Transportera sto med 1 månad gammal föl?

J

Jozzi

Hej,

Jag undrar hur ni brukar göra när ni transporterar erat sto med föl?

Ska iväg i helgen med sto och föl på ett annat bete. Dom kommer att få åka i ca 30min.
Vi kommer att åka väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Det beror på värmen. Vi kommer att spola av dom med vatten eftersom att värmen är jobbig.

Jag har en värmlandsvagn, boggi, grön, 02. Så vet ni vad det är för vagn också :)

Det är en som har sagt att vi ska ta bort mittenväggen och sätta fast stoet på ena sidan och låta fölet vara löst.

Vad rekomenderar ni hur man ska göra?
Har ni hö i transporten utifall fölisen skulle rammla och för att dom ska ha nått att göra?

Det är väldigt varmt ute nu och jag undrar om det är så att man ska köra med övre luckan öppen eller om den måste vara stängd pga fölisen? (jag skulle själv kunna tro att den ska vara stängd utifall den kan komma över) Tuvär så har värmlandsvagen inte så bra luftsystem som många av er vet :(

Tack på förhand!
Jozzi

Sv: Transportera sto med 1 månad gammal föl?

Strö golvet med halm, ifall fölis lägger sig. Ta ur mellanväggen och bind upp stoet. Fölungen lös utan grimma. (ta på den innan ni lastar av)
Lägg hö/halmbalar framför bommen upp till bommens höjd så fölet inte kommer under.
Försök putta in fölet före mamman om det går, när ni lastar.
Lycka till!

ta bort mellanväggen och sätt hö eller halmbalar framför bommen ..för VV har väl inget lås på den främre dörren , isåfall räcker det med att låsa den.....bakluckan skall vara stäng när du fraktar lösa föl....lasta fölet först och ha nån som håller idet när du sedan lastar stoet....jag skulle inte rekommendera att blöta ner hästarna då det kommer att ånga därinne av den anledningen och det kommer att bli ännu värre varmt då.hä behöver du inte ha när det är så kort sträcka...det är bara ett ytterligare risktagande om fölis fastnar i nätet eller vad du har höet i.

Okej super tack! Då vet jag :)

Dörren har vi fixat så att det inte går att öppna innefrån. Bara utifrån går den att öppna nu.
Hö kommer det att få ligga på golvet då för fölisen. Och jag struntar i att blöta dem (jag tänkte inte på att det kunde börja ånga osv. Så tack för tipset :) )
Hönät hade jag inte tänkt på att ha. Jag vill ha så lite saker som möjligt i transporten eftersom fölisen går löst :) Det blir bara mamman och fölisen och mitten bommen där framme som gör att släpet är stabilt. Mitten väggen är borta.

Det här blir nog bra :banana:

Tack ska ni ha!

Har för någon dag sedan transporterat ett sto med 4v-föl vid sidan,Stoet uppbundet, fölet löst utan grimma, ingen mellanvägg och mycket med halm. Den transporten tog ca 1 timme. Vare sig stoet eller fölet var varm / svettig vid framkomsten

Jozzi skrev:
Hej,

Jag undrar hur ni brukar göra när ni transporterar erat sto med föl?

Ska iväg i helgen med sto och föl på ett annat bete. Dom kommer att få åka i ca 30min.
Vi kommer att åka väldigt tidigt på morgonen eller sent på kvällen. Det beror på värmen. Vi kommer att spola av dom med vatten eftersom att värmen är jobbig.

Jag har en värmlandsvagn, boggi, grön, 02. Så vet ni vad det är för vagn också :)

Det är en som har sagt att vi ska ta bort mittenväggen och sätta fast stoet på ena sidan och låta fölet vara löst.

Vad rekomenderar ni hur man ska göra?
Har ni hö i transporten utifall fölisen skulle rammla och för att dom ska ha nått att göra?

Det är väldigt varmt ute nu och jag undrar om det är så att man ska köra med övre luckan öppen eller om den måste vara stängd pga fölisen? (jag skulle själv kunna tro att den ska vara stängd utifall den kan komma över) Tuvär så har värmlandsvagen inte så bra luftsystem som många av er vet :(

Tack på förhand!
Jozzi

Ingen mellanvägg och rikligt med strö. In med fölet först, gärna med lastsele runt rumpan, så att ni bara kan lyfta in fölet (en person klarar det fint). Sedan står personen som lastade och håller fast fölet i ett hörn medan ni tar in mamma. Stäng, bind upp mamma och låt fölet stå löst. Stäng även övre luckan.

Innan ni lastar ur så sätt på fölet grimskaft. Två personer håller föl och mamma i kärran. En annan öppnar bak. Led ut mamman först.

Fölet skall först på och sist av för att man inte skall riskera att mamman blir orolig och får bråttom av och därmed riskerar att backa ut på föl och hanterare.

Spola inte av hästarna innan de går in i transporten. Det kommer bara att leda till hästar som står och ångar i transporten. Det blir fuktigt och dålig luft därinne. Hästarna har ju ett utmärkt kylsystem själva och svettas rikligt om behov finns. Se till att ha alla ventilationsluckor öppna bara.

Hälsning Maja

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 260
Senast: Masse
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 961
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 158
Senast: Masse
·
Hästhantering Vi ska i samband med en utställning transportera sto med föl i max 6 timmar. Fölet är drygt 3 månader. Dom kommer att åka i en mindre...
Svar
4
· Visningar
1 134
Senast: eldkyss
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama