Tränsning öppna munnen

Smulu

Trådstartare
Jag rider ett halvblodssto på 18 år ett par dagar i veckan.
Nu är det så här att när hennes ägare tränsar så tar hon bettet själv " glufs liksom.
När jag tränsar så är jag tvungen att sätta ett finger i mungipan på henne och killa lite för att få henne att öppna munnen. Bettet och bettringarna är varma, brukar ta mot kinden och känna efter.

När jag ska sätta på henne grimman så sticker hon genast i huvudet. Så det känns som det är något med bettet och hur jag hanterar det

Funderar på vad det kan vara för fel vid tränsningen. Inte för att det är något större problem men ändå. Vore ju så mycket bekvämare om hon öppnade munnen direkt.

Har lite funderingar på att smörja in bettet med något smaskigt, nån som har någon ide?

Sv: Tränsning öppna munnen

Du har inte funderat på om hon är van vid att hon får en godisbit av sin matte vid tränsningen, men inte av dig ? Sånt vänjer de sig fort vid vettu. Fråga ägaren ! /MVH Helena

Min kille är 1,70 och jag når inte upp om han skulle sätta upp huvudet för att undvika tränsning, vilket han gjorde i början. jag började ge honom en äppel eller morotsbit i handflatan "under" bettet när jag tränsade, och nu kommer han direkt när han ser tränset, och sticker in huvudet.

Ser ingen anledning varför man inte kan ge en liten godisbit för att göra hästen positiv till tränsningen. Så prova det så har du nog reda i problemet alldeles strax.

Verkar som att jag får testa snask varianten. Så kanske det går bättre.

Liknande trådar

Hästhantering Har en pålle jag lånar som är rädd om sina öron. Det är aldrig något problem när man står och borstar eller myser, då brukar han vara...
Svar
5
· Visningar
3 719
L
Islandshäst Hej! jag har en häst som inte vill öppna munnen vid tränsning. Han slänger inte upp huvudet utan problemet är att han inte vill "öppna...
Svar
14
· Visningar
4 102
Senast: Ceero
·
Hästhantering Har nyligen köpt en häst som är irriterad vid sadling och som inte vill bli tränsad. Han är veterinärbesiktiad UA och genomgången av...
Svar
12
· Visningar
2 152
N
Träning Vet inte om denna tråden ligger rätt men ja försöker! Jo, det är såhär att varje gång ja ska tränsa min ponny så vill han inte öppna...
Svar
12
· Visningar
1 642
Senast: hopp_o_galopp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama