Transportera i halsrem?

Sv: Transportera i halsrem?

Förmodligen för att det är lättare att leda på och av hästen från transporten i grimma än i halsrem, men en halsrem är oftast starkare än en grimma om hästen kastar sig.

Kan inte följderna bli värre oxå ifall hästen skulle ramla omkull och bli hängande??? :confused:

Ja, fast då snurrar ju halsremmen så att grimskaftet är fäst på ovansidan istället, det blir ju inte lika spänt då...

man kan ha både ock.. vet många som leder på hästen i grimma coh sen sätter på en halsrem som den blir bunden i ... en del binder hingstar i både grimma och halsrem.

På vilket sätt? Jag ska inte ut och köra, så du behöver inte vara orolig... ;) Jag kom bara att tänka på det häromdagen...

Senast ändrad av en moderator:

haha ook .. ;D joo, Tänk om hästen stegrar elr blir rädd/ lägger sig/trillar O dyl. Och blir hängande i halsremmen och stryps... omn hästen trillat för att man kört för fort över något gupp och vrickat benet eller fastnat så är det ju bättre med grimma än halsrem.. :banana:

Jag hade halsrem på mina envisa russ som envisades med att hoppa över bommen annars, funkar ypperligt då man kan hålla ner huvudet mot bommen så att de inte kan resa sig men det skulle så klart inte funka på en större häst.

/// ghost

Är inte halsremmar svårare att ha sönder?
Jag tycker oftast dom brukar vara gjorda i läder eller tjockt nylon, och ser ut att vara nästan omöjliga att rycka sönder.

Ser ingen anledning till att ha halsrem när jag transporterar. Hästen leds på i grimma och är lugn och snäll. Dessutom vet jag att den skulle gå sönder om något hände (att han blev hängande eller liknande)

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
252
Senast: Lavinia
·
Träning Hej! Vad kör ni för avstånd i skritt på upphöjda bommar ? Gäller häst med ca 140 cm i mankhöjd.
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Ni som fått häst transporterad av hästtransportör Stockholm - Skåne för inte så längesedan; vad betalade ni?
Svar
0
· Visningar
360
Senast: kolblakkur
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama