Sv: Transport Hjälp tack
Träna! Led in hästen, om den kastar sej, håll inte emot, led in den igen,och håll på så. Den kommer att sluta kasta sej , det lovar jag. Gör så att när den vill ut, låt linan löpa i näven med lite motstånd, och till slut bromsa när hästen backar och bjud in den igen. Sen när du fått den att stå inne, backa ett steg, gå fram igen o s v. Träna varje dag och du ska se att en dag så kommer hästen att lasta sej själv, och backa ut snällt när de ber om det. Det kan ta ett par dagar eller det kan ta en månad, det bestämmer hästen. Kom ihåg att den gör inte som du beskriver för att den är "vrång" eller att den djäklas. Den är rädd, den tror" nu dör jag", så det är den känslan som hästen måste komma över, och det gör den en vacker dag. Det gäller bara att inte ha bråttom. Om du jobbar 10-15 minuter varje dag i 30 dagar, det är summa 7-8 timmar, och får en lättlastad häst så spar du en hel massa tid räknat under hästens livstid. Antag att det tar en timme nu att få in hästen i transporten så motsvarar det 7-8 lastningar som du lagt ut på träning. En del saker tar tid, och måste få ta tid. Envishet och tålamod vinner! Skaffa en tjock stark lina 4-6 m lång och en repgrimma, handskar på händerna. Ta det bara lugnt med hästen och ha inte bråttom och håll till i en inhägnad om du skulle tappa hästen, och inga störande medhjälpare. Träna när du är på gott humör, annars spar till en annan dag. Min häst , som det tog minst 2 1/2 tim att lasta i början, den kastade sej också ut i början, går nu själv in och jag tränade totalt 12 ggr 20 minuter ( 4 tim totalt) så det motsvarar 2 lastningar i början. Ge inte upp, din häst måste övervinna skräcken för ett trångt utrymme. Och mat hjälper inte att övervinna dödsångest så det funkar inte i början. Det kan användas som förstärkning när den har övervunnit sin fruktan. Och- inga linor bakom hästen, det ökar bara skräcken!