transport strejkar

landsbygdsbo

Trådstartare
Snacka om att hugga sig själva i foten.
OK man kan nog tvinga fram ett avtal den här gången.
Men hur många företag,åkerier kommer nu att föra över ännu mer transporter på utländska traktorer. (dragbilar)
Svensk trailer och en rumänsk dragare blir ju ännu billigare i förhållande efter ett nytt dyrare avtal med transport...

Det dröjer nog inte länge innan vi har dem körandes närtransporterna till ICA också..
 
Sv: transport strejkar

Läs på om cabotage och omvärdera ditt påstående.

Själv ser jag inte fram emot min arbetsdag på en av nordens största speditörer. Ingen av våra terminaler är direkt drabbad, men allt flöde i sverige hänger ihop och speditörerna samarbetar mer än vad man tror. Så nja, mitt jobb med pakettransporter kan bli intressant idag...
 
Sv: transport strejkar

Läs på om cabotage och omvärdera ditt påstående.

Själv ser jag inte fram emot min arbetsdag på en av nordens största speditörer. Ingen av våra terminaler är direkt drabbad, men allt flöde i sverige hänger ihop och speditörerna samarbetar mer än vad man tror. Så nja, mitt jobb med pakettransporter kan bli intressant idag...

så en svensk speditör kan inte hyra in en rumänsk förare då?


http://www.svt.se/ug/speditorerna-skrattar-at-svenska-loner
.
 
Sv: transport strejkar

Inte utan att anställa efter sina avtal, då blir h*n ju anställd i sverige. Och ickesvenska företag får inte köra reguljärt i sverige.
 
Sv: transport strejkar

Inte utan att anställa efter sina avtal, då blir h*n ju anställd i sverige. Och ickesvenska företag får inte köra reguljärt i sverige.
Det är naturligtvis målet, men verkligheten ser annorlunda ut.
Närtransporterna är naturligtvis lättare att ha koll på, men fjärrtransporterna, där bryter de utländska förarna in allt mer.
Så vitt jag förstår så får de köra från ex frihamnen Göteborg till Luleå, och får sedan ta med sig last ner igen eller?
3 lass i veckan det är ju mer än många svenska fjärrtransporter kör
Kan vara av intresse:
Ogillade åtalet
Först måste jag emellertid kort nämna den grundläggande principen inom EU av fri rörlighet av varor och tjänster över gränserna. Det finns mot bakgrund härav många som förespråkar en äkta fri konkurrens inom EU till gagn både för samhällsintresset och för berörda enskilda. Jag går inte in närmare på denna fråga här. Inom EU har det ju nämligen befunnits föreligga skäl för en särskild cabotagereglering, som alltså inskränker den fria rörligheten på området.
Västmanlands tingsrätt ogillade förra året ett åtal mot ställföreträdaren för ett polskt åkeriföretag för otillåten cabotagetrafik i Sverige. Anledningen till den frikännande domen var att tingsrätten, som tryckte på att åklagaren fullt ut har bevisbördan i brottmål, inte ansåg att det av utredningen framgick hur stor del av varje lastbils rörelse som utgjorts av inrikes transport. Det var alltså enligt tingsrättens bedömning inte styrkt att det polska åkeriet ägnat sig åt mer omfattande transporter än vad som varit att anse som tillåtna tillfälliga i landet.
 
Senast ändrad:
Sv: transport strejkar

Fast vägen till schyssta avtal går ju knappast genom att försämra de man redan har. Transport har sett att åkarna systematiskt rundar avtalen och försöker nu stoppa det. Det är bara att önska dem lycka till.
 
Sv: transport strejkar

De får ta med sig gods tillbaka ja, men bara om godset ska till en ort som ligger längs den förutbestämda rutten. De får inte avvika från den. Och inte tar de mer än den svenska fjärrtrafiken! Nu jobbar jag mest med flygfrakt för tillfället, men även en del vägtransporter. Den linehaul vi använder som går Sthlm - Luleå har ca tre bil+trailer som går fram och tillbaka längs den sträckan varje dygn. Det ger ju ganska mycket trafik om man lägger ihop alla linjer som går. Att det då kommer lastbilar via färja från baltikum tar inte över den svenska trafiken, även om de traffikerar samma sträcka. Det godset kommer ju dessutom längre ifrån så det är vettigare att det ligger kvar på samma bil, speciellt försäkringsmässigt.

*lite kl*
Jag är ju ganska ny inom logistikbranschen, tar examen om en månad, och mitt största intryck är "snabbare - billigare", vilket är krav som kommer från kunderna. När kunder, stora som små, inser att det kostar pengar och faktiskt betalar därefter så kan vi börja komma tillrätta med problemen.
 
Sv: transport strejkar

De får ta med sig gods tillbaka ja, men bara om godset ska till en ort som ligger längs den förutbestämda rutten. De får inte avvika från den. Och inte tar de mer än den svenska fjärrtrafiken! Nu jobbar jag mest med flygfrakt för tillfället, men även en del vägtransporter. Den linehaul vi använder som går Sthlm - Luleå har ca tre bil+trailer som går fram och tillbaka längs den sträckan varje dygn. Det ger ju ganska mycket trafik om man lägger ihop alla linjer som går. Att det då kommer lastbilar via färja från baltikum tar inte över den svenska trafiken, även om de traffikerar samma sträcka. Det godset kommer ju dessutom längre ifrån så det är vettigare att det ligger kvar på samma bil, speciellt försäkringsmässigt.

*lite kl*
Jag är ju ganska ny inom logistikbranschen, tar examen om en månad, och mitt största intryck är "snabbare - billigare", vilket är krav som kommer från kunderna. När kunder, stora som små, inser att det kostar pengar och faktiskt betalar därefter så kan vi börja komma tillrätta med problemen.

nja de får väl köra tre inrikestransporter inom en vecka från det att de kommer in på svenska vägar. Det betyder att om en EU bil kör upp mot Norrland från frihamnen i Göteborg, måndag morgon, lastar av på onsdag så kan han ta tre körningar på sin returresa till ex frihamnen i Göteborg, så veckan därpå gör han om samma sak igen, och igen och igen......helt lagligt. och med nästan 50 spänns skillnad i milkostnad....
 
Sv: transport strejkar

hört talas om bemanningsföretag eller ofta danska som hyr ut sina baltiska förare till åkare som får betalt runt 5000-6000 i grundlön resten kan vara svart tex eller betalt i antal körda mil fast det är förbjudet men det är bara att döpa om det så är det okej
 
Sv: transport strejkar

Fast vägen till schyssta avtal går ju knappast genom att försämra de man redan har. Transport har sett att åkarna systematiskt rundar avtalen och försöker nu stoppa det. Det är bara att önska dem lycka till.

Schysta avtal får du bara så länge du har köpare av din tjänst.

Höjer du priset för din tjänst stiger incitamentet för att finna alternativ.

Samma har ju det svenska skogsbruket utsatts för, den svenska industrin etc etc. Personalkostnaderna stiger alltså väljer man andra lösningar, rationaliseringar eller låter utländsk personal göra jobbet, nu står transporterna inför samma omdaning. I England slog man sönder vävmaskinerna i vredesmod för dessa tog arbeten ifrån folket, vad ska man slå sönder nu, de utlänska bilarna.

EU arbetar konsekvent på en utjämning för medlemsstaterna, det betyder lägre löner för oss rika och högre för de fattiga. Men det visste vi ju om när vi röstade ja!
 
Sv: transport strejkar

Jo, visst kan han ta körningar i retur, men man planerar ofta mer långsiktigt som transportplanerare så det där är ju inga bilar man räknar med ska finnas utan det är "opportunities" enbart. Ett fast flöde använder ju aldrig sådana bilar. Och rätta mig om jag har fel men bilen och chauffören måste ju ut ur sverige igen innan han kan ta nästa resa in, dvs han kan inte köra enbart Got - Lul.
 
Sv: transport strejkar

Jo, visst kan han ta körningar i retur, men man planerar ofta mer långsiktigt som transportplanerare så det där är ju inga bilar man räknar med ska finnas utan det är "opportunities" enbart. Ett fast flöde använder ju aldrig sådana bilar. Och rätta mig om jag har fel men bilen och chauffören måste ju ut ur sverige igen innan han kan ta nästa resa in, dvs han kan inte köra enbart Got - Lul.

frihamnen är väl ut ur Sverige?
och det finns väl en anledning till att utlänska bilar står i klungor tomma utefter våra vägar?
 
Sv: transport strejkar

Det är för att bli av med bemanningsföretagen som Transport varslat om strejk.

jovisst och vad innebär det för åkerierna?
man tvingas till att ha större mängd fast personal = högre kostnader sämmre konkurrens möjligheter.

för på sikt så kommer även den europeiska transportmarknaden att avregleras och länderna får konkurrera på lika villkor om jobben. Och det betyder att på sikt så kommer man inte att få skydda sina egna åkerier från ex rumänska, baltiska eller polska åkerier. Är bilarna ok, tiderna ok och säkerheten ok så sätts lönerna efter åkeriets hemland.
 
Sv: transport strejkar

Jag är inte säker på om frihamnen räcker. Sen får de inte vara i landet mer än en vecka i taget heller.
 
Sv: transport strejkar

Jag är inte säker på om frihamnen räcker. Sen får de inte vara i landet mer än en vecka i taget heller.

förutsatt att frhamnen är utanför svenk tullzon så är de ju ute 1 gång i veckan, eller varför inte Hamburg är väl den närmaste supercontainerhamnen....
 
Sv: transport strejkar

Det var ett tag sen vi läste om det där så jag minns inte helt, men jag tror att det är landets gränser som räknas, inte tullzon. Hela EU är ju en och samma tullzon så det skulle ju bli galet.
 
Sv: transport strejkar

Det var ett tag sen vi läste om det där så jag minns inte helt, men jag tror att det är landets gränser som räknas, inte tullzon. Hela EU är ju en och samma tullzon så det skulle ju bli galet.

Det är ju lätt att kolla. måste du passera ngn tull av ngt slag för att komma ut från frihamnen.
För så vitt jag förstår så gäller frihamnen även gods från usa och andra icke EU anslutna länder.

Eller du tar last till Norge och fiskar svenska laster på returen.
i vilket fall så finns det rätt många utländska bilar som kör billigt i Sverige, och fler lär det bli.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 586
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp