Transport av föl

jennan

Trådstartare
Hej!

Har en funering här eller m¨ånga rättare sagt.

Har i sista sekunden fått veta att transportören ej kör ända hem till nya ägaren av fölet och jag har ringt runt till andra transportörer som säger samma sak då de ej kör den sträckan alls. Nu blev det då problem för då ska nya ägaren hämta fölet och lasta om detta i göteborg vilket hon ej ville.

Så Nu är det prat om att hämta han själva istället och då funderar jag på vilket som är bäst.
**sällskap av häst i transporten han aldrig sett tidigare och då ej kunna vända sig eller lägga sig
**åka ensam och då kunna lägga sig ner och stå på de hållet han vill

Han har ej åkt innan som de andra fölen de andra åren gjort 1-2 ggr med sin mamma så detta blir 1:a gången för han.

MVH

Jenny
 
Sv: Transport av föl

Vi hämtade mitt föl förra månaden. Vi tog ur allt från transporten, la i mycket halm och tog in fölet. Allt gick jättebra! Hon var helt tyst och lugn och stod vänd åt "fel" håll när vi kom fram 25 mil senare.

Så absolut, låt fölet åka själv, strippa transporten så den inte kan skada sig på något. Halm och så kör :D
 
Sv: Transport av föl

För mig finns det tvp alternativ när föl ska åka!

Antingen åker dom med sin mamma eller annan häst dom känner väl och litar på eller så åker som själva. Skulle aldrig chansa på att åka med främmande häst.

/M
 
Sv: Transport av föl

Vi hämtade mitt föl förra månaden. Vi tog ur allt från transporten, la i mycket halm och tog in fölet. Allt gick jättebra! Hon var helt tyst och lugn och stod vänd åt "fel" håll när vi kom fram 25 mil senare.

Så absolut, låt fölet åka själv, strippa transporten så den inte kan skada sig på något. Halm och så kör :D

Så här kör jag mina!
Med undantag från årets som är resvan så han åker med vägg och fastbunden. (många vet besök i jakt på hovbölder)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 274
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 928
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 089
Ekonomi & Juridik Jag har hittat ett riktigt fint sto på ett "polsk hästnet" och är i kontakt med säljaren. Dock är jag stressad över logistiken kring att...
2 3
Svar
40
· Visningar
8 431

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp