transportträning

T

tios

Hur skulle ni gå tillväga om eran ponny/häst snällt gick in i transporten men får panik när han skall sättas fast??
Dotterns ponny vill kasta sig ur transporten efter resa,troligtvis har något hänt vid ett tidigare tillfälle,ex vid resan hit från Tyskland.
Jag har bara kört honom en gång det var när vi hämtade honom och då slet han sig ur transporten och jag stog kvar inne med en trasig grimma och grimskaft.
Har nu börjat lasta honom och han går gärna in utan att vara rädd,men vill genast backa ur,inte fort utan i normal takt,men så fort jag håller igen lite med grimskaftet får han lite panik och ögonvitorna syns.
Han har troligtvis alltid stått i box,han går att binda i stallgången men är då lite orolig,detsamma gäller ute.
Tänkte jag skulle prova sätta honom i spilta några timmar om dagen,nån som tror detta kan hjälpa???han är tolv år gammal,ganska lugn och trygg annars.. Har ni några goda råd är jag villig att lyssna,har tänkt att skynda långsamt,och fixa detta med mjuka trevliga råd från er..Mvh Tios:confused:

Sv: transportträning

Prova att se till att ponnyn inte kan komma ut innan du binder den. Det kan vara svårt om man e själv, men jag använder ett längre grimskaft som jag lägger om bommen fram så får hästen gå in själv så kan jag sätta bommen o stänga lämmen direkt. Många "skickar" in sina hästar i transporten, men jag gillar inte det då jag inte känner att jag har kontroll på hästen = jag vill inte släppa den förrän den e bakom lås o bom. Men med ett långt grimskaft så blir det lite samma sak fast jag behöver inte släppa hästen. Det är ju såklart inte lämpligt om hästen får panik när den blir instängd men jag uppfattar det som att det inte e det som e problemet, utan mer att han ändrar sig när han gått in. Jag kanske missuppfattade?
Om du provar mitt tips så e ytterligare ett tips att du tänker på att du lägger grimskaftet över bommen med änden ut bakåt under bommen så blir det rätt för hästen, gör du tvärtom blir hästen bromsad av grimskaftet när huvudet kommer till bommen. Går det att begripa hur jag menar...:confused:

Prova att se till att ponnyn inte kan komma ut innan du binder den. Det kan vara svårt om man e själv, men jag använder ett längre grimskaft som jag lägger om bommen fram så får hästen gå in själv så kan jag sätta bommen o stänga lämmen direkt. Många "skickar" in sina hästar i transporten, men jag gillar inte det då jag inte känner att jag har kontroll på hästen = jag vill inte släppa den förrän den e bakom lås o bom. Men med ett långt grimskaft så blir det lite samma sak fast jag behöver inte släppa hästen. Det är ju såklart inte lämpligt om hästen får panik när den blir instängd men jag uppfattar det som att det inte e det som e problemet, utan mer att han ändrar sig när han gått in. Jag kanske missuppfattade?
Om du provar mitt tips så e ytterligare ett tips att du tänker på att du lägger grimskaftet över bommen med änden ut bakåt under bommen så blir det rätt för hästen, gör du tvärtom blir hästen bromsad av grimskaftet när huvudet kommer till bommen. Går det att begripa hur jag menar...:confused:
Ang utlastningen har jag inte så många tips. Men jag lastar ut tvärtom som jag lastar in. Jag låter hästen stå lös med det långa grimskaftet hängandes ner på golvet framför bommen o sen går jag bak o öppnar o så tar jag repet när hästen kommer ut. Det kan ju hända att er ponny lugnar sig om han märker att det inte e nåt farligt. Öva öva öva...

Hade oxå problem med att min häst kastade sig ut. Mitt råd är att du går in med hästen i transporten och låter den stå där tillsammans med dig, kanske mumsar lite hö eller havre, utan att stänga luckan. Vill den gå ut så be den stanna genom att säga pro och spänna grimskaftet men tvinga den inte stanna utan låt den istället backa ut och gå sedan in igen. När hästen sedan står still utan att backa ut, backar du själv ut hästen och lastar sedan in igen och gör så några gånger tills hästen står lugnt, då kan man stänga luckan och låta hästen så där ett tag och sedan öppna och backa ut hästen. På det här sättet lär sig hästen att det inte är någon stor grej och att den känner sig inte instängd.

Lär ponnyn att vara uppbunden helt oproblematiskt utanför transporten först. sen kan det vara en ideé att prova lasta med fronturlastning så du kan gå igenom transporten med den några gånger.
jag tycker inte att du ska på något sätt "dra" in hästen och sätta fast den i bommen el. dylikt, då det antagligen bara göra hästen ännu räddare.

Träna lastning och backning. Lasta och backa ut omedelbart. Håll inte hårt i grimskaftet utan låt hästen själv bestämma tempot. Lasta igen, ge backkomando fort, innan den själv vill ut. Lasta, prova om den vill ha en belöning, om den klarar av att stå still ett litet tag innan den blir orolig, backa.
Upprepa några gånger, bli inte arg om det går för fort ut. Ha longerlina om det går för fort.

Verkar som om den får lite ångest (panik) när den känner trycket från grimman över öronen. Hade själv inte ställt i spilta, kan bli många ggr värre.

jag skulle gå skata fram ställa något gott i transporten låta han stå lös tills han inte försöker gå ut då kan man börja sätta fast han sen om han inte sliter sig skulle jag stänga porten och sen öppna där framme när han är helt lugn när du har gjort det några gånger pröva och lasta vanligt . p.s hade en sån häst gjorde så hära o han blev skitlugn när man skulle åka iväg

Hejsan alla hjälpsamma hästmänniskor!!!
Nu har jag fått många råd,har inte hunnit att prova något av dessa än men sen jag skrev så går han på transporten själv när jag står kvar utanför,han backar ur,kollar läget,går sen in i gen och sedan samma visa om och om igen,han e totalt orädd för själva transporten,numera står han också uppbunden i spilta 2-4 timmar om dagen och det bekommer honom inte ett dugg det heller.
Det där med fronturlastning har jag faktiskt tänkt och prova,har en kompis som äger en sådan.
Fortsätt skriv era goda råd,jag tänker pröva det mesta i sakta mak,han e en toppenponny så funkar bara detta så jäklar,ska tösa i gång och träna på allvar ...Tios:bump:

Har ni bom bakom? Eller ingenting? Kedjor?
Händer samma sak om han känner bommen bakom när han inte ännu är fastspänd? Ser inte att du skrivet nåt om det, bara att han får panik när du håller "emot" framifrån.Endel hästar kan ju ta, att det tar emot bak men inte att de sitter fast med huvet.

Hur går det att lasta in honom, sätta för bommen, INTE sätta fast honom och sen låta lämmen vara öppen? Alt prova att stänga lämmen sen.

Annars Tycker jag frontlasting låter som en bra idé att prova.

sätt en bom eller en longerlina eller något sådant bakom, så att hästen inte får chansen att backa ! :idea:

Andrea_med_A skrev:
sätt en bom eller en longerlina eller något sådant bakom, så att hästen inte får chansen att backa ! :idea:

Tror inte en longerlina håller för en häst verkligen vill backa ut..

Försök INTE att hålla kvar den med makt! :crazy:

Jag har en häst som då jag fick honom inte gick att binda upp alls, bara man tog repet mot grimman så kastade han sig........ Nu går han att binda upp så länge repen är slaka, men kan fortfarande få panik om något händer. Jag transporterade honom lös i början, gick hur bra som helst. Finns ändå inget plats att vända sig. Efterhand kunne jag binda honom med ett ganska löst rep. Men jag har alltid någon som sätter på bomme bak, tycker aldrig man ska binda fast hästen och så gå bak och ta bommen...

Centaur skrev:
Men jag har alltid någon som sätter på bomme bak, tycker aldrig man ska binda fast hästen och så gå bak och ta bommen...

:bow: :bow: :bow:

När jag ser folk som binder hästen o sen går ut o bak för att sätta upp bommen hinner jag få ont i magen flera gånger om.

Hej
Har tyvärr inte bom bak,utan ett "rep" med panikhake i bägge sidorna,sitter en till vardera sidan om mittenväggen.
Har inte vågat sätta fast denna bakom honom då jag för tillfället valt att jobba med honom själv,den dag jag tänkt satt fast bakom honom kommer jag naturligtvis be om hjälp.
Det var detta "rep" som min dotter nästan inte hann öppna när han kastade sig ur transporten den där gången,är rädd för att han tror det e fritt fram bakåt eftersom "repet" ger med sig och inte sätter stopp direkt som en bom gör.
Jag fortsätter och vänja honom liksom jag hoppas ni fortsätter att skriva ....mvh Tios:;)

Det är inte möjligt att montera bommar i transporten? Det kan ju behövas nåt som e lite mer stabilt för att säga "stopp". Hur är repet fäst i transporten resp hur fäster du det i mellanväggen. Är där typ ringar eller vad fäster du det i?

Jag tycker också att du borde försöka få dit ordentliga bommar, alternativt låna en transport som har.
När du tränar själv, skickar du in honom i transporten så att han går in själv då? jag tycker att det låter som en häst som framförallt behöver lära sig att acceptera tryck bakifrån, en häst ska ju stanna av att man lägger handen på rumpan när den backar ur.
Min häst som vi har tränat lastning väldigt länge och grundligt gjorde först också som din ponny, gick in men backade ut lika snabbt men när hon lärde sig att ta tryck på baken som framåtdrivande så gick det att klappa henne på rumpan så stannade hon kvar, denna teknik tar ett tag, men fungerade jättebra på min häst :)

sen förstår jag inte heller hur folk kan gå in med en häst sätta fast den för att sedan gå bak och stänga bommen, låter helknäppt i mina öron, :crazy:

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 287
Senast: Ajda
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 677
Senast: Sofiiiia
·
Hästhantering Jag och en vän tog hem två ponnyer några veckor i somras av flera olika anledninga. Ponnyn som min kompis red var en maxad d-ponny, sex...
Svar
1
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka