Transcendental meditation

miumiu

Trådstartare
Någon här som utövar transcendental meditation? Blev nyfiken efter att ha sett ett klipp med David Lynch där han förklarar grundprinciperna. Har hållit på med yoga och meditation själv i snart 20 år men aldrig direkt läst på om olika meditationstekniker. Känner också instinktiv skepsis när grejer blir "hypade", samtidigt som jag absolut själv upplevt positiva effekter av meditation och mantran i mitt eget liv.
 
Jag har inte erfarenhet av den rörelsen, men vet att meditationsformen kommer ur tekniken ajapa japa, som varit värdefull för mig. För min del tar jag hellre tekniken för vad den är (gillar den jättemycket) än går in i en hel rörelse som är uppbyggd på en enskild meditationsteknik.
 
Någon här som utövar transcendental meditation? Blev nyfiken efter att ha sett ett klipp med David Lynch där han förklarar grundprinciperna. Har hållit på med yoga och meditation själv i snart 20 år men aldrig direkt läst på om olika meditationstekniker. Känner också instinktiv skepsis när grejer blir "hypade", samtidigt som jag absolut själv upplevt positiva effekter av meditation och mantran i mitt eget liv.
Ok kommer med ett par fåniga kommentarer här :D (sorry) jag fick uppfattningen av att det var en sekt när jag var tonåring, pratades om den och Scientologin ett tag samtidigt. Med det sagt hade man säkert fel då på 80-talet eller när det nu var.
 
Ah, ok det verkar i alla fall ha varit kanske en sekt för de som engagerar sig djupt. Är säkert inte det längre eller något. Detta är ju säkert gammalt från 95 och 19. https://www.vof.se/wp-content/uploads/2019/11/SOH_rec_FV192.pdf
https://www.vof.se/folkvett/ar-1992/nr-2/tm-avslojat/ verkar historiskt sett varit mycket pengar som skulle in i det.
Alltså jag har missat detta helt också ska erkännas. Men är född på 80-talet så det är ju lite innan min tid sas. Blir också alltid fundersam när det är pengar iblandade.
 
Alltså jag har missat detta helt också ska erkännas. Men är född på 80-talet så det är ju lite innan min tid sas. Blir också alltid fundersam när det är pengar iblandade.
Jo det var ju bara något vagt minne från högstadiet som sa klick, är ju född 75. De pratade mycket om Scientologerna och TM då, de var sådär skandalöst spännande och stod på stan och värvade, i alla fal scientologerna, och de kändes nära minnessynonyma för mig. Beatles var ju också involverade i ngt grejs med TM på 60-talet, tydligen, så de hade mycket gammal kändiskänsla över sig kanske. Jag trodde nog inte ens tm fanns fortfarande som sagt har inte ens hört om dem sedan dess, förrän nu då (men då kanske jag legat under en sten å andra sidan).
 
Jo det var ju bara något vagt minne från högstadiet som sa klick, är ju född 75. De pratade mycket om Scientologerna och TM då, de var sådär skandalöst spännande och stod på stan och värvade, i alla fal scientologerna, och de kändes nära minnessynonyma för mig. Beatles var ju också involverade i ngt grejs med TM på 60-talet, tydligen, så de hade mycket gammal kändiskänsla över sig kanske. Jag trodde nog inte ens tm fanns fortfarande som sagt har inte ens hört om dem sedan dess, förrän nu då (men då kanske jag legat under en sten å andra sidan).
Ja har också fattat att Beatles hakade på den här vågen, och då kan man ju förstå att rörelsen fick viss utbredning. Jag upptäckte fenomenet typ nyligen på grund av att min sambo är ett stort fan av David Lynch. Och då har jag ändå hållit på med meditation i ganska många år, så detta fenomen har kanske förlorat sin hype lite. Kan ju till viss del förstå det om man får sektstämpeln på sig också 😜
 
TM - funkar förmodligen lika bra som annan form av meditation. Skillnaden är väl mest att det finns en mystik kring TM och så det där med levitation. Meditationens centrala grej ska vara ett mantra, vilket inte är helt ovanligt vid meditation.


Sen finns det många som tjänar pengar på att lära ut meditation så om priset är okej så är det inget konstigt, risken är väl att man hakar på och får punga ut ordentligt med pengar för att lära sig alla hemligheter,

Om du hakar på så rapportera gärna om du lyckas levitera ;)
 
Ja har också fattat att Beatles hakade på den här vågen, och då kan man ju förstå att rörelsen fick viss utbredning. Jag upptäckte fenomenet typ nyligen på grund av att min sambo är ett stort fan av David Lynch. Och då har jag ändå hållit på med meditation i ganska många år, så detta fenomen har kanske förlorat sin hype lite. Kan ju till viss del förstå det om man får sektstämpeln på sig också 😜
Denna https://www.huffingtonpost.co.uk/entry/cult-maharishi-mahesh-yogi_uk_5bc5e04de4b0d38b5871a8c3 hittade när jag försökte komma på om jag mindes rätt, men la inte in. Tydligen satt 1000 av dem i två guldkupoler i Massachusetts o mediterade på 80-talet för att förhindra jordens undergång. Inte konstigt att det skrevs lite om dem just då antar jag :)
 
TM - funkar förmodligen lika bra som annan form av meditation. Skillnaden är väl mest att det finns en mystik kring TM och så det där med levitation. Meditationens centrala grej ska vara ett mantra, vilket inte är helt ovanligt vid meditation.


Sen finns det många som tjänar pengar på att lära ut meditation så om priset är okej så är det inget konstigt, risken är väl att man hakar på och får punga ut ordentligt med pengar för att lära sig alla hemligheter,

Om du hakar på så rapportera gärna om du lyckas levitera ;)
Jo meditation i allmänhet ska ju faktiskt fungera för, jag minns inte exakt vad, går nog att söka på vetenskapliga artiklar om. :)
(Måste jag tillägga för jag känner att jag verkat lite negativ här.)
 
Jo meditation i allmänhet ska ju faktiskt fungera för, jag minns inte exakt vad, går nog att söka på vetenskapliga artiklar om. :)
(Måste jag tillägga för jag känner att jag verkat lite negativ här.)
Ja det finns vetenskapliga bevis på att meditation fungerar, orkar heller inte leta, och jag antar att TM funkar på ett ungefär som andra typer av meditation.
 
Har för mig att det fanns en sektvariant av TM ute i Skokloster någon gång under 90-talet, de kallade sig själva yogaflygare eller nåt liknande.
 
Har för mig att det fanns en sektvariant av TM ute i Skokloster någon gång under 90-talet, de kallade sig själva yogaflygare eller nåt liknande.
Yes, de fanns i den så kallade Idealbyn.
Deras fyrfärgstryck till värvningsförsök i traktens brevlådor innehöll prima fotografier på medlemmar som leviterade med benen sittande i lotusställning.
Jag måste ha någon sådan undansparad i arkivet nånstans.

För mig som livslång skeptiker såg jag mer av den underliggande men bortklippta studsmattan, än de lyckligt lågflygande människorna.
 
Yes, de fanns i den så kallade Idealbyn.
Deras fyrfärgstryck till värvningsförsök i traktens brevlådor innehöll prima fotografier på medlemmar som leviterade med benen sittande i lotusställning.
Jag måste ha någon sådan undansparad i arkivet nånstans.

För mig som livslång skeptiker såg jag mer av den underliggande men bortklippta studsmattan, än de lyckligt lågflygande människorna.

Just flygandet har jag svårt att se nyttan av de stora investeringarna med. Att efter stor ansträngning befinna sig med 30cm avstånd från där jag befunnit mig utan den Stora Kunskapen, känns som dåligt värde för pengarna. Särskilt som takhöjden i mitt hus är varierande mellan 2.07 och 2.12 och jag därmed inte har marginal med några trettio centimeter innan levitationen är smärtsam. Om den nu skulle smälla till utan lotusställning liksom.

Photoshop var lite svårare på den tiden, men var lite mer bokstavlig och konkret hobby med sax, klister och refotografering.
 
Jag tror att hemligheten med just dessa levitationsbilder var inte manipulering, utan klok bildvinkel och rätt beskärning.
Jag har själv sett leviterande. Min mamma gick kursen, och jag spionerade på henne genom fönstret utan att hon visste om det. Hon satt i lotusställning och lyfte kanske 20-30 cm, och trillade genast ned igen. Så jo, levitering fungerar. Ser dock inte vitsen med det, särskilt upplyst blev hon inte.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp