Träningstips lydnad

falukorw

Trådstartare
Har ju tänkt börja tävla i vår med min lilla tjej men vi har två bekymmer.

1. Vid ställandet under gång stannar hon och står kvar blickstilla men när jag går tillbaka till henne så sätter hon sig ner när jag är ca 1 meter ifrån henne. Har testat att inte gå riktigt mot henne utan lite brevid och inte titta på henne men hon gör det iaf. Hur kan man träna?

2. Vid fotgåendet har jag jättebra följsamhet och kontakt men ca 1/2 meter för långt ut. Kan det bero på att hon är en liten hund som måste gå där för att kunna ha kontakt med mig? Hur kan man göra för att få in henne närmare?

Tips mottages gärna! :banana:
 
Sv: Träningstips lydnad

Under ställandet:

Jag skulle ställt hunden, gått några steg, vänt mig om, och belönat. Alltså, inte gått hela längden ut, utan belönat från kortare håll först, så hon inte "hinner" sätta sig!

Sen när hon kan det, så har jag kört med att när man är tillbaka hos hunden, vid den s sida, så sätter jag den aldrig, uatn vänder bara och går i motsatt riktning. Allt för att hunden inte ska ta för givet att den ska sätta sig, innan jag är tillbaka.

Usch, vad hafsigt jag skrev! :crazy:
 
Sv: Träningstips lydnad

Tycker du fick ett bra svar på fråga 1, så den bryr jag mig inte om :)
Just det där fenomenet att småhundar gärna går en bit ifrån har jag sett flera ggr. Jag vet just en tjej som alltid hade en stor tjock jacka på sig när hon tränade (vinter). Och hon kom fram till att för hunden skulle kunna ha kontakt med matte så var den tvungen att gå ut en bit för kunna se.
Tjejen började träna utan jacka, och vips så gick det bättre :)
Kanske inte det bästa tipset, men för den tjejen hjälpte det.
Har du en tjock jacka på dig när du tränar ;) :D
 
Sv: Träningstips lydnad

:rofl: :rofl: kan ju testa det iaf men det är ju så kallt ute fortf :crazy: Hade aldrig det här problemet med min schnuzer men den var ju större.

Har anmält mig till en kurs men den börjar inte förrän i maj och jg tänkte tävla första gången på ds cupen första helgen i maj.
 
Sv: Träningstips lydnad

Ja, vi andra gick där med våra goa vinterjackaor, och hon hade bara en tröja på sig :D :D
Schnauzer ja, men de är ju myyycket större ;) :D
 
Sv: Träningstips lydnad

Japp, stora å farliga hundar ;)
Kanske får skaffa mig en ny schnauzer ist för mina små fjanthundar. De har ju oftast lite mer motor och är roligare att jobba med. Tyvärr så fäller de ju en del och med en allergisk sambo är det inte så bra. Nej får kämpa på med lilla Leia som faktiskt hr rätt mycket motor för att vara en dvärg. :)
 
Sv: Träningstips lydnad

*putt*

Inget som har något annat tips för jag provade utan jacka idag och det fungerade inte :(
 
Sv: Träningstips lydnad

Testat att gå i en cirkel, med hunden in mot cirkelns mitt? Alltså, en ganska stor cirkel. Och när hunden går så nära som du vill, då belönar du den med godis! Eller klicker.

Jag tror du måste börja lite från början, genom att belöna direkt ni startar ett fot, för då sitter ju hunden brevid dig, och när ni börjar gå, de första stegen borde ju hunden vara gan ska nära dig, belöna direkt då, och inte annars. Belöna BARA när hon går så nära dig som DU vill!

Kanske?:crazy:
 
Sv: Träningstips lydnad

Du har redan fått bra svar men annars är det väldigt enkelt att innan hunden hinner sätta sig att aanvända kommandot för "stå".
Beröm när hunden står kvar (såklart).
 
Sv: Träningstips lydnad

2. Vid fotgåendet har jag jättebra följsamhet och kontakt men ca 1/2 meter för långt ut. Kan det bero på att hon är en liten hund som måste gå där för att kunna ha kontakt med mig? Hur kan man göra för att få in henne närmare?

Detta vill jag också ha ett bra svar på (har också småhundar)
 
Sv: Träningstips lydnad

Cirkeln ska jag prova att testa! Tack för tipset!

Det fungerar utmärkt två steg men sedan är hon en halvmeter från mig. Tar jag ett steg och sen stannar är hon kvar nära men så fort det blir ett steg till faller hon ut. Tycker eg inte att domarna borde dra ner på det på tävling. Min stackars vovve får väl nackspärr av att gå och titta på mig nära. ;) Men visst drar de ner poängen på tävling?
 
Sv: Träningstips lydnad

Jag har haft problem med hund som tränger, inte som går för långt ut, men det ger avdrag, så jag antar att om hunden går alldeles för långt ut så blir det avdrag!

Fast sen har jag sett på tävlingar att ju mindre hundarna är, dessto längre ut går dem, precis som om de är lite rädda att bli trampade på, eller som du säger, inte får kontakt annars! :)
 
Sv: Träningstips lydnad

Du har ju fått bra tips på fråga ett, men om det av någon anledning inte skulle fungera kan du köra med boll bakom och låta henne vända och ta den när momentet är slut. Då minskar oftast tendensen att hunden avslutar för tidigt.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
761
Senast: Grazing
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 913
Senast: Sesca
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 343
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp