Transportera häst 115 mil

Status
Stängd för vidare inlägg.
J

JuliaAmanda

Då jag ska flytta upp till Östersund från Ystad och fodervärden backat ur och inte vill köpa min häst längre då hon ska köpa hus så funderar jag på att ta med henne. Jag vill verkligen inte att hon ska bli en vandringspokal vilket jag befarar att hon blir om jag nu börjar leta ny ägare..

MEN det är alltså en sträcka på 115 mil så det bästa sättet att transportera henne vore ju i en komfortabel hästbuss. Jag hittar dock inte särskilt många när jag tittar runt på internet eller i de tidningar jag har. Undrar om någon har något tips på bra transportör mellan denna sträcka (skåne-jämtland) samt hur mycket detta kommer kosta?

Tacksam för svar!

Sv: Transportera häst 115 mil

Man får inte ge konkreta tips på firmor, men köp ett nummer av ridsport och ring runt till alla de transportfirmor som annonserar där.

Det går säkert att lösa, men räkna med att du kan få lämna och hämta vid närmaste travbana eller liknande. Att köra 115 mil med eget släp är nog ingen höjdare, även om det säkert går med lite tid och god planering med rastningar osv.

Det finns flera stycken som kör mellan norr och söder. Transporterade min unghäst 50 mil i höstas, det kostade 2500:- Var dock inte särskilt imponerad över komforten??!! Det var en pytteliten "box" och resan kan bli lång med flera av och pålastningar. I detta fall hade man lastat ur 2 ggr under resans gång och det tog sammanlagt 11 timmar!! Om hästen är van att åka transport och du är en duktig bilförare kan man ju ordna lite rastställen under vägens gång. Övernattning någonstans. Buke är ju ett fantastiskt forum att söka hjälp på. Innan min hästs resa hade jag tveklöst rekommenderat en lastbil men jag tyckte att det var skitigt och ett riktigt gammalt skrälle till bil. Inga namn nämnda men det var en välkänd transportör som skrävlar hejvilt om komforten i sina bilar. Nåja.......

vi körde våran ponny mellan Höga Kusten och Linköping (ca 70mil) först med
lastbil, men när hon kom fram så var hon så uppstressad och svettig så vi kände att det var bättre att köra själva.. (det kostade ca 2800kr)
men det var grymt jobbigt å sitta 80km/h hela vägen.. men det var verkligen värt det.. hästen var dessutom brunstig och sparkade varje km.. hela vägen, så det gick inte å sova heller..
Men som sagt, det var verkligen värt det!

Vi stannade kanske var 15mil eller något och gav henne vatten,
hö hade hon i ett nät som vi fyllde på så fort det behövdes.
Vi lastade aldrig av eftersom att hon sparkade så mycket..
Det blev inga problem alls nästa gång vi skulle åka någonstans, gick
rakt in och stod där som ett litet ljus..

Så jag ger tipset, kör själva transport ner..

Det finns nog få transportörer som kör hela sträckan, men jag vet att det finns många transportörer som samarbetar, där en kör skåne-sthlm och nästa sthlm-norrland. De har då ett övernattningsstall i Sthlm där hästarna får vila upp sig lite innan vidare avfärd.

Ring runt och fråga transportörerna!

Jag har kört häst själv och skickat med lastbil, inte lika lång sträcka som din ska åka, men ändå. Och jag har ALLTID varit nöjd med hur bilarna sett ut och hur föraren har hanterat hästen. Jag har även träffat på andra hästtransportörer i.o.m att jag hade min häst uppstallad på en mer travinriktad gård. Alla bilar jag sett har sett fräscha ut och hanteringen har varit hur bra som helst. Storleken på hästens yta kan variera från en spilta lika bred som en transportspilta till att de kan få åka i egen box, helt beroende på hur många hästar som står på bilen samt om hästen kanske kräver lite mer utrymme. Även om de står i en spilta lika bred som en transportspilta så blir resan oftast bekvämare för hästen att åka i lastbilen än i transport, samt att de flesta bilar som kör idag är luftkonditionerade.

Senast ändrad:

Jag har kört själv med min kille sisådär 1100km, plus samma sträcka hem, det gick bra måste jag sägs. Vi stannade och rastade, lastade av 2 gånger och körde igenom hela sträckan på dryga 12 timmar dit och 16 timmar hem tror jag (tog en annan väg då det var snöstorm).

Åker du med en till så ni kan byta av varandra och du vet att hästen står lugnt på transporten och vågar kissa, dricka, äta så kör själv! Då har du full kontroll över avgång och ankomst. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Jag och en vän ska köpa två hästar som är närmast ohanterade och finns ca 4 mil från oss. Vi funderar hur vi ska få hem dom på ett...
Svar
11
· Visningar
1 487
Senast: Censur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama