Träningstips??

D

Dolores_88

Någon som sitter inne med jättebra tölt-träningstips? Skulle passa bra i detta läge...

Min valack har det svårt med tölten och jag är kanske inte den bästa att syssla med sånt på helt egen hand. Jag har min rådgivare som håller lektioner för mig och det går toppen, traven känns i det närmaste felfri i nuläget.

Men då har vi dock tölten nästa. Har någon några tips för hur jag ska bygga upp honom med hjälp av de andra gångarterna för att han ska orka tölta mer än korta sträckor (som i nuläget)?

HJÄLP mig nu *puffar upp* :banana:

Vore för övrigt kul om det hände något på detta forum, håller ni inte med om att det går lite segt just på "Tävla islandshäst"?!

Skritt är ju bra till mkt. Just nu är jag inne i en period där jag är väldigt fixerad vid bogar, jag lär hästarna att in i minsta lilla detalj kunna reglera dessa. Att rida fyrkantiga volter och göra halt och vända enbart genom att flytat famdelen för yttersittben är en bra övning för detta.

Ett allmänt tips är annars att det är sluta som är bra för tölten.

Hej
Som djurjouren skrev så är sluta väldigt bra för tölten - det som jag vill ha när jag rider sluta i skritt är mycket samling med energi. Att bara traska sluta är säkert bra för smidighet och inövning av hjälper men för att träna inför tölten så behövs energi och samling också.

kotte

Jag håller med tidigare skribenter! Lär dej ha koll på var alla ben är, flytta bogar eller ett specifikt bakben. Vill lägga till öppna på listan över bra förberedelser! Lösgörande för framdelen och samlande för bakdelen om den rids rätt!

/Malin

Tack för alla bra svar!

Vi håller mycket på med arbete vid handen och där ingår öppna och sluta men från ryggen går det lite sämre. Men det är bara att träna, träna och träna så ska det nog snart fungera! :D

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 728
Träning Hej, ska starta en GDT som ska bestå av 3 varv alltså kort tölt, trav,skritt galopp och ökad tölt eller trav plus en extra sträcka rätta...
Svar
0
· Visningar
513
Senast: Solhäst
·
Islandshäst Hej, allesammans! Efter ett par år där ridningen hamnat lite på hyllan, har jag fått mersmak och vill försöka utvecklas ihop med min...
Svar
1
· Visningar
1 394
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ Hej,mina vänner på Bukefalos. Jag kallar er mina vänner,för detta forum är verkligen fantastiskt. Man får ett så oerhört fint stöd och...
Svar
19
· Visningar
4 707
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama