Transportskydd?

L

lemonadsaft

hallu..
tycker ni att jag ska använda transportskydd för en sträcka på en halvtimma? Går det inte att bara linda med paddar och elastiska bindor? :confused:

Sv: Transportskydd?

Jag har alltid transprtskydd hur kort sträcka vi än åker. jag vet nämligen hur ett par strimlade transportskydd ser ut efter att en pålle fått panik i ett släp. Vägar inte ens tänka på hur det sett ut om han inte haft skydd.

Rejäla stora paddar och lindor på går oxå bra, men då lindar jag hela vägen ner till hoven....

Tackar : ) Får linda med tjockaste paddarna då, har inga transportskydd just nu tyvärr..

Linda ner runt hoven om du vill linda.

Jag brukar ha vanliga benskydd och kanske boots vid transport, blir så knöligt med transportskydd och lindor

Al¨drig att jag åker med mina ponnyer i transporten utan transport skydd, dags för alla som inte har det att införskafa sig det! vet nämligen också hur ett par transport skydd ser ut efter en våldsam transport färd, vilken tur att hästen hade rejälva och höga skydd på sig! Många hästar tycker inte om, eller får panik av transport skydd, tycker då det är okej att linda och ha boots, men rejälva lindor och paddar då! kanske går att ha trnasport skydd fram och lindpr bak? eller tvärt om, man får testa och luska så hästen får som den behöver för att trivas! :D

Jag lindar alltid med LÅNGA stallbandage och paddar så att jag kan linda ner runt hoven, har aldrig använt transportskydd.

lemonadsaft skrev:
Tackar : ) Får linda med tjockaste paddarna då, har inga transportskydd just nu tyvärr..

Om du lindar: se till att kardborreknäppena/snörena fäster bra. Om de är klena är det bra att säkra med ett varv tejp runt som avslutning.

Det funkar att bara linda men jag skulle nog haft transportskydd men det funkar ju att linda sen är det ju inte så jätte långt heller :bump:

Min häst trivs bättre utan massa stora saker på benen.

Jag resonerar som så att hon är lugnare utan = säkrare att åka utan, och skulle det verkligen hända en riktig olycka tvivlar jag på att skydd hjälper.

Hej. Transportskydd eller tjocka paddor och lindor är ett måste. Lärde mig den hårda vägen. Skulle transportera mitt oskodda 2,5 åriga ponnysto 2 mil. När hon skulle gå upp i transporten stegrade hon sig och skar av sig ytliga böjsenan, den gick helt av.
Gör inte om mitt misstag.
sussie

Pansi skrev:
Min häst trivs bättre utan massa stora saker på benen.

Jag resonerar som så att hon är lugnare utan = säkrare att åka utan, och skulle det verkligen hända en riktig olycka tvivlar jag på att skydd hjälper.

Kanske dags att börja vänja hästen med saker på benen...
Visst, transportskydden skanske inte skyddar mot en riktig hemsk olycka, men de skyddar bra mot mindre allvarliga skador som ändå kan göra att hästen måste vila nån månad och vet besök och i värsta fall syning...

Höga kraftiga transportskydd, ALLTID!! Har du stått med en häst i transporten nån gång så lär du fatta varför, det humpar ganska rejält och hästen tappar lätt fotfästet.

Oxå lärt mig den vägen, dock gick det inte så illa. Men det var mammas ungsto, oskodd, som skulle hem från betet, märkte knappt att hon gjorde ngt men kollade ändå. Då hade hon rivit upp hela skenbenet på ena bakbenet, har stora ärr kvar nu men blev som tur var inget värre. Men sedan dess så vill jag alltid ha tranportskydd, även på oskodda hästar. Unghästarna får självklart lära sig det när de ska lära sig åka.

Men visst är det bättre med lindor och paddar om man inte har skydd men de ska vara rejäla och kompletteras med boots.

:( Det var ju skönt att det finns fler idioter och inte bara lilla jag. Isa blev opererad i Helsingborg och sedan var det boxvila i 8 månader. Tyvärr så fick jag avliva mitt älskade lilla sto 7 April 04, då hoppade hon nämligen ur hagen och landade så illa att den opererade senan gick helt av igen. Hon blev bara 13 år gammal.

Och jag är nuförtiden så rädd om deras ben (efter smärre incidenter) att jag både lindar benen (lååångt ner), sätter på boots och transportskydd ovanpå!!!

Kan tyckas mkt överdrivet men min lilla dam har så smala ben att hon alltid lyckas på ngt vis snurra runt och hala ner, flytta etc.etc transportskydden. Hon har även trasat sönder 2 par... Den andre lyckas också allt som oftast flytta på transportskyddet så att han ändå kan lyckas göra sig illa. Därför tar jag därför nuförtiden till denna drastiska åtgärd!:D

Klart att det går att linda, om du kan göra det rätt.

Linda åt rätt håll, som du tar simtag, innifrån och ut, se till att padd och linda täcker hela ballområdet. Elastiska lindor använder jag enbart när jag rider aldrig annars, så transportlinda gör med oelastiska lindor. Gärna lindor som är 4 meter

De incidenter jag har varit med om har varit vid i- och urlastning, våra krakar brukar stå snällt när de väl är inne. Och lasta måste man ju göra oavsett hur långt man ska åka. Därför tycker jag att transport=skydd.

/Ida

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 919
Senast: fio
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
1 961
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
577
Senast: tara
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
832
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama