Transporthjälp!

B

Bellan

Hej allihopa!!

Nu vill jag att ni vässar pennorna ordentligt.. Jag ska frakta pållan första gången själv nu i veckan, har faktiskt aldrig lastat själv någon gång. Är självklart lite nersös, och vill nu ha tips på vad jag ska tänka på. Hur, var, när osv. Ska det vara strö på golvet i transporten? Hur snabbt får/ska man köra? Bäst att köra på kvällen lagom till kvällshöet eller på dagen?

Massa frågor.. =)

Sv: Transporthjälp!

Ska du åka helt själv, eller har du någon som hjälper dig att lasta? Om inte, kan du få tag på någon som hjälper dig?

Avsätt gott om tid, så det inte blir stressigt om hästen krånglar. Ta det lugnt.

Om resan, inklusive in- och urlastning, tar mer än 30 minuter ska man ha strö i transporten.

Jag skulle köra på dagen när det är ljust, om jag hade möjlighet att välja.

Det kan vara en fördel att lasta när det är mörkt ute och med lyse tänt i transporten. Jag har ett rep lagt runt bommen som hjälp att dra in hästen (om det behövs).
Du får köra högst 80 men du behöver inte köra i 80. Ta det lugnt i trafiken. Jag kör sakta i rondeller och tvära kurvor. På rak väg kan man köra på.
Jag har aldrig strö i transporten.

Jag tycker inte du ska göra detta själv.Vore bra om du kunde få hjälp av någon som har och kan lasta samt köra trailern.
Jag tycker personligen man ska träna på hemmaplan innan man ger sig ut i trafiken.

Varför rekommenderar du nån som aldrig lastat en häst innan att dra in hästen i transporten "om det skull behövas"?
Det var det dummaste jag hört. Hon kan väl få en chans att tro att hästen själv GÅR in i transporten. Får väl hoppas att hon har så pass bra förtroende hos hästen.

Bellan: Ta hjälp av någon som hanterar häst på liknande sätt som du själv och har god erfarenhet av att lasta hästar och köra. Tänk på att köra mycket försiktigt, du ska köra så att du själv skulle kunna stå bekvämt i transporten utan att hålla i dig. Bind hästen tillräckligt kort, så att den inte kan fastna, trassla till sig eller vända på huvudet.
Lastträna gärna innan du far iväg.
När du lastar, låt hästen få tid på sig att undersöka transporten. Stressa inte bara för att den har fått ett par ben upp på rampen. Hästen har inte bestämt sig för att gå in förrän hela hästen och det hjälper inte att stressa hästen. Du ska mao inte börja dra i grimskaftet, eller liknande. Hästen går in när den är "färdig". Antingen har du såpass bra ledarskap att den litar på dig och går in, eller så går den in när den övertygat sig själv. Eller så går den inte alls. Men jag hoppas det går bra för dig. Nu vill jag bara tillägga att jag inte på något vis antar att du skulle ha dåligt ledarskap över din häst. Jag känner inte till er. Men jag tänkte ge lite tips som kanske kunde hjälpa i lite olika möjliga scenarion.

Lycka till och ta det bara lugnt, så går det nog bra!

/Zenith

Om du ska lasta själv så är enklaste sättet att du lär dig och hästen att du kan skicka den före dig in i transporten. Du står då bredvid lämmen och ber hästen gå in. Då kan du enkelt stänga bakom hästen utan att du behöver att stressa runt.

Det är också viktigt att du är LUGN! Min häst tycker inte riktigt om transporten. Men är jag lugn och visar att vi har inte bråttom, vi ska inte stressa, ingen fara på taket så går han in för att jag tycker allt är OK. När han krånglar så beror det på MIG!

Mitt tips är att du försöker att ta med någon du litar på första gången. Och då bara för att hålla dig lugn så du får känslan att får inte du till det så kan den personen fixa allt. Då blir man lugn och allt går MYCKET bättre!

/95johsv

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 934
Senast: Sesca
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar