Transportera häst långt

Limelight

Trådstartare
Vet inte vart denna ska ligga, så flytta den om den är fel.

Jag har funderat ett tag på det här med att transportera häst långt med en häst som är fruktansvärd att lasta.
Om jag te x bestämmer mig att flytta ca 75mil enkel väg och vill ta med mina hästar så är den ena hästen absolut inga problem då den är lättlastad, medan den andra blir det problem med då den är extremt svårlastad.

Det jag tänker på då är just det att man måste stanna och lasta av dem enligt lag med jämna mellanrum då det är lång tid i transporten.
Hur gör man då med den hästen som knappt går att lasta ?
Kan nästan bli riktigt farligt för säkerheten både av människorna och hästen att lasta av/på den på nya ställen.

Måste finnas fler hästar som är likadana som min, hur har/hade ni gjort vid denna situation?
Stanna många gånger och ge mat/vatten men inte lasta av, eller försöka lasta och hoppas på det bästa att det går att få på han utan skador?
 
Sv: Transportera häst långt

Planerar du att köra dem tillsammans?

Jag hade nog valt att skicka den krångliga med lastbil istället.
 
Sv: Transportera häst långt

Planerna var att köra dem ihop då de trivs hur bra som helst ihop och den bråkiga blir lätt uppstressad för minsta lilla och den snälla lugnar ner den andra något.
Varför köra dem på lastbil?, måste väl ändå lasta av dem eller ?
 
Sv: Transportera häst långt

Hästarna åker ju oerhört mycket bättre på lastbil än i transport (som jag helt fräckt utgick från att det gällde, men det kan ju vara fel!)

Det är betydligt lättare att lasta på lastbil än i transport, klara rutiner och rastplatser för ev. stopp/övernattning och mycket van personal - det är anledningarna till att jag skickar med lastbil hellre än att låter hästarna traggla på släpet när de ska långt.
 
Sv: Transportera häst långt

Hade tänkt att köra dem i mindre lastbil ja, som jag visserligen måste hyra så den blir helt ny för hästen men ändå större än "lådan" ;)
men det spelar ingen roll vad man lastar hästen i, går inte vad det än är. Men den åker mycket bättre i lastbilen ja p ga bättre komfort, men lastningen är densamma.
Så skulle ni, ge tusan i att lasta av och stanna ofta/oftare, eller skulle ni chansa på att lasta av och hålla tummarna att inget händer ?
 
Sv: Transportera häst långt

Jag hade absolut hållt mig till lagen om transporter. Och krävs det urlastning, ja, då får det ju vara urlastning.

Om det inte krävs urlastning, hade jag gjort paus vid ordinarie fodringar och stått still en timme, så hästarna fått komma ner och äta i lugn och ro.

Lite nyfiken på om du har hittat en B-lastbil som får ta två hästar, eller om du kanske har små hästar. Letar en smula men hittar inget med vettig lastvikt.
 
Sv: Transportera häst långt

Vill hålla mig till lagen, men vet också vilka problem och skador hästen kan göra. Tror eller vet att hästen kommer vara superstressad vid urlastning på nytt ställe vilket förvärrar allt. Den kommer garanterat inte att äta och dricka för den kommer vara för stressad för det.
Får och kan man hästar lite lugnande vid långa transporter när de är såhär som min är?

Inte kollat upp om lastbilar ännu. Men blir nog inte en mindre som jag råka skriva utan en större då jag har två stora hästar och jag har BE kort.
Råka skriva mindre lastbil då jag till yrket kör 24m och då är hästlastbilen mindre, blev bara så skrivet i farten ;)
 
Sv: Transportera häst långt

Ja, att inte hålla sig till lagen (som är för hästarnas bästa) hade jag inte ens övervägt. Det tycker jag inte ens är att tänka på. Nej, hästar får inte vara sederade vid transport.
 
Sv: Transportera häst långt

Funderar bara vad det är i lagen som kräver att hästarna måste lastas av när det "bara" handlar om 75 mil?
Är du säker på att du har rätt för dig?
Brukar mer vara förarens kör och vilotider som kräver paus än hästarna. För att det ska räknas som avbruten transport handlar det ju inte precis bara om att lasta av och på utan det är längre vila i box. Bara en övernatting kommer ju att räknas in i transport tiden.
 
Sv: Transportera häst långt

Vill hålla mig till lagen, men vet också vilka problem och skador hästen kan göra. Tror eller vet att hästen kommer vara superstressad vid urlastning på nytt ställe vilket förvärrar allt. Den kommer garanterat inte att äta och dricka för den kommer vara för stressad för det.
Får och kan man hästar lite lugnande vid långa transporter när de är såhär som min är?

Många ggr är det inte hästarna som behöver lugnande utan,,,, ja du kanske förstår...

Många ggr för att inte säga att det är en regel så brukar hästar bli stressade om dom transporteras trångt.

I detta fall så är resan tydligen 75 mil,, den lagstadgade hastigheten är om jag fortfarande är med på banan 80km. Detta betyder att det lagstadgat kommer ta 9timmar och 38 minuter att genomföra denna transport. Enligt lagen är du skyldig att endast transportera i 8 timmar sedan är det urlastning/vila/och vattning som gäller.

Varför inte anlita en transportör med stor lastbil,, då får dom stå brett, dessa transportörer kör inte med en tjans under 100 km vilket innebär att dina hästar kommer åka 75 mil på endast 7.5 timmar så du klarar 8 timmars gränsen.. Bäst av allt för hästarna,, du får åka eget fordon.;)
 
Sv: Transportera häst långt

Har man en godkänd transport så får man köra längre än åtta timmar. Det finns ju lite mer regler runt det men i grunden finns det inget som hindrar att man kör hela sträckan i ett svep om man uppfyller reglerna. Vilket t ex de stora transportfirmorna gör, de kör betydligt längre transporter än åtta timmar.
 
Sv: Transportera häst långt

Regler för transporter finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se). De är lite olika regler för privatpersoner och professionella transportörer. Förr krävdes färdplan för alla transporter över 8 timmar men det kravet är nu borttaget för privatpersoner. Däremot ska hästarna ses till varannan timma.
 
Sv: Transportera häst långt

dessa transportörer kör inte med en tjans under 100 km vilket innebär att dina hästar kommer åka 75 mil på endast 7.5 timmar så du klarar 8 timmars gränsen

Det tycker jag låter VÄLDIGT optimistiskt, för det lär ju knappast bara vara TS hästar på transporten utan det blir avstickare hit och dit för att hämta och lämna.

Fast det är ändå ett bra sätt att köra hästar på, de där stora lastbilarna har oftast fjädring och klimatsystem som smålastbilar inte kommer i närhet av, och så får hästarna ofta åka på bredden vilket är mindre ansträngande. Dessutom är de flesta hästar mycket lättare att lasta på hästbuss, och personalen är duktiga på att lasta.
 
Sv: Transportera häst långt

Bra svar helt rätt det är inte hästarna som blir stressade utan just ägaren, finns ingen häst som INTE går att lasta, fattas konsekvens o övning
 
Sv: Transportera häst långt

Hur länge har du räknat med att transportera? Det är ju inte jättemycket regler som gäller för privatperson (för jag antar att det inte är transport i ekonomisk verksamhet).

Här http://www.sjv.se/amnesomraden/djur/hastar/transporter.106.1cb85c4511eca55276c80002293.html är de få regler som gäller för privatpersoner, och det tycker jag inte är så svårt att följa. Däremot hade jag inte kört hur länge som helst, med tanke på hästarnas bästa. Väljer du en riktig lastbil med bra standard (klimatanläggning, fjärdring etc) är det ju betydligt lättare för hästarna att kunna slappna av och komma fram i bra skick, vilket för min den hade gjort det lättare att med gott samvete transportera under längre tid.
 
Sv: Transportera häst långt

Nu är du ute och snurrar TS skriver ju klart och tydligt att den tänker transportera dem i mindre lastbil, b-kortslastbilar har ingen max hastighet alls utan det är vägens hastighet som gäller så tvärtom lär det gå på kortare tid att köra dem så än på en stor lastbil som inte får köra fri hastighet (är väl 80 eller 90 de egentligen skall vara spärrade till dock vet jag att flera av dem går att köra i 100 men det är inte "lagligt")
 
Sv: Transportera häst långt

Fast nu har ju TS skrivit att det förmodligen blir en större lastbil, och inte B-kortsbil (inlägg 8: "Inte kollat upp om lastbilar ännu. Men blir nog inte en mindre som jag råka skriva utan en större då jag har två stora hästar")
 
Sv: Transportera häst långt

Jag skulle bara vilja tillägga att det bör vara tillåtet att sedera häst vid transport. Om ni ser Ponnyakuten som går just nu så är där en ponny med som har oerhörda problem att åka transport. När den skulle ner till Tobbes gård fick veterinären komma hem och ge lugnande spruta samt att de gav den något i munnen på vägen ner. Den får ju inte vara så borta att den vinglar utan man tar mer "udden" av den.

Min egen häst kom från södra Tyskland i februari 2010 och hon var hos mig i Göteborgsområdet ca 2 dygn senare. Då hade hon bara varit av lastbilen någon enstaka gång. Hon kom fram i mycket gott skick men var naturligtvis lite trött efter resan (hon var bara 2,5 år).
Hästar åker oftast väldigt mycket bättre på lastbil (de där stora) än de gör annars. De upplever inte resan så jobbig då hästbussen har bra fjädrar som gör det skönt för dom. Dessutom har chauffören kameror som gör att han ser hästarna hela tiden och de kan få vatten och hö på lastbilen. Just min häst stod med baken i färdriktningen vilket de flesta hästar kanske skulle föredra om de får välja. (Föl ställer sig alltid med baken i färdriktningen. =D)

Ofta kan det löna sig att låta en transportfirma köra en svårlastad häst då de har en oerhörd kunskap och vana av hästar av alla typer och det KAN vara så att hästen beter sig annorlunda med en transportör då den inte "väntar sig" dåligt beteende. Som ägare har man "historian" av att hästen beter sig dumt åt och man kan omedvetet locka fram beteendet som man inte vill ha. Jag kan tänka mig själv att jag skulle varit *jättenervös* om jag var tvungen att lasta av min super-svårlastade häst någonstans på vägen och TÄNK om jag inte får in den igen?! Som privatperson har man inte heller tillgång till transportfirmornas fina omlastnings- /rastställen utan man kanske blir hänvisad bakom en mack... :( (Jag vet en som fick hämta sin häst bakom en mack när den kom från Tyskland då lastbilen inte kunde köra in till gården pga för liten väg... Hästen var extremt lättlastad så det var inga problem.)

Jag hoppas det ordnar sig till det bästa för dig och din svårlastade häst. Dels att du slipper oroa dig som en tok och att hästen får en behaglig resa. :)
 
Sv: Transportera häst långt

Nej det bör verkligen inte vara tillåtet att sedera hästar för transport, det kan vara farligt! De behöver vara vakna och alerta för att hålla sig på benen. Har du stått i en transport under färd? Även om man kör väldigt försiktigt och har en modern och bra transport så ristar och gungar det rejält! Det gällen även lastbilar, även om de riktigt stora är något bättre. Aldrig aldrig att jag skule låta mina hästar åka nånstans drogade. :crazy:

Jag tycker inte heller att det är enklare att lasta i lastbil, möjligtvis i de små men annars är rampen jättehög och lång och det är inte vidare kul om man har en häst som kastar sig ut. Är den rädd så funkar det inte så att den förstår att det är farligt och därför snällt går på....

TS; Jag vet inte hur lång tid det tar att köra 75 mil? Om den är så rädd som du säger så skulle jag nog låtit den stå kvar faktisk. Du kan göra en längre paus för att fodra/vattna/vila på något lugnt ställe. Det är ju körandet som är jobbigt för dem, står lastbilen still så är det inte värre än att stå i spilta. Som du beskriver det låter det ju betydligt mer stressade ock riskfylld för hästen att lastas av/på efter vägen.
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
12 922
Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 348
Senast: Roheryn
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 567
Senast: Karamello30
·
Hästvård Min häst som jag har haft i många år och som normalt är en lugn och trygg individ har uppvisat några konstiga beteenden från och till...
Svar
14
· Visningar
2 876
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp