tränsbett

G

Gentle shark

Vad för bett ska man ha när man rider western?
Jag rider i dag med ett rakt bett,finns det nåt som är bättre?

Sv: tränsbett

Ett helt vanligt delat tränsbett, helst med D-ringar och alltid med en kindrem mellan ringarna för att förhindra att en bettring åker in i/genom munnen är väl att betrakta som standardtränsbett.

Sen går man över till ett skänkelbett med samma mundel när det är dags att börja rida på stång.

När hästen är utbildad gäller det att hitta det bett som passar just din häst bäst, och då får man väga in en massa saker, tex hur munhålan ser ut.

Det finns dessutom en uppsjö av olika mundelar med korta, långa, lätta, tunga, raka och krokiga skänklar som alla i kombination med varandra påverkar hästen olika.

Det här med bett är en vetenskap, tar många år att lära sig...

Jag tycker att sweet iron betten med koppar inlägg verkar vara en possitiv upplevelse för de flesta hästar, dom gillar verkligen smaken!:banana:

johannea skrev:
Jag tycker att sweet iron betten med koppar inlägg verkar vara en possitiv upplevelse för de flesta hästar, dom gillar verkligen smaken!:banana:

Materialet är så självklart för mig att jag inte ens tänkte på att skriva det.:o

Jag förstod allt det, men det är väll aldrig fel med lite förtydliganden???:p :angel:

Du ska ha ett bett som din häst trivs med. Om den inte gör det kommer hela ridningen att funka dåligt.

I början av westernkarriären brukar man som sagts ovan använda ett tränsbett med D-ringar och curb i läder. Mundelen kan vara en, två eller tre delar. Vanligtvis brukar betten vara tunnare än i engelskridning, eftersom det är bekvämare för hästen (Vanliga jämförelsen: stoppa en tumme i din mungipa. Byt till lillfingret. Vad var bekvämast? Det är handen som avgör hur "skarpt" ett bett är).

Efter hand som man lär sig mer så byter man till bett med skänklar och läder- eller kedjecurb för att kunna använda finare hjälper. Man byter INTE bett för att klara av en "besvärlig" häst. Besvärliga hästar rids med tränsbett tills de inte är besvärliga längre, för att man ska kunna tillrättavisa dem utan att riskera att skada dem. En häst ska gå bra på tränsbett innan man inför skänklar.

För alla bett gäller att de inte ska vara för långa. De flesta w-bett är konstruerade så att det inte går att nypa sig i mungipan av dem, så det behöver inte sticka ut någonting. Naturligtvis ska det inte vara för kort heller. Med ett lagom långt bett så tar tygeltaget direkt, utan att man behöver hala en massa skrot tvärsigenom munnen.

Personligen så undviker jag bett i två delar, eftersom de väldigt lätt går upp i gommen. Finns en mundel som är tredelad med kulleder, som inte kan böja sig mycket, tror de kallas Billy Allen. Mundelen kan alltså inte böjas mer än lite, men rotera hela varvet runt, vilket gör att man kan arbeta med sidorna oberoende av varandra.

/Ida

Precis som i all ridning så ska du ha ett bett som hästen trivs med:D

Jag personligen har ett BA bett (korrekta namnet enligt affären där jag köpt det är Tom B Watts sweet iron med kopparinlägg och Billy Allen mundel), egentligen vet jag inte om man ska kalla det rakt, eller vad???
Det är ett sådant som sarma beskrev. Det är rakt och går inte att böja men ändå kan sidorna röras oberoende av varandra:D
En bild:http://www.tumbleweed.se/wpt/_tu/images/15/7515.jpg

Ja det var sådant som på bilden jag menade. Man kanske ska införa ett svenskt beskrivande namn, icke vikbart tredelat? Finns med olika sidor, har ett med skänklar till ena kraken.

Andra kraken har en stång med liten port, mundel helt i koppar, enkelt utförda skänklar. Riktigt snyggt, och hon verkar trivas väldigt bra med det. Inhandlat för en hundring på plats i Tingsryd. Dyraste betten är inte automatiskt bäst.

Båda hästarna är arabston, 15 resp 14 år, w-ridna sedan 1998 resp 2001.

/Ida

Tack för dem olika tippsen,jag hade ett "vanligt bett" förut ,men hangillade inte det,slängde bara med huvudet.Men sen jag provade det raka bettet som har rörliga ringar blev han mycket lungnare.
D-ringsbett dem är väll tvådelade?:)

Att det är ett D-ringsbett talar egentligen bara om att det är ett bett med D-formade sidor. Säger ingenting alls om mundelen, som kan vara 1-3 delar eller Billy Allen (=icke vikbart tredelat), eller ytterligare varianter. En bra sak med D-ringar är att de inte kan nypas i mungipan.

Mamsen testade ett vanligt bett, tredelat, på den hästen ovan som normalt går med BA-mundel. Det är alltså en häst som varit med ett bra tag, och normalt funkar väldigt bra att rida. Med detta bett gick hon och gapade, gillade det inte alls.

"Vanliga" bett, engelskbett, är som tjockast där det går in i munnen, vilket är helt idiotiskt, IMHO. Testa som jag skrev ovan, sätt tummen i din mungipa, byt till lillfingret, och fundera över vad du tycker är bekvämast. Och engelskryttarna undrar varför deras hästar gapar, för att sedan knyta ihop deras näsor med en nosgrimma...

Hästen måste trivas med sin utrustning, annars funkar inte ridningen. Irritationen över bettet gör att ryttaren och dess hjälper dränks av andra tankar. Om du har skor som inte passar och måste fortsätta gå, så är det väl ganska svårt att koncentrera sig på något annat än hur skorna klämmer?

/Ida

Gentle shark skrev:
Tack för dem olika tippsen,jag hade ett "vanligt bett" förut ,men hangillade inte det,slängde bara med huvudet.Men sen jag provade det raka bettet som har rörliga ringar blev han mycket lungnare.
D-ringsbett dem är väll tvådelade?:)
Det finns raka D-ringsbett (odelat alltså;)). Använder gärna sådana på unghästar för de ger mindre stök i munnen...:p

Liknande trådar

Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
837
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 123
Senast: dukie
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Vad tycker hästar om att ridas med ett bett i munnen? Gör det ont? Hur reagerar de om man rider utan? Det ska ett forskarteam från SLU...
Svar
6
· Visningar
1 361
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Autistisk bror
  • Träning och hälsa del 12

Hund, Katt, Andra Djur