Transportera under vintern!?

U

Uthasego

Är det svårt att ta hästen i transporten under vintern? jag menar självklart på underlaget då, när det finns snö och det är halt mm..
Vi ska nämligen transportera endel nu under vintern...

Någon som har några erfarenheter om det? :bump:

Sv: Transportera under vintern!?

Ungefär lika mycket svårare som det är att köra bil på vintern... Det beror kanske på vilken slags vägar men man sätter ju på vinterdäck på transporten oxå.

Vi åker en hel del även på vintern och har (hittills) klarat oss utan olyckor. Gott om tid, bra vinterdäck på såväl bil som transport och lugn körning så brukar det gå bra.

har aldrig varit några problem för oss och då bor vi ändå i södra skåne...men de klart man lastar ju inte och kör om de e snöstorm

Att köra släp på vintern är som att köra bil vintertid. Vi har dålig snöröjning vid vårt stall så dubbdäck är ett måste på ekipaget. Jag ger mig inte ut om det är isgata eller oplogat det är för osäkert. Knepigare är att bestämma om hästen ska vara broddad eller inte under färden. Sista åren har jag kört med broddad häst men det sliter på golvet i släpet. Obroddad häst kan halka på vägen in eller ur transporten om det är snö och is broddad häst kan skada sig själv genom att trampa sig. Höll på att glömma det värsta med vintern det är när låsen fryser på transporten, brrrr. En vinter hade jag lassat ur hästen för träning i -15 och glömt fälla upp bakluckan. Skit låg vid gångjärnen och frös fast. Fick sen sitta i över en timme och hacka bort fryst skit med en skruvmejsel innan vi kunde stänga bakluckan och åka hem.

Spån i transporten gör att de inte halkar. Halm blir däremot snorhalt att stå på. Men spån är suveränt, man kan ju lägga lite på lemmen också och sopa bort innan man stänger. Viktigt som du säger att luckan inte fryser fast.

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 668
Senast: Lobelia
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·
Hästvård Det här är tredje sommaren som hästen får ont i ländryggsslutet, på vänster sida. Vi har inte rett ut det tidigare men nu är det...
2
Svar
34
· Visningar
1 773
Senast: Corax
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
628
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp på vintern