakten. Jag kommer att "övningsköra" i vinter, och lastträna med hästen, men åker någonstans gör vi inte (med mig som chaufför) förrän i vår.

I allmänhet får det sunda förnuftet tala. Är det blixthalka eller sådant oväder att det inte går att köra på ett säkert sätt, då får det vara. Vi hämtade hem min första häst genom snöstorm (vädret var dock bra när vi åkte). Men i vintras/våras avstod jag från en träningsritt då det var snöstorm och så mycket snö och modd på vägen att vi vände halvvägs till att hämta släpet (hyrde ett vid tillfället) - det gick helt enkelt inte att komma fram. Vart man ska spelar också roll. Det är en sak att ta sig fram längs större E-vägar, men en annan femma om man ska köra en längre sträcka på mindre vägar med mer kurvor och backar.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Så länge det inte är isbana på vägen eller snöstorm tycker inte jag att det är några problem att köra, även om man naturligtvis måste vara mer uppmärksam vid körningen. Sen tycker jag det beror lite på hästen också, är det en häst som kan vara lite svårlastad ibland är det inte alltid värt att hålla på med tanke på halkrisken om den kastar sig...
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag har min häst på anläggning med ridhus och tillresta tränare, så att jag ska slippa problemet... Jag kör bara släp om jag verkligen måste. Kanske borde man köpa ett släp så man fick in vanan och var tvungen göra det :o
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag tränar hemma under de förutsättningarna som vintern erbjuder.

Har en eländig grusväg innan jag kommer ut till stora vägen som mest blir isig. Därav kör jag sällan släp vintertid. Trots Jeep och 4W.
Kan tillägga att jag kör släp och bil med odubbade vinterdäck.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Av era svar verkar det ju som att ni är många som är ute och åker på vinter. Får ta att och diskutera mer om det med mamma.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Nu transporterar inte jag själv så värst ofta, men de i min närhet som vill träna och hålla i gång för att kunna tävla på tävlingssäsongerna har inget val än att under vintern transportera till de få ridhus som finns här för att kunna rida ordentligt när underlaget ute inte tillåter.

Nu är de mesta tävlingarna över, så under vintern gäller träning och uppbyggnad inför våren igen och den mesta träningen går omöjligt att göra ute eftersom att i början av vintern, tex nu är allt betonghårt och för att skona hästarna går det bara att skritta, möjligtvis lite trav kortare bitar vilket inte ger så mycket mer än att hästarna blir knäppa ifall de inte får motionera ordentligt..

Senare när snön har lagt sig går det utmärkt att konditionsträna och rida ute igen men det dröjer alltid ett par veckor innan vi har det ultimata vinterunderlaget.

Jag hade transporterat, men tänkt mig för vad det är för väder och väglag ute.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

jag kör nästan bara vintertid, då för att komma till ridhus och få lite vettig ridning.

4wd och dubbdäck och lugnt tempo så går det fint.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Pga dålig väg sista biten undviker jag att köra när det är halt. Med "normala" vägar hade det inte varit några problem så länge det inte är extremt.
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag kör nästan mer med hästtransporten på vintern än på sommaren.
Inga problem, men jag vill ha 4-hjulsdrift (el bakhjulsdrift, EJ framhjulsdrift) och dubbdäck på både bil och släp.
Har aldrig varit några problem, har varit ute i riktigt ruskväder (regn och isväg) men då kör man riktigt sakta också (var till veterinären då, annars hade jag avbokat om det vore vanlig träning)
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Vi kör typ aldrig på vintern. Känns inte alls värt det när man hobbytränar/tävlar.

För väl se hur det bli nu när jag flyttat, här är inte riktigt samma förhållanden (läs småvägar i typ 2 mil mot till motorvägen 2 km).
 
Sv: Transpotera hästen på vintern

Jag kör i stort sett lika mkt på vintern som sommaren, allt efter behov.
Självklart får man tänka en extra gång om det är riktigt dåligt väglag, men annars är det trafikvett som gäller och bra däck förstås - gärna 4WD.
Hästen ska förstås vara broddad om det är halt vid lastning och urlastning för att undvika skador (=bra benskydd och boots i transporten), vet dock att vissa vägrar transprotera med brodd så där finns delade meningar.

Vissa gårdar ligger bedrövligt till med backar och backkrön, då kanske man hellre stannar hemma när det är halt förstås.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 115
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 031
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
1 464
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 653
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp