Transportera katt

hastsnack

Trådstartare
Hej alla kattägare!
Jag ska nämligen hämta min första kattunge (stallkatt ;)) på 12 veckor på söndag.
Jätte kul, och jag har införskaffat mig allting jag behöver (kattsand, kattlåda, skålar, med mera) förutom en sak- en kattbur då vissa är så satans dyra och jag är helt utfattig :p. Resan i bilen tar ungefär 15 minuter, och min kompis ska med. Skulle min kompis, i bilen, eventuellt kunna hålla katten i famnen under resan eller eventuellt ha katten i en väska/kartong? Vi har frågat ägaren om vi skulle kunna få låna en kattbur, men de hade inte heller någon.
Låter det som någonting vi skulle kunna göra? Tacksam för svar snarast!

Hej alla kattägare!
Jag ska nämligen hämta min första kattunge (stallkatt ;)) på 12 veckor på söndag.
Jätte kul, och jag har införskaffat mig allting jag behöver (kattsand, kattlåda, skålar, med mera) förutom en sak- en kattbur då vissa är så satans dyra och jag är helt utfattig :p. Resan i bilen tar ungefär 15 minuter, och min kompis ska med. Skulle min kompis, i bilen, eventuellt kunna hålla katten i famnen under resan eller eventuellt ha katten i en väska/kartong? Vi har frågat ägaren om vi skulle kunna få låna en kattbur, men de hade inte heller någon.

Självklart går det bra! Precis som när man åker utan bälte, det är först vid en krock det blir farligt för katten att åka så.

Nu ska jag väl inte uppmuntra till felaktig hantering av katt, men min åkte i ryggsäcken till veterinären när vi väntade på vår väska skulle komma! Se bara till att det finns luft :)

Svindyra?

http://www.granngarden.se/Sortiment/Djur-&-Foder/Hund/Hundburar-&-Transport/Transportbur-Expedition/p/1240991_BASE

Kanske är det för att jag är sjuk och på lite dåligt humör, men har man inte råd att köpa en bur för ett par hundralappar är det en dålig ide att köpa ett djur.
Precis min tanke. Hur har du tänkt göra med kastrering, ev vaccination, ev vet.vård etc.. ? Djur måste vara i bur eller bälte. Så är det iaf för hund, vet inte om samma gäller katt?

Vad fint att en huskatt får ett kärleksfullt hem, det är verkligen inte alla förunnat.

Jag tror på famn snarare än kartong. Lycka till!

Hej alla kattägare!
Svindyra? Jag kollade lite snabbt på Blocket och där finns det massor mellan 50:- och 200:-, att ha en katt lös i bilen är en trafikfara såväl som en fara om ni skulle krocka både för er själva och katten. Säger som någon annan, om du tycker någon hundralapp är för dyrt för en bur hur gör du om katten blir sjuk eller skadad? Har du råd med det?
Kolla blocket och införskaffa en bur för båda er skull :)

Hej alla kattägare!

Gick det bra med hämtningen?

Jag tror på famn snarare än kartong. Lycka till!

Nu är väl TS katt redan hämtad, men att ha en okänd kattunge lös i famnen (bilen) låter komplett livsfarligt. Den senaste kattungen jag åkte bil med var smått hysterisk; aldrig att den hade suttit snällt och fogligt i famnen hos någon. Och även små katter kan bitas och rivas ganska bra.

Som flera redan påpekat borde ju dessutom en transportbur nästan ingå i grundpaketet, när man skaffar katt. Förr eller senare måste man ju helt enkelt transportera katten.

Hur mycket kärlek en katt än får är det inte direkt optimalt med en ägare som blir utfattig av att behöva köpa en bur för 200 kr. Även en älskad katt kan bli en väldigt en död katt om man krockar.

Hej, nu var det ett halvår sedan vi hämtade katten och jag svarade inte i tråden då eftersom att jag tyckte det var en så otrevlig ton i denna tråd. Jag var inte helt utfattig, nej, naturligtvis är jag inte det nu heller eftersom att jag har egen gård med tre hästar, en hund och två katter. Visste inte riktigt hur jag skulle uttrycka mig då de kattburar jag sett kostade uppnot 500:- och jag kunde inte lägga ut de pengarna på en kattbur just då.
Tänkte bara meddela dig om att vi faktiskt gick och köpte en kattväska påväg ut till kattuppfödaren, så en sådan dålig kattägare är jag väll inte. Katten bor nu iallafall i ett kärleksfullt hem och den får all den vård den behöver.

Bara för att förtydliga för framtida resor ifall någon undrar så säger reglerna att katten måste åka säkert i bilen. En lös katt åker inte säkert i en bil.
https://www.jordbruksverket.se/amne...terakatter.4.207049b811dd8a513dc80001664.html

För hund är det böter ifall den inte sitter fastspänd eller åker i transportbur. Antagligen tycker inte lagstiftaren att katter är lika mycket värda, men föreskriften säger ändå att katten måste åka säkert.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
848
Senast: Svartkatt
·
A
Katthälsa Jag har idag varit med om en minst sagt obehaglig upplevelse. Detta är helt sinnessjukt, och en otroligt lång historia. Vet inte var jag...
Svar
17
· Visningar
3 369
Senast: MissFideli
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 343
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar