transportera med okänd häst?

S

sinner

inte en aning om detta är rätt forum, men men. jag är inte så haj på att transportera hästar. nu ska jag och en kompis kanske åka och träna ihop, hon med sin unghäst och jag med min ponny. frågan är, hur gör man första gången? dessa hästar har aldrig träffats, och hennes kommer stå i transporten när hon kommer hit. jag är lite orolig att det ska bli bråk i transporten? min ponny är gammal tävlingshäst och har inga problem med att lastas eller åka, men hon HATAR nya hästar.. är jag nojjig? har som sagt ingen erfarenhet av detta alls...

Sv: transportera med okänd häst?

Jag skulle inte lasta två hästar så..och där den ena hatar okända hästar dessutom :crazy:

Jag har lastat två hästar som förvisso stod i samma stall men inte bredvid varandra eller i samma hage. Detta var dock två valacker relativt stadiga i humöret och transporten hade en rejäl hingsvägg. Hästarna hade ju sett varandra i stallet så de var ju inte helt främmande för varandra. Bägge var dessutom ganska rutinerade tävlingshästar, vana vid både transport och att möta främmande hästar på träningar och tävlingar.

MEN det var nog lite gruff på vägen första gången, transporten gungade till rejält ett par gånger, så jag vet inte om jag skulle göra så igen. Och jag skulle nog absolut inte vilja göra det med ett ungt sto som inte gillar andra hästar.

Börjar stoet sparka kan det gå illa.

ja jag vet inte hur jag ska bära mig åt riktigt... min ponny är ju rutinerad efter ett helt liv som tävlingshäst, men jag såg hur hon reagerade på ponnystoet jag tog hem. hon gillar helt enkelt inte anda hästar... och unghästen är inne i en kaxig period just nu.. båda är säkra åkare, men frågan är om man kan släppa ihop dom i en hage eller hagar mitt emot varann ett par timmar innan vi ska åka? åtminstone första gången... eller blir det värre tror ni?
suck...

Kan ni inte hagträna vid ett tidigare tillfälle då, alltså inte samma dag ni ska åka?

kanske... bara det att vi lånar/hyr transport och bor en bra bit ifrån varann.. känns så krångligt, men visst.

Vore det inte lättare att ta varsin transport?

Dessutom om ni ska hyra så kan de ju vara svårt att hitta en transport som får lasta så mkt och dessutom en bil som får dra det...

Jag tycker absolut att ni ska ställa ihop hästarna innan! Hästar vill gärna bestämma rangordningen snabbt och för dem spelar det ingen roll om det är i en hage eller i en transport, de gör det ändå. Om den ena hästen är ung och inte gillar andra hästar så skulle jag inte ens överväga att köra dem tillsammans innan de kände varann!

det är inte den unga som inte gillar andra hästar, utan min "gamla"..

Jag skulle inte lasta två hästar som inte känner varandra väl. Kan bli riktigt otrevligt om det blir bråk inne i transporten. Har kört två hästar i släp men då är det hästar som går i hagen tillsammans och som är riktigt bra kompisar. Trots detta tuggade den ena lite på halsen på den andra. Klantigt av oss att inte korta upp grimskaften ordentligt men det gick bra.

Nej, jag skulle inte heller riskera nåt med att köra min häst med en främmande häst.

Gjorde faktiskt det en gång och det funkade. Lite läskigt var det men båda hästarna är väldigt snälla. Det är min valack som visserligen är lite bråkig ibland men han är snäll mot andra hästar, och så vare kompisens islandssto. Det gick riktigt bra ! Min häst var till och med lugnare än han brukar och klarade faktiskt av att stå still i transporten ett tag när vi hade kommit fram vilket han inte brukar vilja göra annars (: Innan hade dom bara träffats på några träningar men innan vi lastade så fick dom hälsa på varann och så.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 597
Senast: Mia_R
·
Träning Hejsan! Kort bakgrundsinfo: jag är 18 år gammal, ridit på ridskola i 11 år och har diagnosen autism nivå 2 vilket avsevärt försvårar...
Svar
15
· Visningar
2 340
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II