Träns på tävlingsplats...

hjärter_dam

Trådstartare
Har reglen om att alla hästar på en tävlingsplats ska ha träns på sig slpoad, eller bryter man mot denna regel ofta? Är det skillnad om det är ett meeting eller bara en en-dagstävling, alltså om hästarna stallas upp på tävlingsplatsen?

Var för några veckor sen på en ganska stor tävling, ett tre-dagarsmeeting, och reagerade där över att ett flertal hästar vistades på tävlingsplatsen endast iförda grimma. Har alltid trott att man måste ha hästen tränsad, eller har jag fel?

Sv: Träns på tävlingsplats...

Nej du har rätt, alla hästar SKA vara iförda träns på tävlingområdet när de vistas utanför transport/box.

Det är ingen skillnad på endagars eller meeting.

Man måste alltid ha träns på dem inom tävlngsområde!
Dock så ser man mkt slarv på den punkten, i alla fall här i skåne!

Jag vart också helt förvånad när vi var på en dressyrtävling häromsistens och var och varannan ledde sin häst endast iförd grimma. Mitt bland ridhus, publik och framridningsbanan. Tänkte säga till domaren men var lite för feg. Konstigt också att det var barn/tonåringar som ledde sina ponnysar så, deras föräldrar och tränare skulle väl sagt till, tycker man. En olycka händer ju lätt....
/nocke/

Men hur är det på internationella? Då går man ju under FEI s TR sas

..och då räcker det med grimma, så länge man har nummerlapp på.

Jo, det vet jag, men den som ställde frågan angav aldrig status på tävlingen. Bara att det var en stor över tre dagar.

De flesta int är ju ganska många dagar.

Lyckades bara norpa Olindasknapp..

Hur är det med tyglarna då?
Om man har träns på tävlingsplatsen, finns det någon regel
som säger att man måste ha tyglarna över hästens huvud?

eller går det bra att ha dem i handen?

Du är anställd!
Jag behöver verkligen någon som håller lite ordning på mig... :o

Prince skrev:
Hur är det med tyglarna då?
Om man har träns på tävlingsplatsen, finns det någon regel
som säger att man måste ha tyglarna över hästens huvud?

eller går det bra att ha dem i handen?

Tänker du leda hästen eller rida är det en klar fördel att ha tyglarna i handen :D

Olinda skrev:
Nej du har rätt, alla hästar SKA vara iförda träns på tävlingområdet när de vistas utanför transport/box.

Det är ingen skillnad på endagars eller meeting.

Nja, på tävlingsområdet ska de ha träns.
Men uppstallningsområdet står det inget om i TR.
På många tävlingsplatser ligger uppstallningen lite avskiljd från tävlingsområdet Tex Norrköping HS och då är det inte lika tydligt...

lundsbo skrev:
På många tävlingsplatser ligger uppstallningen lite avskiljd från tävlingsområdet Tex Norrköping HS och då är det inte lika tydligt...

jag är tämligen övertygad om att tävlingområdet även innefattar uppstallnings området under en tävling, även om det ligger lite avsides från själva tävlingarna.

Dock vore det intressant om någon mailade förbundet och får ett klargörande vad som gäller.

lundsbo skrev:

Jo, det står visst i TR. Här är TRs definition av tävlingsområde:
"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor, väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning eller körning som tävlingsledningen anvisar.
Tillfälliga hagar får ej förekomma varken som dag- eller nattuppstallning, undantag kan göras i distansritt och körning i enlighet med respektive TR. uppstallningsplatserna ska övervakas av funktionärer."

Ylva skrev:
Jo, det står visst i TR. Här är TRs definition av tävlingsområde:
"Med tävlingsområde menas det område inom vilket tävlingen arrangeras. Detta inkluderar tävlings- och framridningsbanor, väg till och från tävlings- och framridningsbanor, stallar och stallområden, parkeringsområde samt övrig plats för ridning eller körning som tävlingsledningen anvisar.
Tillfälliga hagar får ej förekomma varken som dag- eller nattuppstallning, undantag kan göras i distansritt och körning i enlighet med respektive TR. uppstallningsplatserna ska övervakas av funktionärer."

Lurigt att man aldrig behöver träns på...

Jo det behöver du visst men du liksom flera andra skiter väl i det.

Hur kan du tolka det så???
På tävlingsområdet ska du ALLTID ha träns på och tävlingsområdet innefattar även stallområdet enligt definitionen i TR.

Olinda skrev:
Jo det behöver du visst men du liksom flera andra skiter väl i det.

På alla tävlingar har jag ALLTID träns under tiden tävlingen pågår.
Så att säga att jag skiter i det är ren lögn!! :devil:

Men om man är och tävlar och har uppstallning en bit från tävlingsarenan eller ska ta ut sin häst på kvällspromenad så den kan få äta ett par timmar - då har jag definitivt grimma o kedja. Oavsett om jag är i Sverige eller utomlands.
Det har i stort sett alla andra också.

lundsbo skrev:
På alla tävlingar har jag ALLTID träns under tiden tävlingen pågår.
Så att säga att jag skiter i det är ren lögn!! :devil:

Men om man är och tävlar och har uppstallning en bit från tävlingsarenan eller ska ta ut sin häst på kvällspromenad så den kan få äta ett par timmar - då har jag definitivt grimma o kedja. Oavsett om jag är i Sverige eller utomlands.
Det har i stort sett alla andra också.

Men eftersom stallområdet också räknas som tävlingplatsen så skiter du ju uppenbarligen i det, men jag säger inte att du är ensam det är fler som gör så men det är lik förbannat fel.

Liknande trådar

Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 962
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 062
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hjälp! Jag har min häst inackoderad i ett mindre stall, det är bara min häst och hyresvärdens två hästar där. Mer än en gång under tiden...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
9 475
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 292
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar