transportbeteende

Min häst är ganska lätt att lasta och är inte uppstressad. Men under körningen så är det som om hon piaffar med bakbenen konstant i svängar och inbromsningar, sist hade hon skrapat upp kompisens mellanvägg så att hon fick måla om den, vad kan man göra för att hon itne ska förstöra på detta viset? Tejpa fast boots osv?

Sv: transportbeteende

låt den åka brett..den kanske vill bredda i svänger o så..

Byr släp helt enkelt så att din häst slipper stressen osv när hon åker.Åk med henne ensam och brett och prova

min häst gjorde likadant till vi köpte ett släp med mjuk mellen vägg. nu står hon super. stället bara sej till rätta i bland. men jag skulle aldrig slänga in henne i ett släp med hel mellan vägg igen eftersom jag har märkt sån killnad.

ja om man kunnat göra det med dessa transporter som hon åker i men det kan man inte, sen åker de oftast 2 hästar.

Det är "bara" att välja! Är hästen (oftast ston) en sk bredåkare, dvs vill bredda bak för att hålla balansen så....

Alt.1. Ta bort el. flytta undan mellanväggen och låt henne åka själv!!!
Alt.2. Köp ny transport (el. låna) med mjuk "mellanvägg".

Mitt sto var oxå hur lättlastad som helst och inte alls stressad varken före el. efter transportering. Men låg på ytterväggen när jag körde (så väggen bågnade!). Riktigt obehagligt när man körde. Både för mig o hästen. Hon åkte alltid själv sen, med väggen åt sidan. Hur lugnt som helst! Åkte med en kompis o deras häst någon gång. De hade transport med mjuk vägg...inga problem då heller!

I detta fall måste du nog "lyssna" på din häst!
Tejpa fast boots är ingen lösning! Ev. bara för transportens del då, men det handlar ju faktiskt om din häst (och hennes balans)!! Även om hon är snäll och lugn kan det inte vara roligt att stå i en "vinglig" transport och inte kunna balansera upp sig ordentligt!! :eek:

Lycka till!:)

Liknande trådar

Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
62 170
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 968
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 312
Senast: shia
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 944
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.