Transportrutiner

Sv: Transportrutiner

På med transportskydd, eventuellt täcke om det är årstid så hästen är täckt, sedan in med den i kärran.

på med skydd om han e broddad, på m täcke och se´n är det bara att ställa på honom, knyta grimskaftet å åka....

Med gammla ponnyn så satte jag på transport skyss täcke och transportgrimma släpte han i stallet och han gick ut på stallplan och in i släpet:) :love:
Vi åkte iväg 2-5 ggr i veckan

Koppla på släpet. Mecka som attan för att få igång några blionkers.
Om det är min häst: Peta in hästen och köra.
Om det är stallkamratens häst: Gå på rampen. Kasta sig av rampen. Gå på rampen. Kasta sig av rampen. Jag fikar och tittar på en halvtimme, stallkamraten lastar. Hästen går på, jag kastar kaffekoppen och slänger igen bomen. Åka.

På med transportskydd, puff-padd och ev. täcke. Ställer honom framför rampen, slänger över grimskaftet över halsen och skickar in honom. Stänger kjedjan/bomen o luckan och sen går jag in och tar bort grimskaft och ev. sätter fast honom. Klart! :) enkelt och smidigt..!

Nuvarande häst:
- Hämtar transporten, kollar ljus.
- Packar bil och transport med hönät, utrustning mm.
- Tar på hästen transportskydd/lindar benen.
- Tar på täcke om kallt.
- Leder på hästen på transporten, binder fast. Hästen bajsar en hög.
- Medhjälpare (har aldrig varit utan) sätter på bom och fäller upp rampen.
- Kör iväg.

Fd häst:
- Ligger sömnlös natten innan
- Hämtar transporten, kollar ljus.
- Packar bil och transport med hönät, utrustning mm.
- Lindar benen.
- Tar på täcke om kallt.
- Fäster två longerlinor på transporten.
- Leder fram hästen till rampen via en eller två volter
- Hästen står och sniffar misstänkt på rampen, går på med framhovarna och fryser fast.
- Medjälpare (måste ha minst två medhjälpare) tar upp linorna och korsar över baken.
- En halvtimmes dragkamp med ingen eftergift bakåt och ett stadigt drag framåt.
- Medhjälpare (har aldrig varit utan) sätter på bom snabbt som attan och fäller upp rampen lika snabbt.
- Pustar ut, drar ett djupt andetag.
- Kör iväg.

Senast ändrad:

leder upp hästen halväs på rampen, stannar honom och går själv in i transporten, lägger longerlinan runt bommen och går ut och ställer mig på sidan. sen smackar jag bara lite och när hästen gått in sätter jag för bommen bak, slänger in longerlinan stänger luckan och går fram och byter longerlinan till transport grimskaft. Jag drar aldrig in honom utan han vill bara ha ett litet stöd framåt. Jag använder givetvis transport skydd.

När allt är inpackat tar vi på skydd, täcken om det behövs, går upp på rampen, vänder och backar sen in (en shettis som ryms att göra det!), hästen bajsar, sätts fast om han kan rymmas att vända, stänger igen transporten. Han står baklänges så han inte ska gå under bommen där fram. Inte många transporter är shettisanpassade :smirk:

Fladde skrev:
Med gammla ponnyn så satte jag på transport skyss täcke och transportgrimma släpte han i stallet och han gick ut på stallplan och in i släpet:) :love:
Vi åkte iväg 2-5 ggr i veckan

haha :rofl: Det skulle min säkert kunna gör om det inte fanns gräs, hö, smulor, människor eller hästar i närheten....

-På med transporten o kollar ljus
-Packar allt som ska med
-Tar in hästen
-På med transpotskydd/linda ben och ev. Täcke, grimma och skaft
-Chaffisen backar in släpet till stallet o ner med luckan
-Blockar sidorna med skivor o dörrar
-Leder in hästen efter en stunds mixande ca. 20 min
-Medhjälparen sätter dit bommen
-Jag sätter fast hästen i transportgrimskaftet
-Upp med luckan

Klart!

Oftast åker vi 2 hästar och då är det samma procedur x 2... ;)

Hej!

Så här gör vi med min häst:

Tar på transportskydd, svansskydd, lädergrimma.
Bilen kommer och beroende på väderlek även transporten, annars skruvar chauffören på transporten. Häst får morot medans matte tar ner baklemmen. Chauffören öppnar luckan i fram, går in med en morot, jag släpper hästen som går in i transporten och glatt äter sin morot, jag stänger baklemmen, knyter fast häst, som glatt mumsar morot, chauffören sätter sej vid ratten, jag stänger luckan och off we go!!
Utan morot tar det lite längre tid, jag får leda in pållan, men annars ungefär samma./ Lavinia och morotsmannen och pållan

Packa bilen, packa trailern, på med transportskydd, grimma o grimskaft.
Gå fram till luckan stannar hästen o går in själv och lägger longerlina runt mittpelaren, lägger den sen runt rumpan på hästen o smackar. Tramp, tramp, inne! Lägger på bommen o går in o byter longerlina mot grimskaft x2 (bunden i bägge sidorna) Stänger luckor o dörrar och åker iväg.. :bow: Beroende på vilket humör Labero är på, kan man få börja åka så fort man kan efter han klivit in i transporten annars börjar han galoppera o stegra därinne.. men det märker man ganskasnart... :crazy:

Hej

Kopplar transporten
Kollar blinkers
Backar bak släppet till stallet
Sätter 2st longeringslinor på transporten
Lägger på henne täcket
Sätter på lädergrimman

Förhoppningsvis går hon rakt upp i släppet, men med lite otur kan hon börja konstra beroende på humöret. Då är det bara att ta tag i linorna så går hon upp.

När hon kommit upp i tansporten får hon lite morötter tills någon vän satt fast bommen och tagit upp lämmen.

Fixat och klart en sak skulle faktiskt inte köra själv med häst i transporten i fall något skulle hända.

Backar på släpet, kopplar ihop och kollar att allt fungerar. Kör framsläpet på stallplan. Täcken, transportskydd, benskydd och lädergrimma. Morot eller äpple i fickan. Går upp på bakluckan och funderar en stund, går ibland in direkt andra gånger går han ner vid sidan och vi får ta en liten volt och försöka igen i värsta fall kan det bli en 4-5 "sidoavstigningar" men går sen lugnt in. Får hjälp antingen att sätta för bakbommen eller av någon som står framme och pratar lite. Städar bort minst en skithög innan jag kan åka. Står lugnt och fint så länge dörren fram är öppen. Mer skeptisk vid urlastning. Brukar få puffa honom lite på bogen för att han ska förstå att det är ok att backa ut. Går av lugnt.

Usch, nu är jag så nervös!

Imorrn ska hon iväg till nya stallet, och det är första gången jag transporterar henne själv. (medhjälpare finns) Det värsta är att det är så halt där det nya är, så vi måste nog lasta ur henne innan och gå sista biten. Läskigt jue... =(

kolla alla kopplingar mellan bil o transport.
lädergrimma på hästen - grimskaft med panikhake.
skydd på alla ben.
grimskaft/lina i beredskap. :angel:
hö i transporten, morötter i fickorna.
lasta, flytta in väggen, på med bommen, stäng luckan. Se till att alla är lugna och glada - iväg!

Min häst var lite svårlastad innan, men jag fick ett tips från min tränare. Titta aldrig bakåt på hästen om du går in före den för då tror den att den ska stanna.Kroppsspråk!Ha blicken riktad dit du ska och ha ett stadigt tag i grimskaftet.Ingen eftergift bakåt utan bara framåt.Ta det lugnt och beröm din häst när den går framåt.Använd gärna en repgrimma.Hoppar hästen åt sidan ska du inte gå tillbaka och börja om utan försök få den att gå på därifrån den hoppat åt sidan så förstår den till sist att så här kan den ju inte göra för det blir ju jobbigt.Hästar är bekväma av sig.Lasta inte i sista minuten för då är du själv stressad och det känner hästen av.Ha gärna en medhjälpare som kan hålla armen bakom rumpan på hästen, vissa tycker det känns tryggt med stödet.Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
240
Senast: Lavinia
·
  • Omröstning Omröstning
Träning Vid träning enskilt, hur föredrar ni att ha framridningen?
Svar
10
· Visningar
1 722
Senast: Piaff
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
290
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama